Att mötas i en kurva.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sedan KAN man ägna en liten tanke åt varför man själv ständigt drabbas av dessa galna trafikanter, medan andra - som också kör mycket - i stort sett klarar sig.

Se tex BMW-föraren i blueridges utmärkta exempel ovan i inlägg #32. Hade situationen kunnat undvikas helt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man lurar även sig själv, för en del nöje - vid att rätta vägen ut, och ta bort kurvorna från sin körning!
Prexis, genom att hålla sig på sin egen planhalva med bibehållen hastighet lär man ju luta lite mer - och det är ju roligare än att försöka räta ut kurvan genom att gena, då kan man ju lika gärna häcka på E4'an!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sedan KAN man ägna en liten tanke åt varför man själv ständigt drabbas av dessa galna trafikanter, medan andra - som också kör mycket - i stort sett klarar sig.

Se tex BMW-föraren i blueridges utmärkta exempel ovan i inlägg #32. Hade situationen kunnat undvikas helt?
Personligen reagerar jag inte nämnvärt på när det händer längre. Är, och har alltid varit, en realitet med att köra.
För det mesta korrigerar den som är på fel väghalva sin kurs vid behov, så för mig verkar det inte vara att man kör över sin förmåga, utan snarare en fråga om komfort. Att räta ut kurvan ökat komforten.
Kör jag hoj har jag oftast mer än tillräckligt med plats, och håller inte så hög fart att jag inte kan flytta på mig. Det känns som ett ickeproblem för mig.
De enda undantagen har varit timmerbilar och hästsläpsuvar som tvingat mig att använda diket.

Kan man inte hantera att det dyker upp möten så kommer man inte kunna hantera en skock älgar som parkerat mitt i vägen bakom en dold kurva. Något jag råkat ut för, med ett bamseöverlass på släpvagn mitt i vintern på isig väg i en snöstorm.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vi var iväg och kollade på en ny bil häromdagen, och den modell vi är ute efter finns i princip bara med automat, och bilmånglaren förklarade att det var uteslutande populärast, för att det var bekvämast. Då förklarade jag att jag inte är ute efter bekvämast, jag åker inte bil, jag kör bil, och i min bok finns det fler fördelar med manuell låda än automat. Han var tyst någon sekund, sen sa han, "då är du nog inte som majoriteten av dom som köper bil", och då kunde jag inte låta bli att mumla att det är helt korrekt, och det är jag tacksam för.

Men det säger nog en del om folks inställning till bilkörning, man åker och vill egentligen ha så lite ansvar och ansträngning som möjligt. Man anstränger sig inte ens tillräckligt mycket för att förstå hur man ansluter sin mobil till bilens inbyggda handsfree, utan sitter med luren mot örat istället :huvet Det verkar ju också fullt logiskt att välja automat så att man kan hålla mobilen med ena handen, istället för att koppla ihop bil med mobil...
Det där är tyvärr sant. Det är väldigt många bilister som är såpass ointresserade av hur man hanterar sin bil på ett vettigt sätt. Exempelvis är det många som inte begriper hur dom ska slå av dimbakljusen som ju inte får lysa när man har fordon bakom eftersom dom kan vara bländande.
Eller som du säger att man inte ens orkar ta reda på hur man parar ihop mobilen med bilen för att kunna prata handsfree. På köpet får man ju då dessutom i dom flesta bilar möjligheten att köra musik från spotify i bilstereon. (jag förutsätter då naturligtvis att man väljer musik innan man kör iväg)

Det där med automatlådorna är ju en annan sak. Vissa biltillverkare har helt tagit bort manuell låda ur sortimentet eftersom det med moderna automatlådor går att få ner bränsleförbrukningen lite till jämfört med manuell.
Och jag håller med om att det är inte alls lika roligt att köra med automatlåda. Dels för att man faktiskt får sämre kontroll på bilen och dels för att den har en tendens att emellanåt inte kunna läsa tankar och förutsäga framtiden och därför kan växla lite vid fel tillfällen.
Men för egen del så blev senaste bilen en med automat. Till största delen för att jag faktiskt numera kör såpass mycket i Stockholmstrafiken som jag gör. Och när man sitter i bilköer där det stundtals är krypfart så är automatlåda där man bara kan låta bilen krypa genom små tryck på gas och broms överlägset att sitta och väga kopplingen på dragläget i en manuell bil. Men helst skulle jag ju ha två bilar. En för när jag ska såsa i köer i stockholm och en när jag kör någon annanstans. Men det kostar ju pengar tyvärr.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det var lite väl nära att jag blev tillplattad av en Passat idag. Han körde på min sida av vägen fast det var en raksträcka. Fokus var på något annat än annalkande motorcyklister.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Blev inte det där fel :va
Det är väl just "hålla handen" som är olagligt?
Ibland är fingrarna inte med på vad hjärnan tror skrivs! :krama
Det är en slamkrypare. En jurist kan nog fixa dig fri om du håller i mobilen och inte gör något med den :)

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen".

Du har säkert rätt.
Min tolkning har varit att man får använda mobil och GPS när man kör bil, men inte hålla den i handen.
Så att sitta och pillra på mobilen när den är monterad i en bilhållare skulle kunna vara lagligt, om det inte inverkar menligt på framförandet.
Men, intressant ur juridiskt perspektiv, håller med om det.
Så tolkar de flesta det. Och med Noll Vision kommer inget heller att ändras. För håller man bara skyltad hastighet eller lägre så kan man krocka utan att bilisten dör eller får bestående invaliditet.
Noll Vision! :huvet

Köra påverkad av alkohol vet alla är fel men om en GPS- eller telefonenpåverkad bilist kör på mig blir konsekvensen annorlunda? :va


A comparison of the cell phone driver and the drunk driver

Results: When drivers were conversing on either a handheld or hands-free cell phone, their braking reactions were delayed and they were involved in more traffic accidents than when they were not conversing on a cell phone. By contrast, when drivers were intoxicated from ethanol they exhibited a more aggressive driving style, following closer to the vehicle immediately in front of them and applying more force while braking.

Conclusion: When driving conditions and time on task were controlled for, the impairments associated with using a cell phone while driving can be as profound as those associated with driving while drunk.

Application: This research may help to provide guidance for regulation addressing driver distraction caused by cell phone conversations.



Hands-free phones just as dangerous as hand-held…or worse

 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Sedan KAN man ägna en liten tanke åt varför man själv ständigt drabbas av dessa galna trafikanter, medan andra - som också kör mycket - i stort sett klarar sig.

Se tex BMW-föraren i blueridges utmärkta exempel ovan i inlägg #32. Hade situationen kunnat undvikas helt?
Ehrm, harkel. Borde nog förtydligat att denna BMW var en uppenbarligen rätt potent herrgårdsvagn ur 3-serien. Jag spär därtill på förvirringen med att svamla om stoppies när jag borde skrivit att aktern såg ut att vilja lätta. Tänk hi-jackers på gammal amazon.

Jag tar fullt ansvar för felinformationen precis som valfri generaldirektör. Dvs inte alls, utan smiter fräckt ut bakvägen och tar en stor påse pengar med mig.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Min enda rejäla vurpa var då jag fick möte i mitt körfält av en bilist som nog kollade mobilen. Han/hon/hen var 100% på min sida. Jag hade att välja på frontalkrock i 70 eller krondiket. Ni vet ju vad jag valde eftersom jag är här. Bilisten smet såklart.

Trots att detta är många år sedan nu är jag fortfarande uppmärksam över skymda utgångar på landsvägen.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top