Att köra med för många hästkrafter?

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
livet börjar först vid 300..... tjööööp. över!
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Varför ska man sitta upprätt när man har 200 hk,,,,, B-King samma sak. Kan någon som har testat och punga ur den mätarn ut säga hur skönt det är utan kåpa då.
Stor motor ger skönt körkomfort vid lite lagom tempo om jag ska hitta någon fördel.

inget är bekvämt i 170+ utan kåpa. och den toppfarten klarar väl även den mest effektklena apparat som går att få tag på.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varför ska man sitta upprätt när man har 200 hk,,,,, B-King samma sak. Kan någon som har testat och punga ur den mätarn ut säga hur skönt det är utan kåpa då.
Stor motor ger skönt körkomfort vid lite lagom tempo om jag ska hitta någon fördel.

Men vännen, öppnar du aldrig trotteln fullt förrän du passerat 200 km/h?

Effekt har väl inget med farter att göra. Den är rolig ändå.

--------------------------

För trådens ämne så känns det mer skrattretande att ett helsystem skulle ge en gammal 05a 200 häst sådär. Vad hade den original?
 

apinator

Ny medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Ystad
Hoj
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -99(inlöst), Honda VTR 1000 Firestorm -98
Jag köpte min första hoj i veckan, en Super Blackbird. Tycker den är helt fantastisk att köra trots att jag inte på något sätt utnyttjat effekten, vridet är sanslöst trevligt jämfört med de Banditerna jag körde på körskolan i somras. Behöver aldrig stressa den känns det som, så jag tror inte att man kan få för mycket effekt så länge den levereras i ett bra register.

MVH Dan
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur många fruktkrafter behöver man egentligen då för normal körning på gata?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Effekten är aldrig ett problem så länge chassit och föraren håller samma mått.

Enkelt, är det en gunghäst* eller du har dålig färdighet är kombinationen dålig.
Är det både en övermotoriserad gunghäst och du har dålig färdighet är kombinationen livsfarlig.



*gunghäst; hoj med sunkigt chassi.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
det står att den är bänkad till över 200hk , men jag ska ringa till micke och kolla vad som är gjort med den förutom blåset

Glöm allt vad "bänkat" betyder. Det är en siffra på ett papper. Alla bänkar är olika. Inte ens samma märke/modell på bromsbänk visar samma.

Det ENDA du kan relatera till är bänkning före och efter ombyggad och jämföra dessa två samt jämförelser mot andra motorer körda i just den bänken (inte den bänkmodellen, utan just den fysiska bromsbänken). Så den siffran säger dig och oss andra inget.

Har man bara en mätning så är det ett stort "jasså".
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Glöm allt vad "bänkat" betyder. Det är en siffra på ett papper. Alla bänkar är olika. Inte ens samma märke/modell på bromsbänk visar samma.

Det ENDA du kan relatera till är bänkning före och efter ombyggad och jämföra dessa två samt jämförelser mot andra motorer körda i just den bänken (inte den bänkmodellen, utan just den fysiska bromsbänken). Så den siffran säger dig och oss andra inget.

Har man bara en mätning så är det ett stort "jasså".

Om vi nu ändå skall agera BW!

Lufttryck, temperatur, luftfuktighet, slicks / gatdäck, ringtryck, kejdan / drivningens skick...

Dessa parametrar kan ge avvikelser på 10pollar utan problem om det faller sig "illa" även på samma bänk.

Sedan har det ju betydelse om man bytt dem gamla vinterluften i däcken också.
(kunde inte låta bli)

Fõr att återgå till att vara seriös... Registret och gassvaret i bågen kan vara viktigare många ggr än toppeffekt. Hur många newton puffrar den med? Minst lika intressant.

TS: vad är det du tvekar för? Att framhjulet skjuter i luften för ofta? Highsider? Gaskontroll? Eller att du inte kan låta bli att allt för ofta och opassligt gasa vad den går för?

Provkör den så du får en bättre bild av det hela...
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top