notrightrider
Thought is the enemy of flow
Är ni klara nu?
Är ni färdiga - med att försöka instigera konflikt mellan mig och Grandell?
You fuckers!
Jag går inte på sådant.
Sanningen är den att båda har rätt. På sitt vis.
Man kan köra med vad fan som helst.
Ibland blir det till och med bra.
Exihibit A:
Den här killen dök upp på en gruskörning.
Nödreparation/undervägskada?
Nope. Cykeln hade "stått några år" men nu skulle han jäddrar ut med oss andra och köra. När han blåste liv i framdäcket på morgonen innan start så gav sig hela sidan på däcket, just ovanför klinchen.
Åtgärden är faktiskt på sätt och vis en vedertagen nödlösning från den gamla T-tiden. Kör man punktering kan detta vara lösningen på att komma i mål på sträckan om däckslåsen inte håller fast det tomma däcket.
Funkar både fram och bak. Går ändknoparna upp har man dock problem. Här var det dock ett ruttet däck i botten.
Troligen den platta delen som gav upp. Blir gärna så när grejerna står tomt på luft. I solskenet...
Killen var dock inte långsammast. Tvärt om.
Och, notera gärna att resterna av framdäcket är monterat åt rätt håll. Gammal är äldst.
Så vem vi fick stå och vänta på, och till och med leta efter den dagen? Random snubbe med pressveck på kläderna och alldeles för bra KTM. Helt lost.
Som vanligt.
Det flimrade förbi ett grymt slitet framdäck i tråden.
Jag citerar inte. För allas skull.
Jag har också kört på sådana sopslut framdäck.
Skulle köpa en AT nere i Älmhult. I januari.
Vi stod och tragglade med den sista tusenlappen och säljaren var ombud för sin bror. Han kunde inte gå lägre.
Plötsligt frågar han; "Hur skall du få hem den?"
-Jag kör hem den.
"I detta vädret?"
- Japp.
" Det vill jag se! Bråkar brorsan så skjuter jag till mellanskillnaden själv."
Hustrun öste ut mina kläder på trottoaren när det äntligen blev affär. Hon hade bråttom till en träning och stoppet hade tagit alldeles för lång tid.
3,200 mil, original Death Wing fram - och dessutom visade sig att surbromsarna fram låg på! Varje lågfartssväng ut ur jävla Älmhult slutade med styret på tvären och fullstopp - med närmaste trottoarkant som hjälp för att få aset över i rätt riktning.
Blåst och drivbildning på E6 längs kusten.
Orörda vänsterfilen funkade bäst.
Självförhärligande? Glorifierande?
Nej, det är dumt som fan. En del av mig skäms.
Men, allt går.
Det handlar bara om vad man är villig att riskera.
Jag tror inte att alla har marginalerna klara för sig på de däck dom kör med.
Helt klart är det gott om folk med bra däck som kör åt helvete helt i onödan bara för att dom inte ens kan gissa sig till hur bra grepp dom har i sina däck. Dom tar inte vara på marginalerna, och landar i stenmuren trots att det inte hade behövts.
Samtidig kör folk omkring obekymrade med så jävla sopslut däck att det är en ren skam. Dom ligger och kör på det yttersta av sina tekniska marginaler - oftast utan att ha en aning om det. Den vanliga förklaringen brukar vara: "Äsch, det duger för mig. Jag är ingen raceputte. Jag kör vettigt."
Sorry, men det bestämmer faktiskt inte du.
Det är dina mottrafikanter som sätter dig i situationer där du behöver nyttja varje litet uns av marginal för att undgå deras misstag. Att då inte ha dessa marginaler - och då inte ens köra speciellt fort eller aggressivt, utan sitta hjälplös på sin hoj för att man snålat och antingen köpt fel däck till hojen, eller förbrukat grepp och marginaler på hojen men ändå kör vidare för att det "duger åt mig" är ett svek.
Ett svek mot dina anhöriga, dom som älskar dig och behöver dig.
Det är därför jag reagerar så hårt på folk som väljer att köpa eller köra vidare på skitdäck med ursäkten att dom "kör så lite" "kör så försiktigt" "kör så sällan" "inte testar gränser".
Herreguuud - det är ju just sådana MC-åkare som behöver det bästa som finns att köpa!
Så, anyway - att köra hem en köpehoj på kassa däck är inget jag rekommenderar. Oavsett årstid.
Och där är vi nere på pudelns kärna:
"Rekommendera"
Jag har blivit snål med mina rekommendationer.
Folk tar bara till sig det dom vill höra. Villkoren och varningarna som hör till okonventionella rekommendationer faller platt till marken.
Bekanta klagade över att det inte fanns några riktigt bra grovmönstrade däck fram till stora "offroads".
Alltså 19" = stora GS, Varadero och sådant omöjligt.
Jorå, det finns. Det finns 19" crossbakdäck som går att få på en framfälg.
MEN!
Det går inte att fisköra längre. Man MÅSTE köra på attack. Häva fram vikten på styret, bromsa långt in i böjen och rikta om mitt inne i kurvan med fullt påslag ut. Bakändan får hitta på vad den vill, så länge du håller styr på fronten.
Orkar man köra så får man ut 200 % av däcksbytet.
Men, så fort man tappar orken, sätter sig ner och börjar fjanta så tar hojen kommandot och blir djävulskt svårkörd.
Jag till och med rekommenderade Maxxis IT (nu utgånget) och passade på att varna för att försöka med Mich AC10 som får en konstig profil på 2,5 " fälg fram.
Alla glada - det skall vi prova! Jippie!!!
Vad händer?
Den ena köper ett AC 10 och blir grymt missnöjd.
- Men varför köpte du ett Mich...?
"Däckskillen sade att Maxxis var ett B-däck och att Michelin var mycket bättre..."
- Visst, men sade du att du skulle köra det fram på GS-en?
"Nä."
Den andre som körde Maxxis "kände ingen skillnad" men "det var läskigt på asfalt".
Så klart. "Be careful what you wish for"
Det finns inga gratispengar och tjejerna kostar.
Allt vad man vill med däck resulterar på något sätt i en kommunicerande kärl-situation. Du kan aldrig få en egenskap utan att avstå en annan.
Om du dessutom inte vet vad du vill ha och vad du är beredd att avstå så kan du aldrig bli nöjd.
...och självklart har jag kört med felvänt framdäck!
Bråttom, nattmek innan avfärd. Grabben hade snott förlängningssladden till båten sin, så uthuset jag mekade i var kolsvart. Jag bytte däck i pannlampans sken.
En pannlampa som krävde regelbundet headbangande för att ens lysa. Underbara förhållanden.
Självklart fick jag på framdäcket bakfram. Utan att märka det.
Eller... Jag stannade två gånger i Sverige, en gång i Danmark och ytterligare någon gång Tyskland för att få ordning på däckstrycket. Hojen kändes urskum, och den svarade inte på varken ett halvkilo upp eller ner ifrån vad jag brukar köra. Obehaglig helt enkelt.
Nå, den inre Ronnie Peterson fick ta över. Anpassa sig till materialet. Köra efter förutsättningarna. Starten för rallyt skulle gå utanför Stuttgart och det var bara att bita ihop.
Två dygn in i tävlingen ser jag felet.
Exibit: B
Jag ser det inte i verkligheten, men jag ser det direkt på kameradisplayen när jag kollar om bilden blev bra:
Mitt PR 4 roterar åt fel håll!
Där är anledningen till att inget funkar.
Bra, då vet jag.
Var är jag när jag hittar felet?
Ett poängrally handlar om att besöka en rad punkter inom en bestämd tid, uppfylla villkor och bevisa att man varit på plats - inom en bestämd tidsram.
Det är något av det roligaste man kan hålla på med - om så däcken sitter på tvären.
Någon dag senare ser däcket fram skit ut.
Det har börjat fransa upp sig alldeles. Det är helt bisarra sågtänder i mönstret som jag aldrig sett på ett PR4 tidigare och jag tvingas släppa av och byta körstil.
Fem dygn, varje gul prick är en bonusplats.
...och ett ställe jag måste parkera konstigt på för att gömma framhjulet utifall någon annan medtävlare skulle dyka upp samtidigt för att plocka samma bonus. Jag skäms.
Det borde fler göra - som monterar sitt framdäck fel, men utan att fatta det.
Hur som helst - rekommendationer var det!
Det däcket som tråden började med:
Pirelli MT 66
"Är det ett bra bakdäck att sätta fram?"
Svaret är ett rungade NEJ!
Däcket har egentligen bara en enda konkurrent:
Metzeler ME 880 Marathon:
Metzeler ägs av Pirelli. De två däcken riktar sig till samma segment. Tunga power cruisers och touringlok som bär mycket last.
Det ligger MYCKET nära till hands att tro, att detta skulle vara samma däck i två olika ytterrockar.
Jag vet inte. Jag bryr mig inte så mycket om Pirellis sortiment att jag tagit reda på det - men jag kan lugnt säga att Metzeler ME 880 Marathon är det absolut läbbigaste nydäck jag lagt på och kört på.
Jag körde det bak på samma gamla snuthoj som syns på bilderna och fytusan så hemskt det var.
Små konstiga småsläpp vid helt oväntade tillfällen, konstiga kliv åt sidan vid pådrag och AABBSSOOLLUUTT oberäkneligt i väta. Ett vidrigt däck, och i kombination med (ett annat) Mich PR4 fram så blir kontrasten monumental.
Jag gillar att köra i regn. Faktiskt.
Hur man än vänder på det så går det inte att undvika regn när man täcker så stora geografiska områden som jag gör per dag. Men att behöva sitta och passa bakändan precis hela tiden i väta är inte speciellt kul.
Det är framför allt tröttande. Det sliter att hela tiden vara på sin vakt. Sladda i sig kan vara kul, men det är skönt att få slippa ibland också.
Så, det om detta.
Den typen av bakdäck är olämpliga att köra fram, och Pirelli MT 66 i synnerhet.
Det finns andra bakdäck som under vissa förhållanden kan fungera, eller rent av tillföra något som framdäck.
Om man vänder dem rätt.
Men fundera först på vad det är du får avstå...
Och! Vi här ännu inte tagit oss över gränsen till The Dark Side och börjat diskuterar vad som händer där...
Är ni färdiga - med att försöka instigera konflikt mellan mig och Grandell?
You fuckers!
Jag går inte på sådant.
Sanningen är den att båda har rätt. På sitt vis.
Man kan köra med vad fan som helst.
Ibland blir det till och med bra.
Exihibit A:
Den här killen dök upp på en gruskörning.
Nödreparation/undervägskada?
Nope. Cykeln hade "stått några år" men nu skulle han jäddrar ut med oss andra och köra. När han blåste liv i framdäcket på morgonen innan start så gav sig hela sidan på däcket, just ovanför klinchen.
Åtgärden är faktiskt på sätt och vis en vedertagen nödlösning från den gamla T-tiden. Kör man punktering kan detta vara lösningen på att komma i mål på sträckan om däckslåsen inte håller fast det tomma däcket.
Funkar både fram och bak. Går ändknoparna upp har man dock problem. Här var det dock ett ruttet däck i botten.
Troligen den platta delen som gav upp. Blir gärna så när grejerna står tomt på luft. I solskenet...
Killen var dock inte långsammast. Tvärt om.
Och, notera gärna att resterna av framdäcket är monterat åt rätt håll. Gammal är äldst.
Så vem vi fick stå och vänta på, och till och med leta efter den dagen? Random snubbe med pressveck på kläderna och alldeles för bra KTM. Helt lost.
Som vanligt.
Det flimrade förbi ett grymt slitet framdäck i tråden.
Jag citerar inte. För allas skull.
Jag har också kört på sådana sopslut framdäck.
Skulle köpa en AT nere i Älmhult. I januari.
Vi stod och tragglade med den sista tusenlappen och säljaren var ombud för sin bror. Han kunde inte gå lägre.
Plötsligt frågar han; "Hur skall du få hem den?"
-Jag kör hem den.
"I detta vädret?"
- Japp.
" Det vill jag se! Bråkar brorsan så skjuter jag till mellanskillnaden själv."
Hustrun öste ut mina kläder på trottoaren när det äntligen blev affär. Hon hade bråttom till en träning och stoppet hade tagit alldeles för lång tid.
3,200 mil, original Death Wing fram - och dessutom visade sig att surbromsarna fram låg på! Varje lågfartssväng ut ur jävla Älmhult slutade med styret på tvären och fullstopp - med närmaste trottoarkant som hjälp för att få aset över i rätt riktning.
Blåst och drivbildning på E6 längs kusten.
Orörda vänsterfilen funkade bäst.
Självförhärligande? Glorifierande?
Nej, det är dumt som fan. En del av mig skäms.
Men, allt går.
Det handlar bara om vad man är villig att riskera.
Jag tror inte att alla har marginalerna klara för sig på de däck dom kör med.
Helt klart är det gott om folk med bra däck som kör åt helvete helt i onödan bara för att dom inte ens kan gissa sig till hur bra grepp dom har i sina däck. Dom tar inte vara på marginalerna, och landar i stenmuren trots att det inte hade behövts.
Samtidig kör folk omkring obekymrade med så jävla sopslut däck att det är en ren skam. Dom ligger och kör på det yttersta av sina tekniska marginaler - oftast utan att ha en aning om det. Den vanliga förklaringen brukar vara: "Äsch, det duger för mig. Jag är ingen raceputte. Jag kör vettigt."
Sorry, men det bestämmer faktiskt inte du.
Det är dina mottrafikanter som sätter dig i situationer där du behöver nyttja varje litet uns av marginal för att undgå deras misstag. Att då inte ha dessa marginaler - och då inte ens köra speciellt fort eller aggressivt, utan sitta hjälplös på sin hoj för att man snålat och antingen köpt fel däck till hojen, eller förbrukat grepp och marginaler på hojen men ändå kör vidare för att det "duger åt mig" är ett svek.
Ett svek mot dina anhöriga, dom som älskar dig och behöver dig.
Det är därför jag reagerar så hårt på folk som väljer att köpa eller köra vidare på skitdäck med ursäkten att dom "kör så lite" "kör så försiktigt" "kör så sällan" "inte testar gränser".
Herreguuud - det är ju just sådana MC-åkare som behöver det bästa som finns att köpa!
Så, anyway - att köra hem en köpehoj på kassa däck är inget jag rekommenderar. Oavsett årstid.
Och där är vi nere på pudelns kärna:
"Rekommendera"
Jag har blivit snål med mina rekommendationer.
Folk tar bara till sig det dom vill höra. Villkoren och varningarna som hör till okonventionella rekommendationer faller platt till marken.
Bekanta klagade över att det inte fanns några riktigt bra grovmönstrade däck fram till stora "offroads".
Alltså 19" = stora GS, Varadero och sådant omöjligt.
Jorå, det finns. Det finns 19" crossbakdäck som går att få på en framfälg.
MEN!
Det går inte att fisköra längre. Man MÅSTE köra på attack. Häva fram vikten på styret, bromsa långt in i böjen och rikta om mitt inne i kurvan med fullt påslag ut. Bakändan får hitta på vad den vill, så länge du håller styr på fronten.
Orkar man köra så får man ut 200 % av däcksbytet.
Men, så fort man tappar orken, sätter sig ner och börjar fjanta så tar hojen kommandot och blir djävulskt svårkörd.
Jag till och med rekommenderade Maxxis IT (nu utgånget) och passade på att varna för att försöka med Mich AC10 som får en konstig profil på 2,5 " fälg fram.
Alla glada - det skall vi prova! Jippie!!!
Vad händer?
Den ena köper ett AC 10 och blir grymt missnöjd.
- Men varför köpte du ett Mich...?
"Däckskillen sade att Maxxis var ett B-däck och att Michelin var mycket bättre..."
- Visst, men sade du att du skulle köra det fram på GS-en?
"Nä."
Den andre som körde Maxxis "kände ingen skillnad" men "det var läskigt på asfalt".
Så klart. "Be careful what you wish for"
Det finns inga gratispengar och tjejerna kostar.
Allt vad man vill med däck resulterar på något sätt i en kommunicerande kärl-situation. Du kan aldrig få en egenskap utan att avstå en annan.
