Att koppla ihop en hemmabio

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Var jävligt nära att beställa en nu men hittade spec med en jäkla massa "nej" på webhallen.
Vad ska man tro, är den så bra som den först verkade, eller?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=75829&ref=Prisjakt

Den är så bra som den verkar, trots alla nej :) Kolla denna länk istället, där har jag jämfört 510 med föregångaren: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=91085,159304

juha01, menar du att du ska köra antennen via stärkaren? Det ska inte behövas och mig veterligen fungera :va
Kör antennen direkt till tv'n. Har du inbyggd box i tv'n?
Dvd kopplar du med bästa möjliga signal, HDMI om du har annars så kör du komponent från dvd till tv och sedan coax för ljudet direkt in i stärkaren från dvd.
Har du coax-ungång på tv'n så kan du koppla denna direkt till stärkaren och sedan köra dvd'ns coax in i tv'n men det kvittar.

flöjt, angående duk så kör jag med lackerad MDF och jag påstår att det är bättre än duk OM du har möjlighet att ha en skiva på väggen. Fördelen med duk är ju att du kan rulla upp den när den inte används. Mitt galleri på hembio-forumet, där kan du se hur jag har gjort (gamla bilder men du förstår principen): http://www.minhembio.com/andersw

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Den är så bra som den verkar, trots alla nej :) Kolla denna länk istället, där har jag jämfört 510 med föregångaren: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=91085,159304

flöjt, angående duk så kör jag med lackerad MDF och jag påstår att det är bättre än duk OM du har möjlighet att ha en skiva på väggen. Fördelen med duk är ju att du kan rulla upp den när den inte används. Mitt galleri på hembio-forumet, där kan du se hur jag har gjort (gamla bilder men du förstår principen): http://www.minhembio.com/andersw

Då var förstärkaren beställd. Väldans vad lätt det är att handla när nån säger att nåt är bra. Alldeles för lätt för plånboken... :gnissla

Det blev en duk nu istället. Eftersom jag bor högst upp i huset utan hiss så skulle det bli jävligt bängligt att bära upp en stor mdf-skiva.
Visst, det skulle säkert gå men nu fick jag ju erbjudande att köpa en fräsch duk billigt så det fick bli så den här gången istället.
Dock kommer den ändå bli permanent uppsatt på väggen, kommer bygga en stadig ram att spänna upp duken på.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Uppdatering efter provlyssning http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2875&ref=http://www.fynda.se/show_kat.php3?katid=97

Tyckte att det lät förvånansvärt "stort" om högtalarna, trots det ringa priset. Dynamiken räcker väl till för normalt filmtittande, men en sub måste nog till. Inte för att högtalarna i sig var kassa, men den sista tygden får man inte med ett par 6,5" element som är förmodligen delade uppåt 6-800 hz, och som samtidigt agerar mellanregister.

Blev positivt överraskad av ljud- kontra prisförhållandet. Mycket,mycket bättre än de flesta minisystem som alla nu ska ha hemma, som allt som oftast har ett ljud som påminner om en klockradiohögtalarens sound.

Jag köpte direkt en uppsättning åt mina föräldrar!

Nu är detta min subjektiva åsikt och givetvis kan jag inte jämföra detta system mot det jag har hemma, där bara centern kostar som tre sådana paket, men det lät helt enkelt bra.

Ang affären så stämmer inte det att vissa färger inte finns kompletta på lager som det står på hemsidan, så ring och kolla!

Edit: Skulle åka till Torup och Fyndbörsen och hämta samma stärkare som fjöjten beställt, men hann inte... Meddela gärna när din kommit så beställer jag en likadan! Verkar prisvärd den där.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Måste ju bara fråga, varför skulle en målad/lackad MDF vara bättre?

Du kommer aldrig ifrån att en duk aldrig är helt plan och med rätt färg så är en lackerad MDF perfekt. Men visst, en ramspänd duk gör ju samma jobb, men jag snackade inte ramspänd.

Juha, kul att höra ditt omdöme som verkar stämma med vad de flesta andra tycker om dessa. Men som sagt, en sub för filmtittande är aldrig fel.
Däremot tycker jag inte att man ska dissa småsystemen helt, köper man vettiga grejjer så låter det bra (men man fyller inte ut ett fullstort rum såklart) och ibland bättre än stora prylar.
Jag har ett schysst JBL-system som jag tidigare körde i sovrummet då fullsizare där inte skulle kunna spela ut ordentligt och dessa JBL:are låter riktigt underbart ihop med en hyffsat vas JBL-sub. Trodde när jag köpte dessa att jbl bara sysslade med bil-prylar men där hade jag fel...

