Att ta dykcertifikat?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Efter en semester på Mauritius och en hel del snorkling (och lite prover med tuber i basäng) har jag fått blodat tand vill ta dykcert. Finns det nån som kan rekomendera en bra skola i Stockholm och om det kan vara nåt att tänka på. Jag vet att det finns olika "skolor" CMAS och Padi t ex.

Dyka i Sverige är tråkigt! (Nu kommer alla "riktiga" dykare hoppa på mig.) Köp en flugstol ner till egyptenland eller någon skön strand i Asien. Hitta ett dykcenter med goda referenser. (PADI har ett system som är rätt pålitligt med sina Resorts.) Boka in en vecka till kursen så behöver du inte stressa. Klarar du det tidigare fördriver du kvarvarande tid med adventure dives.

Cert är billigare utomlands, resan blir dyrare. Räknar man in upplevelsen (Tusentals färgglada fiskar bland korall vs. Gösar i agenthatt på övergödd östersjöbotten.) går det väl på ett ut tycker jag.

Jag tog mitt PADI Open Water och Advanced Open Water i Malaysia, gedigen säkerhet, bra tempo och trevliga instruktörer.

Jag tog mitt PADI Open Water och Advanced Open Water i Malaysia, gedigen säkerhet, bra tempo och trevliga instruktörer.

Visst är det klart mycket bättre dykning utomlands. Jag va på god väg att ta certet på Mauritius men när jag provdykte med deras grejer så läckte regulatorn in vatten vart 100'e andetag (regulatorn blev helt vattenfylld) plus att jag tyckte det va en viss språkbarrär. Instruktörerna va ganska knackiga på Engelska. Det sammantaget gjorde att jag inte fick förtroende där nere och tyckte det kändes säkrare att ta det hemma. Och nu är jag ändå här och tänkte ta det så det e klart tills nästa gång man drar nånstans.

Visst är det klart mycket bättre dykning utomlands. Jag va på god väg att ta certet på Mauritius men när jag provdykte med deras grejer så läckte regulatorn in vatten vart 100'e andetag (regulatorn blev helt vattenfylld) plus att jag tyckte det va en viss språkbarrär. Instruktörerna va ganska knackiga på Engelska. Det sammantaget gjorde att jag inte fick förtroende där nere och tyckte det kändes säkrare att ta det hemma. Och nu är jag ändå här och tänkte ta det så det e klart tills nästa gång man drar nånstans.

Jo, säkerheten är det viktigaste när man skall lära sig dyka, helt klart. Jag kollade upp mitt dykcenter innan jag åkte dit, det var engelsmän/australiensare som instruerade, så språket var inga problem.

Läckande reggar och språkförbistring är en klar show stopper...

Skall du ta det med PADI så gå minst till AOW, tycker att OW bara är en introduktionskurs och knappt nåt mer.

Du tjänar på det själv enligt min mening, är ett tag sen jag höll på (Dykt sen 90 och tre säsonger som DM utomlands) men om jag inte minns fel så är det väl fortfarande 4 dyk och sen är du certifierad OW ?

Dyka i Sverige är tråkigt! (Nu kommer alla "riktiga" dykare hoppa på mig.) Köp en flugstol ner till egyptenland eller någon skön strand i Asien. Hitta ett dykcenter med goda referenser. (PADI har ett system som är rätt pålitligt med sina Resorts.) Boka in en vecka till kursen så behöver du inte stressa. Klarar du det tidigare fördriver du kvarvarande tid med adventure dives.

Cert är billigare utomlands, resan blir dyrare. Räknar man in upplevelsen (Tusentals färgglada fiskar bland korall vs. Gösar i agenthatt på övergödd östersjöbotten.) går det väl på ett ut tycker jag.

De kan du fethaja att jag kommer hoppa på dig nu ;)

Visst, det går inte att jämnföra svenska vatten med det nere i röda havet t.ex. MEN jag tycker inte det är dåliga vatten i Sverige för det. Runt gullmarsfjorden finns riktigt häftiga dyk att göra. Längs med hela bohuskusten finns de riktigt bra dykvatten tycker jag. Bäst tycker jag det är i och runt gullmaren och norrut upp till Smögen. Har dykt både i röda havet och längs med västkusten så lite koll på det har jag. Mina två cent :)

@Roller:
OM du tar certet utomlands, ta gärna ett avrostningsdyk med en instruktör i Sverige om du tänker dyka här hemma. Det är en del incidenter med folk som tar cert utomlands i vatten med jättebra sikt. Sen kommer de hem till Sverige med ganska begränsad sikt och risken för panik, desorientering etc är hög.

Skall du ta det med PADI så gå minst till AOW, tycker att OW bara är en introduktionskurs och knappt nåt mer.

Du tjänar på det själv enligt min mening, är ett tag sen jag höll på (Dykt sen 90 och tre säsonger som DM utomlands) men om jag inte minns fel så är det väl fortfarande 4 dyk och sen är du certifierad OW ?

Jag skulle nog t.o.m rekommendera att köra upp sig till rescue-diver. Det är en mkt rolig och nyttig kurs att gå.

Last edited:

Jo det är 4 utedyk. Att ta AOW verkar vettigt. Nu har man tid på sig att fortbilda sig dessutom. Ingen som har tips på nåt bra place i stockholm?

De kan du fethaja att jag kommer hoppa på dig nu ;)

He he! Mina svenska dyk har varit utanför Kullen i Skåne, och de var inget vidare. Det kanske finns roligare ställen, jag får väl undersöka saken helt enkelt! :)

Rörande PADI/NAUI/ETC-diskutionen så tror jag att det kvittar vilket av systemen man väljer. Alla kommer förstås alltid säga att DERAS certifikatssystem är finare än de andra av olika skäl. ;)

Last edited:
He he! Mina svenska dyk har varit utanför Kullen i Skåne, och de var inget vidare. Det kanske finns roligare ställen, jag får väl undersöka saken helt enkelt! :)

Kullen med omnejd är ju bra ställen, in och grotta lite i östersjön så du får perspektiv på saker och ting :D

Edit: Jag är utbildad i PADI och har varit med och utbildat ett antal. Anser att OW är en snabbkurs och att man bör gå upp till AOW, helst Rescue som någon nämde innan. Men det är som sagt var mina högst personliga åsikter.

Last edited:
Jag har sett Jutta Rabes filmsnuttar, det såg inte så upphetsande ut. :)

Jag är en riktig pastelldykare. Varmt och skönt och klart vatten skall det vara.

Coctaildykare is the shit, vatten skall vara varmt och sikten obegränsad :fakta
Det är väl ungefär som tvåtaktstalibaner vs Dieselåkare eller Duccefans vs Japan 1000cc piloter, parterna förstår absolut inte varandra men båda har rätt...

Får tyvärr erkänna att simma omkring bland algblommning torskar och tång i kallt vatten lockar mig inte.

jag som e 40 nu har blivit så bekväm av mig att jag numera inte dyker om jag inte har torrdräkten på :D

BTW nån här kanske som e intresserad av att köpa en 18 l NITROX tub?

En bra skola är Fantasea på Tomtebogatan på söder. :tummenupp

Att bara dyka utomlands är tråkigt. Visst det är kallt i Sverige men det är en helt annan typ av dykning. Omväxling förnöjer.

Sedan kan du göra all teori och pooldyk i Sverige och sedan ta dina avslutande dyk utomlands...

// Linus

@Roller

Har inte varit aktiv här på ett tag . Borde dock finnas lite tips där.

Tackar, jag har surfat runt lite på den sidan och fluktat.

Dykhuset i Stockholm är poppis. Trevligt folk där också.

Tack för tipset men jag har fastnat lite för http://www.team-divers.com/ nu. Främst för att det är nära hem. Sen verkar det bra att vara i en och samma lokal.

Nån som har nån referens om dom?

jag som e 40 nu har blivit så bekväm av mig att jag numera inte dyker om jag inte har torrdräkten på :D

BTW nån här kanske som e intresserad av att köpa en 18 l NITROX tub?

Vad är Nitrox och varför använder man det ist för luft? :confused:

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S