Om du dessutom inte vet vad du vill ha och vad du är beredd att avstå så kan du aldrig bli nöjd.
...och självklart har jag kört med felvänt framdäck!
Bråttom, nattmek innan avfärd. Grabben hade snott förlängningssladden till båten sin, så uthuset jag mekade i var kolsvart. Jag bytte däck i pannlampans sken.
En pannlampa som krävde regelbundet headbangande för att ens lysa. Underbara förhållanden.
Självklart fick jag på framdäcket bakfram. Utan att märka det.
Eller... Jag stannade två gånger i Sverige, en gång i Danmark och ytterligare någon gång Tyskland för att få ordning på däckstrycket. Hojen kändes urskum, och den svarade inte på varken ett halvkilo upp eller ner ifrån vad jag brukar köra. Obehaglig helt enkelt.
Nå, den inre Ronnie Peterson fick ta över. Anpassa sig till materialet. Köra efter förutsättningarna. Starten för rallyt skulle gå utanför Stuttgart och det var bara att bita ihop.
Två dygn in i tävlingen ser jag felet.
Exibit: B
Jag ser det inte i verkligheten, men jag ser det direkt på kameradisplayen när jag kollar om bilden blev bra:
Mitt PR 4 roterar åt fel håll!
Där är anledningen till att inget funkar.
Bra, då vet jag.
Var är jag när jag hittar felet?
Ett poängrally handlar om att besöka en rad punkter inom en bestämd tid, uppfylla villkor och bevisa att man varit på plats - inom en bestämd tidsram.
Det är något av det roligaste man kan hålla på med - om så däcken sitter på tvären.
Någon dag senare ser däcket fram skit ut.
Det har börjat fransa upp sig alldeles. Det är helt bisarra sågtänder i mönstret som jag aldrig sett på ett PR4 tidigare och jag tvingas släppa av och byta körstil.
Fem dygn, varje gul prick är en bonusplats.
...och ett ställe jag måste parkera konstigt på för att gömma framhjulet utifall någon annan medtävlare skulle dyka upp samtidigt för att plocka samma bonus. Jag skäms.
Det borde fler göra - som monterar sitt framdäck fel, men utan att fatta det.
Hur som helst - rekommendationer var det!
Det däcket som tråden började med:
Pirelli MT 66
"Är det ett bra bakdäck att sätta fram?"
Svaret är ett rungade NEJ!
Däcket har egentligen bara en enda konkurrent:
Metzeler ME 880 Marathon:
Metzeler ägs av Pirelli. De två däcken riktar sig till samma segment. Tunga power cruisers och touringlok som bär mycket last.
Det ligger MYCKET nära till hands att tro, att detta skulle vara samma däck i två olika ytterrockar.
Jag vet inte. Jag bryr mig inte så mycket om Pirellis sortiment att jag tagit reda på det - men jag kan lugnt säga att Metzeler ME 880 Marathon är det absolut läbbigaste nydäck jag lagt på och kört på.
Jag körde det bak på samma gamla snuthoj som syns på bilderna och fytusan så hemskt det var.
Små konstiga småsläpp vid helt oväntade tillfällen, konstiga kliv åt sidan vid pådrag och AABBSSOOLLUUTT oberäkneligt i väta. Ett vidrigt däck, och i kombination med (ett annat) Mich PR4 fram så blir kontrasten monumental.
Jag gillar att köra i regn. Faktiskt.
Hur man än vänder på det så går det inte att undvika regn när man täcker så stora geografiska områden som jag gör per dag. Men att behöva sitta och passa bakändan precis hela tiden i väta är inte speciellt kul.
Det är framför allt tröttande. Det sliter att hela tiden vara på sin vakt. Sladda i sig kan vara kul, men det är skönt att få slippa ibland också.
Så, det om detta.
Den typen av bakdäck är olämpliga att köra fram, och Pirelli MT 66 i synnerhet.
Det finns andra bakdäck som under vissa förhållanden kan fungera, eller rent av tillföra något som framdäck.
Om man vänder dem rätt.
Men fundera först på vad det är du får avstå...
Och! Vi här ännu inte tagit oss över gränsen till The Dark Side och börjat diskuterar vad som händer där...