Att serva själv...

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå!

Kollade nyss runt lite servicepriser. 2000 mila service på min Fazer 600 -00 kostar c a 3200 i Stockholm inkl material. Känns som rätt mycket pengar. Jag kan ju själv se vad som skall göras i min manual och det är ju mest kontroller av att allt är som det ska + byte av tändstift, olja och luftfilter. Det enda jag inte tror mig rå på är förgasarsynkronisering. Vilka indikationer finns det på dåligt synkroniserade förgasare? Ska jag lämna in hojen endast för koll av detta?

Jag är visserligen född med tummen mitt i handen, men med hjälp av Haynes och lite tålamod borde jag kunna det ordna det. Märker man att något ej är OK, så kan man ju lämna bort det. Min hoj är dessutom rätt mesigt körd så jag befarar inga allvarliga saker. Men hur påverkas andrahandsvärdet av att man servar själv? Man kanske skall köra varannan service på verkstad om man likt jag inte är så händig?

Alla kommentarer uppskattas...
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Huruvida andrahandsvärdet påverkas av att servicen utförs själv beror på.
Jag skulle rent personligen föredra att den är servad av föregående ägare, om jag får uppfattningen att han vet vad han sysslar med. Det enkla skälet till det är att ägaren i så fall sannolikt är mer mån om sin ägodel än vad man kan anta att verkstaden är.

Dock så är det vissa köpare som vill att allt skall vara servat på verkstad, eftersom de tror att det är någon form av garanti för att det blivit ordentligt gjort. (haha, grundlurade :) )
Ju äldre cykeln är , desto mindre roll spelar det. Det är inte många som lämnar in 10 år gamla cyklar på service. (en del verkstäder tar inte ens emot dem).

Så serva du själv, spar gärna kvitton på alla delar du köper, så kan du visa vad det är som ersatts/bytts. Detta anser jag fungerar lika bra.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Drivpaket, stift, olja och sånt kan vem som helst sköta själv. Synkning av förgasare brukar jag be om när hojen ändå är på verkstad av annan anledning, vilket händer då och då.

I ditt fall är det väl gränsfall eftersom hojen är såpass ny, men i stort tror jag inte att andrahandsvärdet påveras så farligt.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Om du har en servicemanual så är det ju inga större problem, om förgasarna är osynkade så märks det på att motorn går ojämnt på tomgång och att gasresponsen är lite seg.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag anser att "egenservad" av kompetent ägare är minst lika bra som stämplar i servicebok. "Kompetent" innebär även att man inser sina begränsningar, dvs gör det man kan med noggrannhet och lämnar bort resten (ex vis synkning av fuggar). Bättre att inse sina begränsningar än att försöka göra allt själv.
Gällande andrahandsvärde, servicebok etc så anser jag att det är lättare att fejka stämplar i s-bok än att fejka ett gott skick.

Men det finns en till aspekt. Har man fortfarande garanti kanske man ska lämna in för servicen såvida inte handlarn intygar (gärna skriftligen) att det är ok att göra service själv. Jä*la trist om man servar själv, rasar (pga garantifel) och inte får ut på garanti eftersom man servat själv!
Nu har ju du en Yam -00 och såvitt jag vet är det väl bara Honda som har så långa garantier så det borde ju inte vara något problem.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Stora servicearna vill jag ska vara gjorda av verkstad. De små är så enkla att man med fördel kan göra dom själv.
Dessutom använder privatpersoner ofta lite finare olja än vad verkstäderna häller i.
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
Jag servar alla mina fordon själv

har jag inte verktyg till det som skall göras typ förgasar synkning så finns det alltid nån man kan låna av eller så är det bara köpa


räcker med att mecken som skall serva inte har fått bäver kvällen innan eller chefen har skällt på han . fått en fis på tvären mm

så blir det skit av det hela... uttrycket " det duger till den djäven som kör skrotet" tillämpas ofta "skit samma det märker inte kunden " , "ah..den grejen brukar aldrig klydda/gå sönder så varför kolla" och andra tankar surrar i
huvudena på meckarna oftare än man tror

jag köper heldre ett fordon som en ägare själv har servat o har kvitto på grejerna än om boken e stämplad men märkesverkstad stämplar

har boken märkes stämplar så kan du ge dig på (om du har tur) att det som står på pappret e max vad mecken har gjort

men en ägare som sköter o servar själv värkligen gör allt pluss lite till för han äger grejen o vill hålla den i trimm dvs kollar allt skit kan kan komma o tänka på plus det som skall göras på servisen
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag skulle nog oavsett vad folk här skriver vilja påstå att andrahandsvärdet generellt sett sjunker om det inte finns en fulltecknad servicebok.

Det är inte alla förunnat att på ett ögonblick avgöra om säljaren är en fullfjädrad och superstabil MC-mek eller en klåpare med dålig självinsikt.

Men visst, det hela beror ju till stor del vad det är för hoj, ålder på hojen osv.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Dom första servicarna ska enligt mitt tycke va gjorda på verkstad. Men när hojen har gått över 1000 mil känns det som skit samma. Det som inte har hänt då kommer troligtvis inte hända och då behöver man inte garantin heller. Jag har, som dom flesta, mer förtroende för en privatperson än för en verkstad.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Det beror väldigt mkt på hojens ålder också och på hur länge ägaren planerat ha hojen. En ägare som bara haft hojen en säsong behöver ju inte vara speciellt rädd om sin cykel om den är hyfsat ny, den håller ju ändå.
Planerar man ett längre ägande är man nog överlag mer rädd om prylarna.

Full servicebok är säkert bra om det är en bra verkstad o det får man väl själv ta ställning till hurvida man tycker dom är det...
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
EBS skrev:
Jag har, som dom flesta, mer förtroende för en privatperson än för en verkstad.
Gäller det även yrkesgrupper som läkare, rörmokare och piloter, eller är det enbart MC-mekare som ni anser vara så värdelösa att valfri privatperson utan problem kan ersätta denne?

Kanske har jag haft turen att träffa på ovanligt bra mekare, eller så har ni haft väldig otur och träffat på ovanligt dåliga :). Borträknat AVA så har jag bara haft positiva erfarenheter av de jag har använt mig av (Freewheel och MC-Hörnan).
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
sgtpepper skrev:
Gäller det även yrkesgrupper som läkare, rörmokare och piloter, eller är det enbart MC-mekare som ni anser vara så värdelösa att valfri privatperson utan problem kan ersätta denne?

näe gäller alla kategorier av folk så fort det inte e deras egna grejer som skruvar på

och näe vem som helst kan inte ersätta vem som helst man måste kunna nått också

Kanske har jag haft turen att träffa på ovanligt bra mekare, eller så har ni haft väldig otur och träffat på ovanligt dåliga :). Borträknat AVA så har jag bara haft positiva erfarenheter av de jag har använt mig av (Freewheel och MC-Hörnan).

visst vissa verkstäder kan vara bra vissa mindre eller så beror det på bemötandet man får och hur mycket man kan själv

vet en viss firma i malmö som nästan alla höjer till skyarna o tycker e skit bra

men när man kallar svart sprejade plåt bitar för kolfiber så kan man börja undra
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
sgtpepper skrev:
Gäller det även yrkesgrupper som läkare, rörmokare och piloter, eller är det enbart MC-mekare som ni anser vara så värdelösa att valfri privatperson utan problem kan ersätta denne?

Kanske har jag haft turen att träffa på ovanligt bra mekare, eller så har ni haft väldig otur och träffat på ovanligt dåliga :). Borträknat AVA så har jag bara haft positiva erfarenheter av de jag har använt mig av (Freewheel och MC-Hörnan).

Man vet aldrig om verkstaden som cykeln är servad på är en bra vekstad eller en som AVA. Därav mitt tycke. Man brukar märka på säljaren om han är kunnig eller inte.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Ehh, märklig citerings-teknik du använder dig av...

Napsyl skrev:
sgtpepper skrev:
Gäller det även yrkesgrupper som läkare, rörmokare och piloter, eller är det enbart MC-mekare som ni anser vara så värdelösa att valfri privatperson utan problem kan ersätta denne?
näe gäller alla kategorier av folk så fort det inte e deras egna grejer som skruvar på
Så läkaren som skruvar på din kropp är kass då det inte är hans egen kropp och du mår antagligen bättre av att själv göra tippel-bypass-operationen med en pennkniv och lite fetvadd?

Rörmokaren som skruvar på dina rör är kass eftersom det inte är hans rör och därför gör du bäst i att själv dra vatten och avlopp?

Märkligt argument... :jisses :)
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Om du känner dig osäker tycker jag du bör ta hjälp av verkstad eller nån mek-kunnig kompis vad det gäller service, misstag kan faktiskt bli dyra.

Själv servar jag allt själv men så har jag fobier mot att andra skruvar på mina prylar, ingen mening för mig att lämna in ja skulle i allafall dubbelkolla allt dom gjort :3freak

Det enda jag kan tänka mig att lämna bort är shimsning av ventiler och synkning av förgasare men det beror mest på att jag inte har prylarna för att göra jobbet :)
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
EBS skrev:
Man vet aldrig om verkstaden som cykeln är servad på är en bra vekstad eller en som AVA. Därav mitt tycke. Man brukar märka på säljaren om han är kunnig eller inte.
Jo, det vet man om man hör sig för. Jag visste t.ex att Freewheel var en bra verkstad eftersom i princip alla i Stockholm som servat en Triumph där rekommenderade dom.

Exakt hur märker du om säljaren är "kunnig"? Om han har blåoverall, lite olja i fejset och kan orddroppa lite sköna meck-uttryck? Eller låter du honom ta ett snabbt teoretiskt prov?
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
sgtpepper skrev:
Ehh, märklig citerings-teknik du använder dig av...


Så läkaren som skruvar på din kropp är kass då det inte är hans egen kropp och du mår antagligen bättre av att själv göra tippel-bypass-operationen med en pennkniv och lite fetvadd?

Rörmokaren som skruvar på dina rör är kass eftersom det inte är hans rör och därför gör du bäst i att själv dra vatten och avlopp?

Märkligt argument... :jisses :)

är det läkarens dotter som ligger där så kan du ge dig på att hans jobb blir bättre gjort än om det hade varigt du (om du nu inte känner läkaren i fråga)
 

Tonie

Hasselhoff for president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
RSV1000R Factory är beställd
Napsyl skrev:
Jag servar alla mina fordon själv

har jag inte verktyg till det som skall göras typ förgasar synkning så finns det alltid nån man kan låna av eller så är det bara köpa


räcker med att mecken som skall serva inte har fått bäver kvällen innan eller chefen har skällt på han . fått en fis på tvären mm

så blir det skit av det hela... uttrycket " det duger till den djäven som kör skrotet" tillämpas ofta "skit samma det märker inte kunden " , "ah..den grejen brukar aldrig klydda/gå sönder så varför kolla" och andra tankar surrar i
huvudena på meckarna oftare än man tror

jag köper heldre ett fordon som en ägare själv har servat o har kvitto på grejerna än om boken e stämplad men märkesverkstad stämplar

har boken märkes stämplar så kan du ge dig på (om du har tur) att det som står på pappret e max vad mecken har gjort

men en ägare som sköter o servar själv värkligen gör allt pluss lite till för han äger grejen o vill hålla den i trimm dvs kollar allt skit kan kan komma o tänka på plus det som skall göras på servisen

Jag vet inte vad du har varit på för verkstäder. Jag kan bara tala för min egen MC-firma och de där jag har bekanta som jobbar men jag har aldrig varit med om någon mekaniker som har resonerat på det sättet som du ger exempel på. Det finns något som heter yrkesstolthet. Självklart vill man alltid göra ett bra jobb. Om någon vill serva sin hoj själv och klarar av det så är det helt ok för min del men du behöver inte snacka skit om en hel yrkeskår bara för det.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top