Att kommunicera i rymden

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Näe, något pärlband av relästationer behöver man inte och det är inte heller önskvärt.

När man skickar sattelitbilder är det ju enkelriktad data utan felkorrigering vilket gör att man kan skicka ganska fort.

Missar man lite data blir det en fläck på bilden, men bilderna tas emot på flera ställen på jorden och skickas flera gånger från sateliten och jämförs sedan med varandra, så där en mottagen bild har fått en fläck har en annan knivskarp upplösning.

I princip enda gången trafik reläas är när en sond befinner sig på ytan på en planet och man har en krafigare radio i farkosten som skickade ner sonden, eller när man vill ha igenom en signal från baksidan av en planet.

Då står jag här och är tillrättavisad. :)
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Då står jag här och är tillrättavisad. :)

Ja, fast jag vet inte om GuW alltid har helt rätt själv.

När man skickar sattelitbilder är det ju enkelriktad data utan felkorrigering vilket gör att man kan skicka ganska fort.


In information theory, turbo codes (originally in French Turbocodes) are a class of high-performance forward error correction (FEC) codes developed in 1993, which were the first practical codes to closely approach the channel capacity, a theoretical maximum for the channel noise at which reliable communication is still possible given a code rate. Turbo codes are finding use in (deep space) satellite communications and other applications where designers seek to achieve reliable information transfer over bandwidth or latency constrained communication links in the presence of data-corrupting noise.


Har du sett dokumentärer om första månlandningen? Något som verkligen kan förbrylla än är hur fan man kan pricka så rätt med farkosten. Att först lyfta från ett objekt som rör sig runt sin egen axel(jorden) för att sedan träffa något som rör sig runt jorden och är så långt bort.

Hörde något att om dem hade siktat med typ 1 graders vinkel fel så hade dem flygit ut i oändligheten istället för att träffa månens omloppsbana.

Sedan med tanke på att den tidens rymdfarkoster hade mindre datorkapacitet än vad dagens bilar har gör det hela till en ännu större mindfuck

Ja, fast nu behöver man ju inte alls sikta så noga för att träffa en filmstudio i Hollywood. :sanningsrörelse
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, fast jag vet inte om GuW alltid har helt rätt själv.

Se där, då står jag korrigerad!

Jag måste ju erkänna att mina kunskaper på databiten är begränsade och inte dagsaktuella, fast det där är som jag förstår det snarare bara kontrollsummor och inte en felkorrigering.

Hela iden om felkorrigering "on the fly" kräver ju dubbelriktad kommunikation med korta svarstider, vilket man inte får på dom avstånden.

Redan vid kommunikation med sateliter som kretsar runt jorden får man klart hörbar fördröjning, ännu mera vid EME (månstuds).

Men mina försök på dom områdena är inte heller direkt omfattande, jag körde någon gammal rysk amatörsatelit med upplänk på 144MHz och nerlänk på 29MHz, och EME har jag bara lyckats höra då jag saknar tillräcklig utrustning för ändamålet.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Se där, då står jag korrigerad!

Jag måste ju erkänna att mina kunskaper på databiten är begränsade och inte dagsaktuella, fast det där är som jag förstår det snarare bara kontrollsummor och inte en felkorrigering.

Hela iden om felkorrigering "on the fly" kräver ju dubbelriktad kommunikation med korta svarstider, vilket man inte får på dom avstånden.

Felkorrigering och omsändning är inte samma sak. Kontrollsummorna kan användas för
felkorrigering (så länge felen inte blir för många) utan omsändning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Felkorrigering och omsändning är inte samma sak. Kontrollsummorna kan användas för
felkorrigering (så länge felen inte blir för många) utan omsändning.

Nja, man kan utifrån en kontrollsumma approximera en korrigering, ju större fel desto sämre approximering.

MAO, Summan skulle bli 100 men blev 98, vi kan lägga till 2 någonstans där vi tror det passar.

Eller Summan skulle bli 100 men blev 50, vi gissar att det skulle vara en bild på Kalle Anka?

Ju tätare man tar kontrollsummor (exvis vid varje pixelrad) ju mindre gissning, men ju mer overlaytrafik...

Jag TROR (har lärt mig att inte vara för säker på min sak) att den huvudsakliga korrigeringen görs genom att jämföra olika mottagningar av samma data.

Sen om det sker med flera mottagare på samma plats med olika antenner eller om det är olika mottagarstationer på olika platser ska jag låta vara osagt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Aha! Nu förstår jag väl lite till iaf. Mer lär jag inte kunna eller vilja förstå :)

Skön länk till "sanningsrörelsen" haha... nötter
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Nja, man kan utifrån en kontrollsumma approximera en korrigering, ju större fel desto sämre approximering.

MAO, Summan skulle bli 100 men blev 98, vi kan lägga till 2 någonstans där vi tror det passar.

Eller Summan skulle bli 100 men blev 50, vi gissar att det skulle vara en bild på Kalle Anka?

Ju tätare man tar kontrollsummor (exvis vid varje pixelrad) ju mindre gissning, men ju mer overlaytrafik...

Jag TROR (har lärt mig att inte vara för säker på min sak) att den huvudsakliga korrigeringen görs genom att jämföra olika mottagningar av samma data.

Sen om det sker med flera mottagare på samma plats med olika antenner eller om det är olika mottagarstationer på olika platser ska jag låta vara osagt.

Att använda flera antenner och mottagare är ett sätt att göra överföringen säkrare.
Om man har en störning, eller dålig mottagning av annan anledning, på en mottagare har
man med lite tur bättre på en annan.

Kontrollsummor kan man beräkna, blockvis för tex en pixelrad, men det är också vanligt
att man gör det löpande, även på små antal bitar. Kontrollsummorna ökar ju kravet på
bandbredd, men de har också fördelen att en databit från källan kommer att vara utspridd
på flera bitar vid överföringen.

Precis som störningar kan vara begränsade till en, av fler spridda mottagare, är störningar
också ofta begränsade i tid och radio frekvens. Genom att sända det större antalet
överförda bitar, de ursprungliga och kontrollsummorna, lite huller om buller i tid och
frekvens kan man öka sannolikheten för att inte alla de överförningsbitar som bär
information om källbiten slås ut samtidigt. Kontrollsummorna är konstruerade så att man
kan använda dessa för att rätta fel som uppkommer från måttliga störning.

Om störningarna är tillräckligt stora kommer man givetvis vid en viss gräns att börja
förstöra mer än man rättar. Den gränsen blir skarpare med dessa felrättningstekniker.
Det är det som skiljer tex en NMT från en GSM telefon. En NMT brusade och knastrade
alltid lite eller mycket beroende på radioöverföringen. En GSM låter nästan alltid bra eller
helt obegriplig, och sällan halvbra.

Genom att kontrollsummorna gör överföringen säkrare kompenserar detta för det ökade
behovet av bandbredd. Att göra allt detta optimalt är en komprimiss som beror av hur
radio- och störnings-miljö ser ut.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är det som skiljer tex en NMT från en GSM telefon. En NMT brusade och knastrade
alltid lite eller mycket beroende på radioöverföringen. En GSM låter nästan alltid bra eller
helt obegriplig, och sällan halvbra.

Nja, skillnaden mellan NMT och GSM är att NMT var helt analogt, talet sändes frekvensmodulerat precis som P3 eller när jag sänder radio.

GSM är ett helt digitalt överfört och därför kan felkorrigera till en viss del.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top