Att råka på skojare vid bilköp!

doorman

Checkpoint 69
Gick med
25 May 2004
Hoj
*SÅLD*
Ja, det är säkert inte roligt men vad som är än värre är att bilhandlare inte håller sig i skinnet. Det hände mig.

Vad gäller privatpersoner så kommer den första här.
Varing #1
http://www.blocket.se/vi/7012894.htm?ca=7_s

Denna personen samt en annan säljer bilar men kan inte uppge Reg.nr eftersom de inte kommer ihåg eller måste fråga "frugan" eller likande.

Ett tag fanns 4st bilar under olika namn men det var hela tiden samma säljare. Misstänksam blev jag efter samtal #2 då ordet "rackaren" dök upp i meningarna. Samma nisse alltså.

Gemensamma nämnare för dessa var att de var "bror" till ägaren av bilen, "man" eller på annat vis släkt. De jobbade på "flyget" och samtliga bilar befann sig ute i Åkersberga. "Inte avända" på ett tag. De kan heller inte "så mkt om bilar". Titta också på bilderna! De är tagna på besinmackar osv. Varför inte hemma?

Det var då vi bestämde oss för att köpa bil på firma ist. Efter många resor hamnade vi på Bra Bil i Enköping AB, Volvohandlaren i Kungsängen. Där fann vi en superfin Ford mondeo kombi med allt vi kanske önskat men vi avvaktade och tänkte på saken. När vi sedan kollar med vägverkets hemsida och via fax ser vi att registrerade mil inte är (ca) 4700 mil utan 9700!! :mad:
Ringde då till säljaren som blev "förvånad" och menade att det måste skett ngt fel. (Jo, den mänskliga faktorn va? :hihi )
:kocko

Jag ifrågasatte då om de inte hade några rutiner för inköp av beg.bilar. Döm min förvåning när säljaren då säger att, "vi förutsätter" att den bilen kunden kommer med är helt i sin ordning. :va

:mad: BULLSHIT! :mad:

Jag är så jävla förbannad så ni vet inte...

Så nu undrar jag vem fan ska man då lita på?

Hur som helst, var noga och vaksam vid köp av bil och mc. Sen en liten hälsning till Volvohandlaren: Gör om gör rätt!

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
känner igen den delen om bensinmackar. åker någon timme för att kolla på en hoj som är skitfin på bild. kommer fram och ser att den har varit krashad och att den som har lackat om den har gjort ett taskigt jobb. sen kommer fånen ut med en ny fin reggplåt med ett dumt flin på läpparna.

varför kan folk inte bara säga som det är. jag hade inte fåt någon information om att den var importerad eller krashad innan jag åkte hemifrån.

doorman

Checkpoint 69
Gick med
25 May 2004
Hoj
*SÅLD*
Jag skickade mail...

mail...till handlaren ifråga nyss och har nu fått svar.

"Jajamen det är helt klarlagt , farbrorn som hade bilen inna åkte in i en flygande inspektio p.g.a att en halvljusglödlampa
inte fungerade och polisen som läste av mätaren såg fel på en 4:a & en 9:a så det rapporterades flr mätarställning från
denna trafikpolis.

Detta har vägvärket kollat och dom har gått in och justerat tillbaka till rätt mätarställning !

Så det skall se rätt ut förmodligen redan idag i vägverkets register.

Det känns bra även för oss att sådana här saker kommer tillrätta då vi är ytterst noggranna och gör allt VI kan för att
INTE byta in bilar med manipulerade mätarställningar.

Hoppas att detta gjuter nytt seriöst intresse hos dig då vi gärna ser att du kommer tillbaka och känner FULLT förtroende
för vår verksamhet.

M_V:H: Roger Skyving .
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Urban Eriksson [mailto:urban_eriksson@hotmail.com]
Skickat: den 5 februari 2006 11:36
Till: Skyving Roger
Ämne: Mätarställningen

Hej. Jag är fortfarande nyfiken på bilen och undrar om ni kommit fram till orask varför bilens registrerade mätarställning är 9700mil och inte 4970mil vid vägverket. Jag har pratat med Mikael Teller ang. detta. Tacksam för svar.

Mvh Urban."

:tummenupp eller?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
doorman skrev:

Ähh, det finns många fiskar i havet så leta upp en annan utan en brokig historia, även om det denna gång inte var avsiktligt.
Och sen ska du kanske kolla upp andra bilar än Ford Mondeo :rolleyes: Skämt åsido, efter att ha haft hand om en stor bilpark med många märken så har jag fortfarande samma uppfattning som tidigare; Ford är kanske inte sämst men de är fan inte bästa köp i sin prisklass. Och varför nöja sig med det näst bästa?
Nu favoriserar jag inga märken utan talar av egen erfarenhet samt många andras. En Toyota Avensis kombi tex kommer ge dig många mer mil och mindre bekymmer för pengarna än denna ford. Under förutsättning att den Toyotan du intresserad dig av är välskött efter bok och inga dolda fel finns, men sånt gäller givetvis alla bilar i alla klasser.

doorman

Checkpoint 69
Gick med
25 May 2004
Hoj
*SÅLD*
Dee_cati skrev:
Ähh, det finns många fiskar i havet så leta upp en annan utan en brokig historia, även om det denna gång inte var avsiktligt.
Och sen ska du kanske kolla upp andra bilar än Ford Mondeo :rolleyes: Skämt åsido, efter att ha haft hand om en stor bilpark med många märken så har jag fortfarande samma uppfattning som tidigare; Ford är kanske inte sämst men de är fan inte bästa köp i sin prisklass. Och varför nöja sig med det näst bästa?
Nu favoriserar jag inga märken utan talar av egen erfarenhet samt många andras. En Toyota Avensis kombi tex kommer ge dig många mer mil och mindre bekymmer för pengarna än denna ford. Under förutsättning att den Toyotan du intresserad dig av är välskött efter bok och inga dolda fel finns, men sånt gäller givetvis alla bilar i alla klasser.

Japs-bilarna är bra, ingen tvekan men mondeon skulle passa oss fint med tanke på storlek...nu blir det ingen mondeo så...."Ingen Ford på min gård".
:)

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Köp nytt så slipper du allt strul.
V70 limited finns ju till bra pris.

:tummenupp

Förövrigt känner jag förtroende för kungsängens brabil.

:gnissla

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Dee_cati skrev:

Jag var och tittade lite på just avensis, men de tycks ligga i en egen prisklass jmf mondeo.

doorman

Checkpoint 69
Gick med
25 May 2004
Hoj
*SÅLD*
Ogre skrev:
Vad hade bilen för mätarställning på det senaste besiktningarna?

Efter kontakt m bilfirman så hade de lyckats spåra felet... se ovan.

slippy skrev:
Köp nytt så slipper du allt strul.
V70 limited finns ju till bra pris.

:tummenupp

Förövrigt känner jag förtroende för kungsängens brabil.

:gnissla

Jo, de fann ju tydligen felet....

Ang. V70 så....nej tack. Hur är det de säger nu igen? "Ingen volvo på min gård". :D

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...