Att kommunicera i rymden

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Läst lite nördiga vetenskapliga tidningar och ibland står det om kommunikation i rymden till t.ex satelliter långt bort i solsystemet. Hur fungerar det egentligen att man kan nå en så avlägsen pryl och kommunicera? det är ju rätt pricksäkert kan man tycka. :) Men såklart säkert inte så det fungerar.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Man skickar väl inte så jätte riktat och iom att du ska ut i rymden med signalen kan du ha väldigt hög effekt. En vanlig radiostation skickar väl med typ 1watt så finns ju lite att kräma upp en signal som ska ut i rymden där inga människor finns..

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Har du sett dokumentärer om första månlandningen? Något som verkligen kan förbrylla än är hur fan man kan pricka så rätt med farkosten. Att först lyfta från ett objekt som rör sig runt sin egen axel(jorden) för att sedan träffa något som rör sig runt jorden och är så långt bort.

Hörde något att om dem hade siktat med typ 1 graders vinkel fel så hade dem flygit ut i oändligheten istället för att träffa månens omloppsbana.

Sedan med tanke på att den tidens rymdfarkoster hade mindre datorkapacitet än vad dagens bilar har gör det hela till en ännu större mindfuck

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Har du sett dokumentärer om första månlandningen? Något som verkligen kan förbrylla än är hur fan man kan pricka så rätt med farkosten. Att först lyfta från ett objekt som rör sig runt sin egen axel(jorden) för att sedan träffa något som rör sig runt jorden och är så långt bort.

Hörde något att om dem hade siktat med typ 1 graders vinkel fel så hade dem flygit ut i oändligheten istället för att träffa månens omloppsbana.

Sedan med tanke på att den tidens rymdfarkoster hade mindre datorkapacitet än vad dagens bilar har gör det hela till en ännu större mindfuck

Fast det är ju inte såå svårt.. Man vet ju hur mycket jorden rör sig varje sekund och vet var man ska och hur lång tid det tar dit så bara vänta tills allt står rätt och trycka på start :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Att det är radiovågor förstår jag med men det intressanta är ju den bakolmliggande tekniken i hur kommunikationen ändå lyckas på dessa rigorösa avstånd.

MikkE

Guest
Att det är radiovågor förstår jag med men det intressanta är ju den bakolmliggande tekniken i hur kommunikationen ändå lyckas på dessa rigorösa avstånd.
Jo men med energi och kraft så går det mesta. Såg nyss på Really Big Things på Discovery Channel när de visade ett teleskop, ett stort teleskop. Två speglar med en diameter på 8 meter och 18 ton st gjorde att det totalt 600 ton tunga telekopet var hundratals gånger ljusstarkare än pupillen på en människa. Zoomomfånget missade jag men tillräckligt för att se galaxer i HD-kvalité :tummenupp
Viseligen bild nu men ljud lär vara likadant nästan.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jo men med energi och kraft så går det mesta. Såg nyss på Really Big Things på Discovery Channel när de visade ett teleskop, ett stort teleskop. Två speglar med en diameter på 8 meter och 18 ton st gjorde att det totalt 600 ton tunga telekopet var hundratals gånger ljusstarkare än pupillen på en människa. Zoomomfånget missade jag men tillräckligt för att se galaxer i HD-kvalité :tummenupp
Viseligen bild nu men ljud lär vara likadant nästan.
Antar jag engageras av att detta ens går. :)

förövrigt drömde jag i natt att jag satt o zooooma som attan fram o tebax genom universum. Det var mäktigt :p

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Well, månlandningen var ju ingenting. Kolla istället på de satelliter som de skickar rakt ut för att exakt i tid passera en himlakropp och ta vidare fart mha dennas gravitation. Vidare till nästa osv. Det är mycket som skall klaffa om man skall pricka in 2-3 planerer i rad....

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Är det inte laser de kommunicerar med på dessa avstånd då? Med tanke på att ljuset hastighet lär röra sig en aning snabbare än radiovågorna så har de ju flera chanser på sig under kortare tid om det inte går fram första gången så att säga.
Och sen kan du ju tänka dig en parabolantenn, hur fasen får man in radiovågorna från alla satelliter in via en liten jävla tallrik :näsblod
Där behöver man förvisso också vara riktigt pricksäker men inte överdrivet. Det är kanske så att man behöver inte vara så exakt pricksäker utan dessa radiovågor är en ganska bred frekvens så man behöver bara snappa upp en liten del av det för att det ska funka?
Fyfan, där fick man för att man sov på frekvensteknik-lektionerna.

MikkE

Guest
Är det inte laser de kommunicerar med på dessa avstånd då? Med tanke på att ljuset hastighet lär röra sig en aning snabbare än radiovågorna så har de ju flera chanser på sig under kortare tid om det inte går fram första gången så att säga.
Och sen kan du ju tänka dig en parabolantenn, hur fasen får man in radiovågorna från alla satelliter in via en liten jävla tallrik :näsblod
Där behöver man förvisso också vara riktigt pricksäker men inte överdrivet. Det är kanske så att man behöver inte vara så exakt pricksäker utan dessa radiovågor är en ganska bred frekvens så man behöver bara snappa upp en liten del av det för att det ska funka?
Det vore ju inte helt omöjligt med att använda sig av laser. Med en sådan kan man ju koncentrera sin upptagning. Här ska googlas!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Well. Radiovågor har lixom samma hastighet som ljuset vettu :D

Lite svårt att pricka en satellit med en laser också gissar jag. Radiomottagare kan man göra väldigt känsliga och dessutom kan sändningen riktas så att effekten koncentreras åt ett visst håll. Med radiovågor behöver man inte pricka, utan det räcker på ett ungefär, eftersom vågorna finns "överallt".
Kolla din mobiltelefon tex. Det står ju knappast en radiosändare och pekar rakt på just din mobil.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn

Laser och radio är samma sak, elektromagnetisk strålning. Deras hastighet är i allt väsentligt lika stor. Ska man sen träffa en sond långt ute i solsystemet med radiovågor så använder man en riktad antenn med en mycket liten spridning, och så krämar man på med effekt. I princip all kommunikation sker via NASA:s Deep Space Network.

Edit: Pucktvåa igen tydligen.. Men till herren här ovanför vill jag tillägga att riktade antenner måste vara just riktade mot det du vill kommunicera, annars missar du målet. Mobilantennen är rundstrålande, här använder man enorma paraboler som skickar en tunn "radiostråle" ut i rymden.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En sån här antennanläggning och 100w räcker för att skicka en radiosignal till månen och dessutom avläsa den av månens yta reflekterade signalen nere på jorden igen.

Då är inte ens månen en speciellt bra reflektor och jordatmosfären är väldigt dämpande på radiovågor, och då ska signalen alltså i det fallet gå igenom två gånger....

pe1dab.jpg

Jag har själv EN sån antenn som på bilden (på bilden är det fyra "stackade" antenner) och med den har jag hört ett flertal månstudsar.

Jag har även försökt prata med Shannon som var en av dom amerikanska astronauterna på den ryska rymdstationen MIR, hon uppfattade min signal, men sedan när jag skulle genomföra samtalet drunknade min signal bland tusentals andra från jorden.

Då hade jag 25W uteffekt

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ska man riktigt riktigt långt bort så har jag för mig att jag läst (oxå i nån nördig vetenskapstidning) om att man använder ett pärlband av sateliter som relayar och förstärker signaler. Har för mig att man hade teknik som kunde skicka bortemot 5mbit från Mars för högupplösta bilder och sånt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ska man riktigt riktigt långt bort så har jag för mig att jag läst (oxå i nån nördig vetenskapstidning) om att man använder ett pärlband av sateliter som relayar och förstärker signaler. Har för mig att man hade teknik som kunde skicka bortemot 5mbit från Mars för högupplösta bilder och sånt.

Näe, något pärlband av relästationer behöver man inte och det är inte heller önskvärt.

När man skickar sattelitbilder är det ju enkelriktad data utan felkorrigering vilket gör att man kan skicka ganska fort.

Missar man lite data blir det en fläck på bilden, men bilderna tas emot på flera ställen på jorden och skickas flera gånger från sateliten och jämförs sedan med varandra, så där en mottagen bild har fått en fläck har en annan knivskarp upplösning.

I princip enda gången trafik reläas är när en sond befinner sig på ytan på en planet och man har en krafigare radio i farkosten som skickade ner sonden, eller när man vill ha igenom en signal från baksidan av en planet.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM

sådär kan man ju inte tänka, dom skickade ju inte iväg en farkost som inte kunde styra/korrigera under resans gång!

om man skall tänka så, så är det ju ett under att man kommer fram med bil från Göteborg till Stockholm och inte hamnar i Kiruna?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka