Att sälja saker på nätet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
För att anknyta till tråden tycker jag det som är mest påfallande, gäller sådana här trådar i allmänhet inte den här i synnerhet, är att vissa ondgör sig över köpare som mailar först och slänger utan att läsa, andra tycker det är hemskt om de ringer först. Vissa tycker man börjar med ett sms, vissa avfärdar sms som oseriöst utan att ens läsa de. Nästa tråd handlar om köpare som är sura över att de inte får svar på mail eller folk som blir griniga när de ringer. Vissa tycker man kommer överens om pris innan man träffas, andra avfärdar minsta antydning till prutning innan man träffats; "prutar det gör man på plats när man sett varan" osv.

Kort sagt, alla klagar på alla för att de inte gör precis som de själva vill :)

Det finns alltid två sidor av samma mynt.

Själv svarar jag på alla mail. sms och samtal vid första kontakten. När jag sedan konstaterat att man står långt ifrån varandra lägger jag ner kommunikationen. Så gör nog de flesta i samma situation. Givetvis kan man diskutera pris på plats om man har något vettigt skäl till det och inte har kommit överens på förhand om ett pris förutsatt att varan är det man utgett den för att vara. Att boka upp en säljares tid som noga beskrivit sin vara. Där man haft möjlighet att jämföra nypris på på nätet och sedan försökt hitta på något svepskäl att få ner priset ytterligare. Då blir man som säljare rätt irriterad.

Affektionsvärde om inte annat, vem vill inte ha KLM-kedja i bokhyllan?

Ska erkänna att jag har dålig koll på de olika utförandena av spelen och vilka lag som var populärast att ha. Jag hade nog nöjt mig med ett äldre spel som hade bättre kvalitet på utförandet än de som kommit senare.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vi kan nog komma överens om att alla köpare och alla säljare på blocket är knepiga och/eller nötter.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har sålt väldigt många bilar, motorcyklar och allt annat mellan himmel och jord, allt på Blocket.
Så jag har testat lite olika tillvägagångssätt för att se vad som funkar bäst och har insett att det är bättre att spela velig med lite högre utgångspris för att lämna utrymme till prutning om det är en bil som ska köpas av familjefadern eller liknande. Ska man sälja något till snorungar (18-25 typ) så är det en rak jargong som gäller med priset bestämt direkt. Det har funkat bäst för mig åtminstone.

Och att sälja till tjejer är ju enklast av allt, jag har aldrig råkat ut för en tjej som har försökt prutat för prutandets skull medan männen (inklusive mig själv) alltid måste få pruta för att känna att de har gjort en bra affär.

En gång var det en rolig bilaffär som inte betingade något högt pris, 12k för en gammal Saab. I annonsen hade jag inte skrivit med att det medföljde vinterdäck samt en ny cd-spelare i kartong i skuffen då jag inte visste om det då jag bara hade ägt bilen några dagar och inte kört den en meter.
När köparen kommer och kollar och ser detta så frågar han vad det kostar att köpa med dessa grejer. Hade han inte frågat så hade jag skickat med det. Jag sa att han fick lägga ett bud på vad han tyckte det var värt så var det hans. Jag var snäll mot honom helt enkelt då han gav intryck att vara en fattig pensionär typ. Han frågade om 4000:- extra var ok och jag skämdes så mycket när jag godtog det då jag hade släppt det för en tusing så han fick en full tank av mig då den var nästan tom.
Han var glad och jag var glad, bilen hade jag betalat 6000:- för några dagar innan. När båda är nöjda så är det en bra affär enligt mig, och jag blir missnöjd när någon försöker pruta för prutandets skull även om jag själv gör så. Jag är inte en bra köpare tror jag...

Är det objekt som tilltalar dryga människor så brukar jag be dem skicka ett mail med sitt nummer. Nummer som inte går att ta fram namn på åker i sopkorgen direkt då och jag väljer någon som verkar seriös. Alltför många zigenare brukar ringa och försöka köpa bilar och de vill jag inte ha med att göra.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...