Att kolla med hojen efter vintern

hockeyliran

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
Daytona 675 -07
Hej!

Nu har jag haft min första begagnade MC inne över vintern, och jag undrar ifall det är något speciellt man ska titta på när man tar ut den? Som skruvar, olja och luften i däcken.

Någon som har några tips?

Tack på förhand

/H

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Låter bra det du har beskrivit:tummenuppKolla så den beter sig som den skall på vägen med bromsar, motor kraftöverföring känns allt bra är det oftast bra, kolla av ev läckage från packboxar.

Det bästa är ändå(även om jag själv är slarvig)att gå igenom så mkt som möjligt på hösten som däckstatus, oljebyte, bromsvätska, bromsbelägg, att skruvar är åtdragna. Och framför allt en ordentlig tvätt och puts innan man ställer in den för säsongen sista gången. Känns onödigt och tråkigt att ställa in en skitig hoj, med dåliga bromsbelägg, gamla oljor etc bättre veta det är i kondition när det våras:tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har det inte droppat om den så kan du nog utgå från att du inte behöver fylla på vare sig olja eller kylarvatten :) Men det skadar ju inte att dubbelkolla oljenivån, ifall du glömde det i höstas. Provbromsa lite, kolla luften i däcken och sen är det bara att köra. :tummenupp

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Okej, låter som jag har det lite under kontroll iallafall. Tack så mycket för svaren.

Byt bromsvätskan i båda bromsarna. Motionera kolvarna i oken lite på en gång in och ut.

Bromsvätska drar åt sig fukt och sedan får du sämre bromsar, så börja säsongen med bra bromsar. En flaska bra bromsvätska kostar drygt en hundring.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Byt bromsvätskan i båda bromsarna. Motionera kolvarna i oken lite på en gång in och ut.

Bromsvätska drar åt sig fukt och sedan får du sämre bromsar, så börja säsongen med bra bromsar. En flaska bra bromsvätska kostar drygt en hundring.

Hmm detta har jag jag inte gjort på 2 år(alltså inte överhuvudtaget i min ägo), kanske dags? Har dock inte en blekaste aning hur man går till väga... :huvet

Blade4life

Med liten lem
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Blejd igen...
Sök på youtube efter filmklipp hur man gör.
Kan göra stor skillnad på bromsverkan...

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hmm detta har jag jag inte gjort på 2 år(alltså inte överhuvudtaget i min ägo), kanske dags? Har dock inte en blekaste aning hur man går till väga... :huvet

Det var dags när du köpte hojen!

Ta någon kamrat till hjälp som bytt bromsvätska eller luftat bromsar tidigare. Det är en av de saker man vill göra rätt.

Men kortfattat en klar (genomskinlig) slang på luftnippeln, tryck på bromsreglaget och öppna luftnippeln och se hur det rinner ut brunt skit. Dra fast nippeln, ta nytt tag.

Se till att aldrig behållaren blir tom, då får du mer huvudvärk.

Upprepa tills du får ut klar och fin vätska i slangen, fortsätt med nästa luftnippel.

Kolla sedan närdu är klar att bromsreglaget har en 'stum' och fast känsla. Är det svampigt eller reglaget går i botten har du gjort fel, gör om och gör bättre.

Jimmy

Guest
En rejäl säkerhetskontroll lite då och då är ju inte fel!

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Jepp o kolla dessutom packboxarna på framgaffeln EFTER första turen (om du nu inte gör det efter varje tur)
Kollade mina innan första turen, såg riktigt fina ut.
Körde en 11 mils första tur i lördags och kollade en gång till då jag var halvägs (dvs på Rosenhill) och då hade packboxen på höger framgaffelben rykt.

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Se till så att det finns soppa i den, - Kör! :D

Och kolla kanske även iofs oljenivån, så det inte läckt ut eller så under förvaringstiden. Typ bromsklossar, kedjespelet, osv. kanske kan vara bra att dubbelkolla oxå.

Öhh och se till att ha laddat batteriet oxå, så det inte är halvtaskigt, du kör 1 mil, stannar och sen försöker starta förjäves ;) Been there, done that. körde 2 mil, lät tändningen stå på några minuter, skulle starta men då var batteriet dött. :huvet

Edit.
Sen kan det ju va bra att dubbelkolla så att blinkers, och hel/halvlyse funkar som det ska oxå.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...