Att skära i berg

Lär gå att såga, sen bila bort det där sågen inte kommer till.

Värmeproblemet: En rätt cool lösning, är om ni har en markbit som inte används till något att lägga en tjock slang där som solen värmer upp, sen en liten pump, så cirkulerar vattnet runt och det blir lite värme i tunnan iaf. Vattnet måste ju ändå cirkulera där för att inte bli mögligt.

Eller bara en slang till en varmvattenkran. :D

Last edited:
Håller med om att berget kan ta rätt mycket av värmen o göra det aningen energi-ineffektivt om inte välisolerat.

Ska se om jag kan ringa runt och åtminstone ta dit en firma som kan räkna på det. Vore en ball lösning tror jag iaf.

Jag har även en bergsvägg på 1 m som är kvar från sprängningen, som jag troligen kan göra något med oxå vad gäller badtunna.

Stenen snor all värme.
Jag har murat upp väggfasta badkar till flera kunder.
Dom första vi gjorde (6cm tjocka) sög.
Först fick du tappa upp en omgång badvatten för att värma karet.
Sen tappa ur och fylla upp igen och då var värmen kvar.

Modell två blev med ingjuten värmeslinga i karets alla väggar.
Funkar kanon.

Hål rätt ner i berget som kar..............isvak.

Hur långt ner ska försänkningen vara och hur stor ska själva badtunnan bli?

Jag tycker du ska satsa på att konturspränga ner hålet, om inte annat för att det är kul när det smäller. :D

Edit: Jag såg nu hur mycket du ungefär ville bli av med. Men räkna på 800-1000 kr m3 för sprängningen. Sen tillkommer kostnader för etablering ~5000 kr, sprängtillstånd ~1200 kr, besiktning och utsättning av vibrationsmätare för ~6000 - 8000 kr och grävmaskin som kan täcka och avtäcka berget ~650 kr/h*2-3 h.

Men räkna då isåfall att berget kan spricka sönder lite mer i kanterna än du vill, beroende på hur homogent bergarten är.

Last edited:
om du vill göra det själv, billigt och utan inblandning så är nog snigeldynamit det jag skulle använt.
Borra hål snett ner i berget i en cirkel och spräck bort bitarna, vill du kan du ju slå sönder den stenen som blir/blivit till småsten som är lätt att bli av med.
nackdelen med det är att det tar lite tid.

Frågan är ju vad det kan tänkas gå på att såga ut t.ex 2 x 3 meter eller så.

Det var länge sen jag var i den branschen men sågningen lär ligga på minst 30kr/cm o meter. Alltså ca 300 kr för ett snitt som är 1 m långt o 10cm djupt.
Bara sågningen ligger då på ca 45000 för ett hål m måtten 2000*3000*1500.
Tillkommer etablering ,lyft av utsågade granitblock mm.
Lär nog landa på minst 60-80 000kr.Dyrt hål kan j tycka.
Som j skrev innan ,ta ditt en hjulgrävare m hydraulhammare som knackar ut hålet.
Montera sen nån liten glasfiberpool.Finns sexkantiga o runda i den storleken du vill ha.Glöm inte att isolera m isodrän el frigolit.

Hur långt ner ska försänkningen vara och hur stor ska själva badtunnan bli?

Jag tycker du ska satsa på att konturspränga ner hålet, om inte annat för att det är kul när det smäller. :D

Edit: Jag såg nu hur mycket du ungefär ville bli av med. Men räkna på 800-1000 kr m3 för sprängningen. Sen tillkommer kostnader för etablering ~5000 kr, sprängtillstånd ~1200 kr, besiktning och utsättning av vibrationsmätare för ~6000 - 8000 kr och grävmaskin som kan täcka och avtäcka berget ~650 kr/h*2-3 h.

Men räkna då isåfall att berget kan spricka sönder lite mer i kanterna än du vill, beroende på hur homogent bergarten är.
Ptja vet inte vad för typ av berg det är. Men det är troligen rätt hårt... inget porröst iaf. Tror inte dock sprängning vore lyckat. Känns som berget kommer spricka felaktigt då.

Vi får se. Får nog börja med att flytta in i huset o se hur tomten ser ut färdig med gräs, altan osv. Så får vi se vart placeringen blir för en badtunna av något slag.

Sen har vi ju problemet med sprickor i berget vilket kan dränera ut allt vatten. Då får man lalla runt med bruk för att försöka täta det man ser och det kan ju sabba intrycket av solit berg.
Sen finns ju alla miniatyrsprickor´som e svåra att se.

Sen har vi ju problemet med sprickor i berget vilket kan dränera ut allt vatten. Då får man lalla runt med bruk för att försöka täta det man ser och det kan ju sabba intrycket av solit berg.
Sen finns ju alla miniatyrsprickor´som e svåra att se.

Nema problema jag har hört att Skanska har lite rocha gil liggandes:D
Jag tror att det är ganska meningslöst att försöka spränga/såga ett hål iberget då det lär gå åt ett mindre vämekraftverk till att värma upp vattnet/berget men å andra sidan när väl berget är uppvärmt så lär det hålla värmen länge men lite opraktiskt att planera mysbadet med tanten en månad i förväg.

Men skulle det inte gå att värma vattnet med en sån kamin som är i vedeldade badtunnor?

Skulle det vara sprickor är det väl bara att täta med puts/cement med iblandat pigment så det har ungefär samma färg som berget.

Precis som nån sa så lär det finnas småsprickor så vattnet försvinner.
Såga NO NO visst det går men berg är nåt helt annat änn betong, sliter nåt jävulskt på klingorna o dom är grisdyra.
Tror inte nån håltagar firma sågar i berg för det finns nog ingen kund som betalar vad det kostar.
Sprängning o sen mura invändigt är nog den bästa lösningen, men sen e ju problemet med att hålla värmen...

Pool

Jag har tyvärr inga bilder men. En kollega i USA vars far är entreprenör berättade om en något för rik geolog som byggde hus. Han lät berget (porfyr om jag minns rätt) gå in i källaren. Sedan kom ett gäng personer och borrade/sprängde/polerade fram en spegelblank bubbelpool men säten för 8 pers och bardis bredvid, ur ett solit block sten. Hur tufft och hur dyrt som helst. Om jag minns rätt hade 5-8 pers jobbat i ett par månader...

ISTID/JÄTTEGRYTA! :tummenupp

Vänta in nästa istid….
…placera en sten på berget….
…Låt ”isen” snurra stenen så att det bildas en jättegryta!:yoparty
...i med en kamin o så e det klart!

Näe det enda kloka är väl att spränga med valfri metod och bygga in en isolerad badtunna.

//Ch

problemet är inte att göra hålet... det är att få det runt... du kan få det sex kantigt 8 kantigt mm men inte helt runt... om du inte tar dit special verktyg... annars behöver du en stor bilmaskin en ringkap för sten och en trädgårdsslang att koppla på ringkapen för skylningens skull. sen är det bara att börja såga, bila, såga, bila tills du är nöjd. allt du behöver finns att hya på cramo/ramirent eller liknande ställe.

problemet är inte att göra hålet... det är att få det runt... du kan få det sex kantigt 8 kantigt mm men inte helt runt... om du inte tar dit special verktyg... annars behöver du en stor bilmaskin en ringkap för sten och en trädgårdsslang att koppla på ringkapen för skylningens skull. sen är det bara att börja såga, bila, såga, bila tills du är nöjd. allt du behöver finns att hya på cramo/ramirent eller liknande ställe.
Finns mammutborr * kingsize Så visst går det att få runt.
Tror också det funkar m sk wiresågning.
Men nu snackar vi deg.Tror tom Bill Gates hade backat f den kostnaden:tungan
Var e "Borrarn"?Han e nog den som kan detta.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick