Att ta dykcertifikat?

Tackar, jag har surfat runt lite på den sidan och fluktat.

Tack för tipset men jag har fastnat lite för http://www.team-divers.com/ nu. Främst för att det är nära hem. Sen verkar det bra att vara i en och samma lokal.

Nån som har nån referens om dom?

Vad är Nitrox och varför använder man det ist för luft? :confused:

http://www.divex.se/nitrox/nitrinfo.htm

Jag tog mitt cert i solna för några år sen... Har Naui advanced... Men kommer inte på vad stället heter...

De är inget fel att ta det utomlands, bara man har vett nog att dyka med erfaren dykare i nya vatten och nya förhållanden.

Och stirra dig inte blind på certen, jag har dykt med ow som jag litar mer på än dm. Dock skulle jag rekommendera cmas om du vill dyka mer än bara "enkla" dyk.

De är inget fel att ta det utomlands, bara man har vett nog att dyka med erfaren dykare i nya vatten och nya förhållanden.

Och stirra dig inte blind på certen, jag har dykt med ow som jag litar mer på än dm. Dock skulle jag rekommendera cmas om du vill dyka mer än bara "enkla" dyk.

Fan, nu vart man sugen på Singha... i morn bär det av till Singha-land... :yoparty

Tror du tagit dig vatten över huvudet den här gången... :hihi

Ingen fara, djupare än såhär går jag f*n inte! :mad:
extremdyk-2.jpg

Här känner jag att paniken är ruskigt nära!!!
extremdyk-1.jpg

Jag tycker du ska ta certifikatet i Sverige. När jag tog mina dök vi med både våt- och torrdräkt. Tar du det utomlands i varma vatten blir det bara våtdräkt och det kan vara bra att ha provat både och. Dessutom är det bra att ha provat på att dyka när sikten är typ en meter.

När du väl har certifikatet härifrån Sverige i handen kan du resten av livet dyka i varma vatten där sikten är 1 km.

Tack för tipset men jag har fastnat lite för http://www.team-divers.com/ nu. Främst för att det är nära hem. Sen verkar det bra att vara i en och samma lokal.

Nån som har nån referens om dom?

Jag vet inte vilka instruktörer dom har numera, men jag jobbade & bodde på Rhodos under 4 månader 2001 & hjälpte till & umgicks med instruktörerna där. (Är själv Padi Divemaster)
(Team divers har kombinerad utbildning/resa till Rhodos)
http://www.team-divers.com/resor/grek.asp

DÅ var iaf det en omtyckt kurs/kursresa enligt alla som deltog

hur det är idag vet jag inte, men skadar ju inte att höra med dom.
på detta vis får du ju en kombinerad utbildning, dels få utbildning av svenska instruktörer, men även prova på att dyka både här hemma, samt att dyka i varmt vatten

se filmen som togs på Rhodos 2001 http://www.team-divers.com/dykguide/filmer/rhodos.wmv

Det låter som det e Nitrox som gäller.

Du har intet at bruge Nitrox til... Ren overkill ... som att köpe en R1 som første motorcykel når du er 16 år... Få noget erfaring først.

Der er ingen forskel på instruktørene udenlands eller i Sverige, alle har den samme utbildning. MEN, det som kan være forskellen er erfaring på instruktørene. Da jeg arbejdede utenlands certificerede jeg +200 dykkere (per år). Der er mer än en svensk intruktår gør på 10 år !
Det som er fordelen ved svensk dykskole är at du kan lære at dykke i tørdragt, hvilket betyder at du også kan dykke hemma om du vil. Om du bare har dykket i en shorty i Thailand, så kan du ikke komme tilbage til Sverige og dykke... Ihvertfald ikke uden du har fået extra træning.

Og, har du lyst til at bruge 4-5 dage av din semester på at gå på kurs ?? Det skal da bruges til fundiving :tummenupp

Mvh
Palle Hansen
PADI #466421, MSDT Instruktør

Du har intet at bruge Nitrox til... Ren overkill ... som att köpe en R1 som første motorcykel når du er 16 år... Få noget erfaring først.

Der er ingen forskel på instruktørene udenlands eller i Sverige, alle har den samme utbildning. MEN, det som kan være forskellen er erfaring på instruktørene. Da jeg arbejdede utenlands certificerede jeg +200 dykkere (per år). Der er mer än en svensk intruktår gør på 10 år !
Det som er fordelen ved svensk dykskole är at du kan lære at dykke i tørdragt, hvilket betyder at du også kan dykke hemma om du vil. Om du bare har dykket i en shorty i Thailand, så kan du ikke komme tilbage til Sverige og dykke... Ihvertfald ikke uden du har fået extra træning.

Og, har du lyst til at bruge 4-5 dage av din semester på at gå på kurs ?? Det skal da bruges til fundiving :tummenupp

Mvh
Palle Hansen
PADI #466421, MSDT Instruktør

Tack för infon. Kan inte du ge mig en privatkurs? :tummenupp

Jag vet inte vilka instruktörer dom har numera, men jag jobbade & bodde på Rhodos under 4 månader 2001 & hjälpte till & umgicks med instruktörerna där. (Är själv Padi Divemaster)
(Team divers har kombinerad utbildning/resa till Rhodos)
http://www.team-divers.com/resor/grek.asp

DÅ var iaf det en omtyckt kurs/kursresa enligt alla som deltog

hur det är idag vet jag inte, men skadar ju inte att höra med dom.
på detta vis får du ju en kombinerad utbildning, dels få utbildning av svenska instruktörer, men även prova på att dyka både här hemma, samt att dyka i varmt vatten

se filmen som togs på Rhodos 2001 http://www.team-divers.com/dykguide/filmer/rhodos.wmv

Cool film...., jag slår dom en signal och kollar vad som gäller. :tummenupp

Last edited:
Rörande PADI/NAUI/ETC-diskutionen så tror jag att det kvittar vilket av systemen man väljer. Alla kommer förstås alltid säga att DERAS certifikatssystem är finare än de andra av olika skäl. ;)

Vad jag har hört så är PADI störst och det finns alltid ett PADI-center på en dykresort.

@Roller

Har inte varit aktiv här på ett tag . Borde dock finnas lite tips där.

www.sportdykare.se is da shit ;-) Nu börjar kriget!!!!! :pannkyss

Dykhuset i Stockholm är poppis. Trevligt folk där också.

Waterhouse. Tycker Stefan är en rolig kille, men han är lite speciell så många har svårt för honom. men om Andrew Kungsdal jobbar kvar där så kan jag bara rekomendera det stället, en MYCKET sympatisk, trevlig och kunnig kille. :tummenupp

Last edited:
När du har ditt cert sen så kan du komma till Öland och kolla in alla roliga vrak som ligger runt ön.....finns ju en del att se, och eftersom det inte finns nån mask här så e dom i rätt bra skick även om dom e gamla.
Vid södra udden kan man ha 40 meters sikt en fin dag, kolla efter E19 vraken på internet så skall du se.:D

Vad jag har hört så är PADI störst och det finns alltid ett PADI-center på en dykresort.

www.sportdykare.se is da shit ;-) Nu börjar kriget!!!!! :pannkyss

Waterhouse. Tycker Stefan är en rolig kille, men han är lite speciell så många har svårt för honom. men om Andrew Kungsdal jobbar kvar där så kan jag bara rekomendera det stället, en MYCKET sympatisk, trevlig och kunnig kille. :tummenupp

sportdykare.se Ett till forum att bli beroende av!!! :näsblod

Jag va förbi Team Divers och pratade med dom igår. Det verkade va ett bra ställe så jag tar nog dom. Då blir det Padi som dom kör.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick