Att skriva ett CV?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ja jo.

Är tanken att jag ska ge mig på det här, har inte direkt någon som kan hjälpa mig så jag tänkte fråga här :rolleyes:

Vad är viktigt att ta med? Ska jag skriva mycket om mig själv?

Kommer bli mitt första "riktiga" jobb. Haft massa smått innan dock.. kanske är värt att ta med? :va

Någon som är sugen på att hjälpa till lite?

/Mvh

Hoppa över saker som är irrelevanta för arbetet du söker, och ha bara med det färskaste typ. Resten kan du ta upp i det personliga brevet. CVt är till för att fånga uppmärkssamheten, så undvik textväggar.

Beror vad det är för jobb du söker. Men var kortfattad och "mitt i prick".

De senaste jobben jag sökte skrev jag mina CV baklänges. Vad innebär det? Jo: Det jag gjort, det jag ska och en liten fundering på om företaget ifråga har något att erbjuda mig.

Då får de "kämpa" för mig istället för tvärt om. JAG funderar på att börja jobba för er (så att säga). Det fungerar faktiskt. Jag behöver få bekräftat att jag passar där och i så fall accepterar en anställning.

Tror dock inte att detta fungerar på t.ex ICA eller liknande bolag där de inte bryr sig om vem som utför uppackningen av ett par kartonger.

CV = Personligt brev (max en sida) + en meritförteckning med senaste jobbet/utbildningen först.
Här finner du massa tips: http://www.shortcut.nu/cv

Tänk SÄLJ när du skriver brevet. Du ska sälja dig själv. Var inte skrytig men inte försynt heller. Saklig och se för guds skull till att det inte finns särstavningar eller stavfel. :) Det är en stor fördel om du lägger in ett glatt kort på dig själv i det personliga brevet.

Är det ett kreativt jobb, spela in en kort film vetja.
Lycka till!

Blanda bara inte ihop ett CV med ett personligt brev.

För att förenkla lite kan man likställa ett CV med en innehållsförteckning på en påse chips. Du vill inte ha en massa utsvävande text, du vill ha kort och koncis fakta att ta ställning till. Det finns en hel del exempel att läsa på nätet.

Är du ung så kan du skriva ner allt du gjort sedan sommarjobbstiden men som "vuxen" så är det utbildning och yrkeserfarenhet som känns relevant. Eftersom du haft en massa smått och du verkar ung så får du själv försöka hitta en balans där du framstår som frammåt och driven men inte som att du får sparken/slutar efter 7 veckor på varje jobb. Förbered ett svar på en fråga åt det hållet på intervjun. Som arbetsgivare är det ointressant att ta in någon som inte vet vad dom vill i livet och efter ett par månader kommer på att dom tydligen skall göra någonting annat. Detta eftersom du i början oftast kostar företaget en jäkla massa mer än du drar in.

I ett medföljande s.k. personligt brev kan du lägga ut texten lite mer om varför du tycker jobbet verkar intressant m.m.

Är du bildskön eller ser förtroendeingivande ut så kan vågskålen falla över till din fördel om det står och väger mellan folk att kalla till intervju men det skall inte överdrivas (beror givetvis på vad du söker för jobb också men det förstår du nog).

På intervjun, referera inte till den som en interjuv!

Ett CV ska rabbla dina erfarenheter och kunskaper enligt någolunda standardiserade rubriker. Mitt CV har följande upplägg:

* Personuppgifter
Namn, adress, kontaktuppgifter

* Målsättning
Typ två rader varför du söker tjänsten, ex.vis "Vill använda och utveckla mina kunskaper om tändkulemotorer."

* Utbildning
Dina utbildningar. Separera "skola" och "övriga kurser" om det behövs.

* Arbetslivserfarenhet
Var har du jobbat tidigare? Vad har du gjort och vad har du lärt dig? Försök koppla ihop bra saker med vad som efterfrågas i jobb-annonsen.

* Språkkunskaper
Snackar du några språk?
"Svenska - modersmål
Engelska - flytande i tal och skrift"

* Datorvana
...ifall det är intressant för tjänsten i fråga

* Övrigt
Något annat skoj som är bra å veta? Efterfrågas körkort eller är det något annat speciellt du vill lyfta fram?

* Intressen
Det är väl skilda meningar ifall detta ska vara i CV.t. Jag har en mycket kortfattad personlig sammanfattning i mitt på fyra rader.

* Referenser
Ifall du har några, annars kan man skriva "lämnas på begäran" eller liknande. Glöm inte att förbereda dina referens-personer ifall du lämnar ut något namn.

Spana in några mallar exempelvis här:
http://www.cv-mallar.se/

CV.t kan behövas hyffsas till lite, beroende på vad du söker för tjänst. Lyft fram det som behövs och efterfrågas och dämpa irrelevanta saker.

~~ * ~~

CV.t kompletteras sedan i jobbansökan med det personliga brevet där du beskriver varför just DU ska ha jobbet. Ett sånt brev får man slåss med ett tag, innan det känns bra.

Själv hade jag väldigt mycket hjälp av följande lilla, korta text, när jag sökte jobb sist och skrev det personliga brevet:
http://www2.ed.se/cat/65/SokJobbSmartare_Livshandboken.se.pdf

Lycka till! :tummenupp

cv
peronligt brev / säljbrev

inget =

CV = Personligt brev (max en sida) + en meritförteckning med senaste jobbet/utbildningen först.
Här finner du massa tips: http://www.shortcut.nu/cv

Tänk SÄLJ när du skriver brevet. Du ska sälja dig själv. Var inte skrytig men inte försynt heller. Saklig och se för guds skull till att det inte finns särstavningar eller stavfel. :) Det är en stor fördel om du lägger in ett glatt kort på dig själv i det personliga brevet.

Är det ett kreativt jobb, spela in en kort film vetja.
Lycka till!

Kompetensöversikt

Ett bra sätt att visa vad du bemästrar är att göra en kompetensöversikt. Var konkret och skriv vad du åstadkommit - inget flum - det säljer inget. Skit i alla klyschor - skriv i egna ord.

Om du söker en utannonserad tjänst så kan det vara bra att skriva som annonsen är skriven. Den som din CV vill känna att "Ja, det är ju precis det här vi söker". Gör den personlig, skriv kort om något udda intresse du har - då kommer de ihåg dig. Alla personer gillar att hänga med vänner, resa, familj = svårare att komma ihåg dessa människor.

Kompetensöversikt för Ärlig

Ledaskapsegenskaper
Jag har utbildning inom ledning av bla, bla... samt bla, blu...
- jobbat som koncernchef för Google,
- ledde 4 batajonen i Bosnien
- Tog över efter Gadaffi 2011
- osv...

IT
Under studietiden så jobbade jag med projekt som bla, bla... vilket ledde till... fred på jorden bla, bla.
- jobbade med att sätta upp servrar för FMV
- Hackade FBI intranät
- bla, bla

Försäljning
- 2000 sålde in 30 st. JAS 39 till USA
- 2010 ökade jag försäljningen till riskkapitalister på HQbank med 300 %
- bla, bla

Vad är det för något du söker - vad vill du jobba med?

Lycka till!

Ett bra sätt att visa vad du bemästrar är att göra en kompetensöversikt. Var konkret och skriv vad du åstadkommit - inget flum - det säljer inget. Skit i alla klyschor - skriv i egna ord.

Om du söker en utannonserad tjänst så kan det vara bra att skriva som annonsen är skriven. Den som din CV vill känna att "Ja, det är ju precis det här vi söker". Gör den personlig, skriv kort om något udda intresse du har - då kommer de ihåg dig. Alla personer gillar att hänga med vänner, resa, familj = svårare att komma ihåg dessa människor....

Usch usch, helst inte

Som någon skrev innan, framhäv dina positiva sidor/egenskaper men skryt inte.

Vi har anställt några personer här på senaste tid och jag har sett några olika CV´s.
Jag får rysningar när det är helt uppenbart att personen ser sig helt överlägsen allt och alla och kan allt.
Hade jag varit chef och läst ett sådant hade jag slängt det i soptunnan efter första meningen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick