Nja, man kan utifrån en kontrollsumma approximera en korrigering, ju större fel desto sämre approximering.
MAO, Summan skulle bli 100 men blev 98, vi kan lägga till 2 någonstans där vi tror det passar.
Eller Summan skulle bli 100 men blev 50, vi gissar att det skulle vara en bild på Kalle Anka?
Ju tätare man tar kontrollsummor (exvis vid varje pixelrad) ju mindre gissning, men ju mer overlaytrafik...
Jag TROR (har lärt mig att inte vara för säker på min sak) att den huvudsakliga korrigeringen görs genom att jämföra olika mottagningar av samma data.
Sen om det sker med flera mottagare på samma plats med olika antenner eller om det är olika mottagarstationer på olika platser ska jag låta vara osagt.
Att använda flera antenner och mottagare är ett sätt att göra överföringen säkrare.
Om man har en störning, eller dålig mottagning av annan anledning, på en mottagare har
man med lite tur bättre på en annan.
Kontrollsummor kan man beräkna, blockvis för tex en pixelrad, men det är också vanligt
att man gör det löpande, även på små antal bitar. Kontrollsummorna ökar ju kravet på
bandbredd, men de har också fördelen att en databit från källan kommer att vara utspridd
på flera bitar vid överföringen.
Precis som störningar kan vara begränsade till en, av fler spridda mottagare, är störningar
också ofta begränsade i tid och radio frekvens. Genom att sända det större antalet
överförda bitar, de ursprungliga och kontrollsummorna, lite huller om buller i tid och
frekvens kan man öka sannolikheten för att inte alla de överförningsbitar som bär
information om källbiten slås ut samtidigt. Kontrollsummorna är konstruerade så att man
kan använda dessa för att rätta fel som uppkommer från måttliga störning.
Om störningarna är tillräckligt stora kommer man givetvis vid en viss gräns att börja
förstöra mer än man rättar. Den gränsen blir skarpare med dessa felrättningstekniker.
Det är det som skiljer tex en NMT från en GSM telefon. En NMT brusade och knastrade
alltid lite eller mycket beroende på radioöverföringen. En GSM låter nästan alltid bra eller
helt obegriplig, och sällan halvbra.
Genom att kontrollsummorna gör överföringen säkrare kompenserar detta för det ökade
behovet av bandbredd. Att göra allt detta optimalt är en komprimiss som beror av hur
radio- och störnings-miljö ser ut.