Att man måste åka till Holland för att uppleva himmelriket!!!!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag är ingen gruppkille; jag har kört hoj i 45 år men aldrig varit med i en MC-klubb, aldrig åkt i karavan längs vägarna eller "kört på en runda" med hojpolarna. Antar att jag inte är en gruppkille. Så när det kommer till racingen så har jag gjort det mesta själv. När folk frågar om jag har ett team så svarar jag "Yepp, det har jag och teamet är jag"
Sedan har jag alltid varit lite nära någon, någon man gillar som kan säga snälla saker till en när det går tungt, eller samla ihop prylarna när man durat av; det har varit Jorpes, Hjalmarsson, Moberg, Sölis och andra. Men team, och mekaniker, nej.

Sedan händer det ju något när man kör coola tävlingar, typ STCC eller EM, eller utomlands. Då finns det alltid folk som vill vara med. De går då under benämningen lökmeckar, för de är med och lökar. Och eftersom jag inte har någon erfarenhet av andra mekar så har jag nog trott att det är så det ska vara, det är så mekaniker gör/är. I min värld är "mekar" några som GÄRNA dyker upp innan race för att få gratisbiljetter men som inte alltid är så sugna på att när det gäller, att verkligen GÖRA saker. Några exempel:

Man ber "meken" att finnas tillhands när det är grönt och man ska av med värmarna och komma iväg snabbt och elegant, och får svaret:
- Nej, jag vill se starten från läktaren!

När det regnar och racet blir rödflaggat och man fått byta till regnhjul SJÄLV, och man undrar var "meken" var när man behövde hjälp som allra mest:
- Jag gick in i en depåbox, jag ville inte bli blöt!

När man känner tidsstress och vill ha hjälp att byta däck och man undrar om "meken" kan göra det:
- Nej, jag är hungrig och måste äta nu!

Att be en "mek" att slå i sex lite soppa är HELT uteslutet, man VET att svaret skulle bli en undrande blick som säger:
- Är du helt dum i huvudet eller, ska JAG gå omkring och lukta bensin????

In träder Niklas. Niklas är en trevlig kille som jag träffade i höstas när jag och John Johannesson åkte till Assen och rejsade; han var med och hjälpte John på samma sätt som Jorpes var med mig. Och nu när vi förra helgen åkte ner för att rejsa på Assen, så stötte jag på honom igen.
Denna gång var vi en mindre crew, jag åkte ner ensam och mötte John och Niklas där, de hade campet klart och jag kunde hänga på deras plats. Skönt, för jag hade ju ingen "mek".

Och plötsligt var jag i himlen, jag såg ljuset, jag fick veta hur det är att ha en MEKANIKER!!!! För PLÖTSLIGT behövde jag inte säga något, saker hände ändå. Och karln, Niklas alltså, var ju inte ens min utan Johns mekaniker!!!! PLÖTSLIGT var det någon som UTAN ANMODAN krängde däck!

PLÖTSLIGT var det någon som utan anmodan putsade visiret!

PLÖTSLIGT var det någon som utan anmodan satte på och tog av däckvärmare!!!

PLÖTSLIGT var det någon som utan anmodan tankade!!

PLÖTSLIGT var det någon som utan anmodan kollade så bromsarna var utpumpade efter hjulbyten

PLÖTSLIGT var det någon som utan anmodan kokade kaffe!!!

PLÖTSLIGT var det någon som utan anmodan skötte ALLT!!!!

Och jag vill inte på något sätt klaga på Jorpes, men ibland var KANSKE Jorpes mer intresserad av att köra helikopter eller såga hål i mina kåpor för att montera en skum "dash-cam" http://www.youtube.com/watch?v=BMnF24UlZBI
Jorpes uppdrag var ju primärt att sköta mediabiten, så kanske ska jag inte klaga... men ändå....

Jag har varit i himlen!!! Och himlen var i Assen den 31 maj-1 juni. Och där, i himlen, där finns Niklas, en MEKANIKER!!!!!

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Och när ska någon fråga hur racingen gick då????:mad:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Så vackert att man blir tårögd.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag tror det regnade och att han kvalade 25:a? Sen får nån annan gissa racet. :)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tror det regnade och att han kvalade 25:a? Sen får nån annan gissa racet. :)

Jag tror på överladd och en riktig hjälte-highsider på första varvet men utan skador så att han sedan kunde sitta och mysa i boxen och titta på när hans hoj skruvades ihop ordentligt igen :)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
0 rätt hittills! Sitter och skriver in betyg samt hjälper dotter med kemiläxan så "the FULL story" kommer senare!

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Precis en sådan fantastisk mek hade jag under ett par år :)
Det negativa med det är att allt känns besvärligt när de lägger av....

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Vi väntar på rapporten så klart. :)

Nu börjar det likna något; fansen står med vitt uppspärrade ögon och väntar, och väntar, och väntar...

Och nu har jag slagit klart tärningen, betygen är satta, men jag är trött. Skriver imorgon! Lovar!

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...