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Du kommer aldrig ifrån att en duk aldrig är helt plan och med rätt färg så är en lackerad MDF perfekt. Men visst, en ramspänd duk gör ju samma jobb, men jag snackade inte ramspänd.

Tensio is the shit som de säger borta i Amerika. Har en sån uppe just nu & kan garantera dig att den inte blir vågig. Om den nu mot all förmodan skulle bli det så spänner man bara lite genom att dra i ett snöre..

Har ALDRIG NÅNSIN sett nån seriös (inte nån överhuvutaget) tillverkare/försäljare eller en entusiast av projektorer ens nämna att en målad/lackad MDF kan vara ett alternativ till en riktig duk. Tycker man borde sett en MDFskiva nångång på en mässa eller så.. :va
De enda typerna som verkar tycka MDF är ett alternativ är de på minhembio som även rekomenderar IKEA's tupplur som duk...
Nej, målad MDF med en HDprojje är som att hälla matolja i hojjen & sen börja tanka diesel.. :tungan

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Förstärkare, inte stärkare. Nej, det är inte häftigt att säga stärkare.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tensio is the shit som de säger borta i Amerika. Har en sån uppe just nu & kan garantera dig att den inte blir vågig. Om den nu mot all förmodan skulle bli det så spänner man bara lite genom att dra i ett snöre..

Då kan du ju åka omkring på en HD och tanka diesel då :D
Jag glömde nämna det estetiska också, en duk är bra mycket fulare än en skiva/ramspänd duk med ramverk runt.
Smidigt när man vill gömma det, annars ser jag ingen anledning till duk jämfört med skiva. Bara för att du säger att det är bättre så betyder det inte att det är så, och vice versa.

valmers, det är inte tufft med blonderat hår och moderiktiga kläder och tro att man är ungdomen själv heller.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Bara för att du säger att det är bättre så betyder det inte att det är så, och vice versa.

Nej, självklart. Folk snackar påsvis med skit på nätet! :D
Dock skulle jag vilja se en länk där någon faktiskt rekomenderar en MDF till projektor, har du nån?

En målad MDF har en fördel, den är alltid slät. Men nackdelarna är så många fler.
- Fel färgåtergivning
- Fel ljusåtergivning
- Mer reflektioner
- Fel struktur p.g.a roller/penseln etc etc.

Visst, det kan fortf. vara så att jag bara snackar i nattmössan... Men just nu så pratar jag om något jag faktiskt kan!
Du är varmt välkommen till Sthlm nästa helg för att lära dig mer om projektorer/dukar & Hembio i allmänhet! Dock kommer det inte finnas några målade MDFdukar att titta på :D Men du får mer än gärna ta med dig en liten målad MDFbit för att överbevisa mig, deal? Väl mött då!
http://www.hemmabiocenter.se/?pageID=51

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Shit asså :D

Fått hem projektorn nu och har den endast kopplad till datorn hittils, och sjukter rakt på väggen som har grå/beige spräcklig tapet. Och det ser redan nu grymt lovande ut.

Blir kul det här :D

(noob konstaterande: min avatar är snudd på lika stor som min 20" tft till datorn :tungan )

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, självklart. Folk snackar påsvis med skit på nätet! :D
Dock skulle jag vilja se en länk där någon faktiskt rekomenderar en MDF till projektor, har du nån?

En målad MDF har en fördel, den är alltid slät. Men nackdelarna är så många fler.
- Fel färgåtergivning
- Fel ljusåtergivning
- Mer reflektioner
- Fel struktur p.g.a roller/penseln etc etc.

Jag håller inte med dig på någon av punkterna när det gäller min egen. Dock jämförd med en Firehawk *se edit* och inte en svindyr duk för 5000:- eller så. Möjligt att en får spö då.
Knappast mer reflektioner, kanske hade jag tur när jag mixade mina egna komponenter för att sedadn sprutlackera i lackbox=perfekt yta. Rollar man så håller jag med dig om strukturen. Penslar man så bör man inte få gå lös i samhället :gnissla

Men man kan inte vara bäst på allt, jag ger mig på denna punkt :D Du får propagera för duk medans jag tycker det är fult och bortkastade pengar så jag fortsätter med mina lackerade skivor.
Byggde för övrigt en till en uteservering till fotbolls-vm och där fanns det även duk. Duken var inte närheten så bra i dagsljus och reflektionerna var betydligt mindre på skivan. Men som sagt, jag kanske hade tur.

Edit/ Det var visst ingen Firehawk, Euroscreen låter mer bekant. Skitsamma, det var en duk.

Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Beställde förstärkaren vid 14-tiden igår, 12:30 idag fanns den att hämta ut här i stan. Grymt :)

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Beställde förstärkaren vid 14-tiden igår, 12:30 idag fanns den att hämta ut här i stan. Grymt :)

Kul att höra! Då finns det ingen mening med att åka 23 mil bara för att köpa den över disk då. Blev det högtalare från fynda??

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Återkom med recension båda två då jag funderar på att beställa hem en inom kort, den verkar väldigt prisvärd.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Återkom med recension båda två då jag funderar på att beställa hem en inom kort, den verkar väldigt prisvärd.

För att återgå till en tidigare fråga. Det här med ingångar och utgångar på en forstärkare fattar inte jag riktigt.

"Framtidssäker HDMI™-anslutning (två ingångar/en utgång) för att koppla flera High Definition-källor till tv-apparater med plattskärm/hemmabioprojektorer utan att bildkvaliteten går förlorad."

Alltså är det bra om man vill använda den som en switch helt enkelt??

"A/V Sync som ger perfekt bild- och ljudsynkronisering med platta TV-apparater"

Vad då synkronisering? Vilken teknik är det som släpar??

Kort och gott, vad är det som skiljer mellan en hederlig sony crt och en ny px70 vad gäller inkoppling?? Tidigare körde man scart men nu heter sladden nåt annat. Annars då??

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Man brukar kalla det för bildväxel när man snackar om receivers med denna funktion och den används som en switch.
Enkelt föklarat: Flera bildsignaler inkopplade till förstärkaren (flera kablar mao) men endast en utsignal från förstärkaren till tv'n och så kan du växla mellan olika bildsignaler. Skitbra funktion som sparar både pengar och arbete.
A/V sync är bra då man har eftersläp på tex en dvd-spelare, där ljudet ligger några millisekunder fel. Även kallat Lipsync hos många.
Vilken teknik det är som släpar vet jag inte men jag vet däremot att på bättre äldre spelare utan denna teknik så har jag aödrig råkat ut för släpande ljud, medans jag har denna funktion på två av mina nyare spelare och där får man välja sync titt som tätt.

Du kan givetvis koppla in din PX70 med en scart också men det är som att elda för kråkorna, iaf när vi snackar signal från DVD eller dylikt. Boxer etc kan du köra via scarten.
Ingen större skillnad förutom att det numera är digital teknik (1:eek:r/0:eek:r) istället för analogt.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Man brukar kalla det för bildväxel när man snackar om receivers med denna funktion och den används som en switch.
Enkelt föklarat: Flera bildsignaler inkopplade till förstärkaren (flera kablar mao) men endast en utsignal från förstärkaren till tv'n och så kan du växla mellan olika bildsignaler. Skitbra funktion som sparar både pengar och arbete.
A/V sync är bra då man har eftersläp på tex en dvd-spelare, där ljudet ligger några millisekunder fel. Även kallat Lipsync hos många.
Vilken teknik det är som släpar vet jag inte men jag vet däremot att på bättre äldre spelare utan denna teknik så har jag aödrig råkat ut för släpande ljud, medans jag har denna funktion på två av mina nyare spelare och där får man välja sync titt som tätt.

Du kan givetvis koppla in din PX70 med en scart också men det är som att elda för kråkorna, iaf när vi snackar signal från DVD eller dylikt. Boxer etc kan du köra via scarten.
Ingen större skillnad förutom att det numera är digital teknik (1:eek:r/0:eek:r) istället för analogt.

Tackar för det! Om man har en äldre dvdspelare, säg två år gammal 2000 kronors spelare, är det scart som man är tvungen att köra, eller funkar s-video bättre?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Scart är bästa alternativet då.
Hierarki över bildsignal:
komposit
s-video
Scart (är en benämning på kontakt, signalen här kan variera men nu snackar vi scart-rgb)
komponent
HDMI/DVI

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag håller inte med dig på någon av punkterna när det gäller min egen. Dock jämförd med en Firehawk *se edit* och inte en svindyr duk för 5000:- eller så. Möjligt att en får spö då.
Knappast mer reflektioner, kanske hade jag tur när jag mixade mina egna komponenter för att sedadn sprutlackera i lackbox=perfekt yta. Rollar man så håller jag med dig om strukturen. Penslar man så bör man inte få gå lös i samhället :gnissla

Men man kan inte vara bäst på allt, jag ger mig på denna punkt :D Du får propagera för duk medans jag tycker det är fult och bortkastade pengar så jag fortsätter med mina lackerade skivor.
Byggde för övrigt en till en uteservering till fotbolls-vm och där fanns det även duk. Duken var inte närheten så bra i dagsljus och reflektionerna var betydligt mindre på skivan. Men som sagt, jag kanske hade tur.

Edit/ Det var visst ingen Firehawk, Euroscreen låter mer bekant. Skitsamma, det var en duk.

Vad körde du för färg på MDF-skivan? Samt vilken matthet?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...