Att räta ut en böjd ZX-7

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nä det är helt rätt, det får man inte. De får sitta på till fint. Så får jag ha gröna shhhh:hihi fälgar om det blir tävla av.
Var bara så sjukt nyfiken på så lätta fälgar och hur det upplevs i skillnad när man kör.
- Jag skulle tro att lättviktsfälgar är det som gör mest skillnad på den hojen, bortsett från big bore o liknande motoringrepp.

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Lite garagetid igen. Började plocka lite med kylaren. Den gamla hade fått en smäll och läckte. Dessutom rätt risig. Hittade en ny som kineser gjort. Skulle kanske suttit på en Scania? Den är enorm. Hur som, den verkar passa. Kinesenas förkärlek för att placera fästhålen på fel ställe gällde även denna gång. Men lite bocka och kapa så hänger den där. 20211107_161047.jpg20211107_141835.jpg

Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Kvar att lösa är det nedre fästet. Hängde på nya avgassystemet för att se hur kylaren skulle sitta. Verkar bli en massa rör i vägen för nedre steget. Enkelt vore ju en slangklämma på grenröret som håller ett stag. Men det blir ju glödhet. Kanske inte så bra att leda mer värme till kylen. Ser nog ganska vedbotrim ut med....
Men att bocka till något som går att fästa i lämpligt skruvhål på motorn blir bökigt tror jag. Hmm, får gå ut i lite mer vaket tillstånd i garaget och fundera. Gick trögt på kvällen20211107_215054.jpg20211107_215348.jpg

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Har bara hittat motorskydd till kopplingskåpan. Så jag gjorde några mindre snygga i biltemakolfiber. Får duga till skydd. Någon nytta gör de nog vid mindre marksyning.20211026_145252.jpg20211027_141018.jpg

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Gjort mig av med hastighetsmätaren. Blev lite kapa och fixa ny "vägg" så det inte regnar in.
Passat på och fixa nya kameler. EDIT Kameler??! Lameller skall det stå. Men det tyckte inte spellcheck:3freak20210729_172039.jpg20211023_151229.jpg

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Vad "tjänade" du på att ta bort hastighetsmätaren..vikt?
Den sitter ju ändå inbyggd i rad med varvräknaren där på ZX7:eek:rna, menar jag.

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Vad "tjänade" du på att ta bort hastighetsmätaren..vikt?
Den sitter ju ändå inbyggd i rad med varvräknaren där på ZX7:eek:rna, menar jag.
En "riktig" racer har ju inte hastighetsmätare. Så dels för något så fåfängt som att det skall se rätt ut:rodnar. Och så blir det ju lite vikt bort högt upp(y).
Finns säkert något race kit instrument när man byggde om till bana back in the day. Dock har jag inte lyckats få tag på något.

Tillverkarna vill ju att det skal se ut som en ubersportig hoj också. Så de har ju gjort hastighetsmätarkåpan så det ser ut som en separat hastighetsmätare som går att plocka bort. Även om så inte är fallet. Likadant på lillhondan RVF 400 från samma tidsera. Där har man samma stil med separat fast ändå inte hastighetsmätare. På dess föregångare VFR400 däremot är det så på riktigt. Antar att det var en dyrare lösning dock produktionsmässigt.
Kommer inte ihåg hur de var på ZXR?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
En "riktig" racer har ju inte hastighetsmätare. Så dels för något så fåfängt som att det skall se rätt ut:rodnar. Och så blir det ju lite vikt bort högt upp(y).
Finns säkert något race kit instrument när man byggde om till bana back in the day. Dock har jag inte lyckats få tag på något.

Tillverkarna vill ju att det skal se ut som en ubersportig hoj också. Så de har ju gjort hastighetsmätarkåpan så det ser ut som en separat hastighetsmätare som går att plocka bort. Även om så inte är fallet. Likadant på lillhondan RVF 400 från samma tidsera. Där har man samma stil med separat fast ändå inte hastighetsmätare. På dess föregångare VFR400 däremot är det så på riktigt. Antar att det var en dyrare lösning dock produktionsmässigt.
Kommer inte ihåg hur de var på ZXR?
- Ja plocka vikt så långt det går i stort o smått, för det är ju ett problem med de här hojarna. Jag har lättat samtliga mina rejält för att få lite roligare åkning, o då i synnerhet vad gäller roterande ofjädrade delarna. Där känns det mest.
(o så kompressionen förstås..kompressionen är allt på dessa! ; )

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Monterat snabbgas för riviga starter, ööh.
Och original startl,jusknappen blir det. Passar bra att lägga regnlampan på den. Då kan jag använda orinalhärvan och koppla in vid bakljus. Inga trådar direkt till batteri och massa kludd. Dessutom följer jag reglemnte att kunna slå på från förarplats.20211125_144651.jpg

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Superfräscht...hur farao kunde du får varenda mm av motorn så ren??
Du kan ju jobba med vita tyghandskar i det där.

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Mobilen har något smutsfilter som gör att det ser renare ut. Men jo jag gillar när det är rent så man kan känna sig som en japansk mekaniker. Dock är det långt kvar till vit overall.
1638190655148.png

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Tillverkade mitt eget hiflo luftfilter.
En fin plaststomme finns i oem. Pappersfiltret sitter i en gummi list som man kan pilla ur. Hade lite luftfilter skum som jag klippte till och fäste på stommen. Så nu tvätt bart filter.20211130_185056.jpg20211130_190704.jpg20211130_192407.jpg

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Nyheter
Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA