Att tänka på vid köp av Ducati?

Johanlindgren

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Hoj
ingen
Har ögonen på en ducati monster 696 som jag tänkte åka och kolla på imorgon. Vad är bra att veta vid köp av en sådan här hoj? tittar på -09 -10 års modeller. Tack på Förhand!

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ta med kontanter :hihi

Kan inte de nya. Annars är det väl det vanliga:
Servicehistorik, bok eller kvitton
Skick
Allmänt intryck

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ett varnande finger. En del 696 har problem med överhettning. Vet inte om Ducati kallade tillbaka dessa eller inte. Men kolla up trådarna och ryktena.

Det handlar om att motorn lägger av i stadstrafik(kötrafik). varma sommrar.

dom flesta sätter på en oljekylare.....som ducati visst säljer som tillbehör...haha

http://www.ducatimonster.org/forums/general-monster-forum/195278-696.html

I live in Phoenix as well and I have had my 696 since July 08' I did have one issue with overheating in the summer in stop and go traffic. My bike went to the full 7 bars of temp. At that point I went ahead and made oil cooler kits for the 696 and have had no problem since.

Men det är ett klassiskt DUCATI fenomen..... kolla alla träffar
https://www.google.se/search?q=ducati+overheating&oq=ducati+overheating&aqs=chrome.0.57j61j60j0l3.3890j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Efter att ha läst lite skulle jag nog välja annat märke med riktig oljekylning eller vätskekylning.....

Pröjsa så mycket pengar för nått som inte fungerar .....

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
Äh, ni är bara avundsjuka :)
Har aldrig hört om en överhettad Ducce men visst, det kan väl ha hänt.
Liksom en massa missöden som kan hända. Även japsar ;-)

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250 GS -22, BMW R1100 RT -96, KTM 690 Enduro -23
Kolla att den är servad som den ska med rembyten och ventiljustering.
Om den har Termis-slipon, kolla att bokstäverna DP rullar upp på instrumentpanelen när du slår på tändningen så att det sitter rätt ECU monterad.
Sedan är det sedvanlig begköpskoll som gäller.
Övriga problem som nämns här känner jag inte igen.

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Ducati
Problemet med överhettning ligger i att två kablar till tändningen är felkopplade. Det är i sig inget stort bekymmer och det är väldigt lätt att åtgärda. Annars så har det varit väldigt lite bekymmer rent generellt med M696. Håll dig ifrån import då jag sett en hel del roligt ihop plockade krockade cyklar, dessutom är dom generellt dåligt servade. Med vänlig hälsning Chrisse på Ducati i Arboga

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag har haft nöjdet att äga en del Duccar med olika smaker och ta i trä aldrig haft någonsin "driftstörningar". En 10 är ju hyggligt ny hoj ananrs. Sån kan du kanske få hos en bra handlare med ett års garanti typ. Köper du i rätt tid täcker den hela säsongen och åtgärdar evt fel som skulle dyka upp. Annars är det en fin liten tjejhoj ! :tummenupp

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Hoj
Ducati Streetfighter S
Kolla att den är servad som den ska med rembyten och ventiljustering.
Om den har Termis-slipon, kolla att bokstäverna DP rullar upp på instrumentpanelen när du slår på tändningen så att det sitter rätt ECU monterad.
Sedan är det sedvanlig begköpskoll som gäller.
Övriga problem som nämns här känner jag inte igen.

Säg att det inte skulle vara så, vad kan hända då?

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Ducati
Är den inte servad åker du på en service till kostnad av ca 6000-9000 kr beroende på vilken handlare du väljer. Är det fel ECU så går den risigt och du åker på att mappa om boxen till en kostnad av 2900kr. Ommappning kan bara en butik göra och skriver jag vilken så blir jag bannad då jag jobbar där. Sök på Hypertrick så löser det sig. Med vänlig hälsning, Chris på Ducati i Arboga.

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
En kompis som har en Ducati fick höra på en bandag med Ducatiklubben att Ducati ibland kallas för mutterspridare, något att tänka på kan ju vara varför detta smeknamn har uppstått? *duckar* :glömdet

Men coola hojar är det, skulle själv kunna tänka mig en Panigale 899! :hej

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det blir inte någon mutterspridning om man direkt efter inköpet sätter alla skruvar man kommer åt på loctite :fakta

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Sen måste den ha torrkoppling för har den inte torrkoppling då är det en kopia fr Kina o inte en äkta Ducati.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
ser så ut ja dessvärre...

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Ommappning kan bara en butik göra och skriver jag vilken så blir jag bannad då jag jobbar där. Med vänlig hälsning, Chris på Ducati i Arboga.

Låt mig gissa, är det en butik som säljer Ducce i Arboga?:hihi

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...