Att sälja hoj

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag som letar hoj tycker att alla intressanta objekt (rätt pris satta) försvinner på direkten. Jag upplever att priserna på begagnat i år är högre än på väldigt länge...
Kanske stabiliserar sig framåt sommaren. Annars lutar det nog nästan åt nyköp för mig denna gången.
Verkar för övrigt som folk handlar Hojar (och husbilar) som aldrig förr då många utlandsresor blivit inställda.

Håller med!
Vissa modeller ligger ute för många fler tusenlappar än tidigare upplever jag.
Så det lutar åt nästan ny hoj på firma istället.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Swish är en bra betalningsmetod för bedragare som vill köpa nått....
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/zpO29/kungens-van-blast-via-swish--pa-700-000
https://www.qwant.com/?q=swish bedrägerier&t=web
Jag har alltid sålt kontant.
Jag har köpt en hoj via överföring till säljarens bankkonto på säljarens dator i säljarens kök.
Men hade jag varit taskig kunde jag hemma återkallat betalningen.
Så då är det säkrast att säljaren behåller hojen tills pengarna är på plats på säljarens konto nästa bankdag.

Aftonbladet skrev:
Målvakten har stämt träff med säljaren och betalat för smyckena med en Ipad via betaltjänsten Swish. Säljaren har direkt kunnat se hur pengarna kommit in på kontot.

Men banken har några dagar senare, när bedrägeriet upptäckts, dragit tillbaka pengarna vilket gjort att säljaren plötsligt stått utan både smycken och pengar.

Jag känner mig mycket skeptisk till att denna beskrivning är korrekt. Swish har inga rättigheter att gå in och dra tillbaka pengar i efterhand, låter mer som att dom fått manipulerade kontoutdrag.

Men kan någon visa upp en källa med mer kompetens än Aftonbladet så är jag beredd att ändra mig och i sådana fall låter det helt jävla sjukt.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
va är det med provkörning :va:va:va:va:va:va
jag brukar inte behöva provköra när jag handlar. man ser o hör ju om det funkar
bara betala cash, lasta o köra hem
varför ska det göras så svårt. det ju bara en motorcykel inte ett kärnkraftverk

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
va är det med provkörning :va:va:va:va:va:va
jag brukar inte behöva provköra när jag handlar. man ser o hör ju om det funkar
bara betala cash, lasta o köra hem
varför ska det göras så svårt. det ju bara en motorcykel inte ett kärnkraftverk

Jag har aldrig köpt eller sålt något utan provkörning, brukar istället uppmuntra folk att provköra innan men har aldrig råkat ut för något.. Kanske för att man bor lite norrut, för ibland när man varit hos någon köpt en hoj kan det bjudas på kaffe eller liknande det händer inte riktigt när man varit söderut.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag känner mig mycket skeptisk till att denna beskrivning är korrekt. Swish har inga rättigheter att gå in och dra tillbaka pengar i efterhand, låter mer som att dom fått manipulerade kontoutdrag.

Men kan någon visa upp en källa med mer kompetens än Aftonbladet så är jag beredd att ändra mig och i sådana fall låter det helt jävla sjukt.

Också min reaktion. Normalt brukar det ju vara omöjligt att få tillbaka pengar som förts över till ett konto, även av misstag. Bankerna lämnar ju inte ens ut personuppgifter i sådana fall vad jag vet.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tror du har en bra poäng där. Jag är en av de låglönade vars ekonomi är tämligen instabil nu - vilket är en stor orsak till att jag säljer hojen :(

Tråkigt! Hoppas det löser sig för dig. Tycker att det är så rövigt att det alltid är de med otrygga anställningar och/eller lågavlönade jobb som åker dit först i kristider. :krama

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag som letar hoj tycker att alla intressanta objekt (rätt pris satta) försvinner på direkten. Jag upplever att priserna på begagnat i år är högre än på väldigt länge...
Kanske stabiliserar sig framåt sommaren. Annars lutar det nog nästan åt nyköp för mig denna gången.
Verkar för övrigt som folk handlar Hojar (och husbilar) som aldrig förr då många utlandsresor blivit inställda.
Stämmer med min uppfattning. Priserna ligger säkert 50% högre än förra säsongen, och vissa objekt verka inte ens komma ut på marknaden. Äldre offroad-hojar som jag letar efter lyser med sin frånvaro. Letar också äldre 125:a att ha på landet, finns inte heller att få tag på. Som sagt, folk åker hoj istället för två veckor på Kreta.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC