Att ta förarbevis till snöskoter?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jo tjena... Skulle nog säga att kör du fyrtakt så är det begränsat underhåll. Tvåtakt - vilka är roligare, får man helt enkelt räkna med dyra delar och en hel del mek oavsett hur man kör.

Att 60-70-80-talarna fortfarande går beror nog mest på att man inte kör 10-mila turer med dom utan är nöjd att köra runt husknuten.

PS, köp inte någonting med en serie3 ROTAX800 motor
Knappast oavsett hur man kör...
Min sketna SS440 -82 går fortfarande, vinter efter vinter.
Om man vill är det verkligen inga problem att få den skära; Fullgas i tungföre med snötäckta friskluftsintag. Då lever den inte länge...
Men som jag kör; finkörning på leder och sjöar, ja då kommer den hålla till domedagen. Likadant med en ny skoter.
Det beror på HUR man kör!
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Det beror på HUR man kör!

och inser att en skoter behöver service.
"Men min RX1:a behöver inte ställa in ventilerna förräns om 3500mil!"

Näej, men framvagnen och styrningen ska ner i molekyler varje år, boggien smörjas, mattan spännas, variatorerna ev. schimsas, olja bytas.

Det är en helvetes massa service om man vill ha grejorna i bra skick.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Knappast oavsett hur man kör...
Min sketna SS440 -82 går fortfarande, vinter efter vinter.
Om man vill är det verkligen inga problem att få den skära; Fullgas i tungföre med snötäckta friskluftsintag. Då lever den inte länge...
Men som jag kör; finkörning på leder och sjöar, ja då kommer den hålla till domedagen. Likadant med en ny skoter.
Det beror på HUR man kör!

Alla motorer går att döda ifall man verkligen vill.. Det jag menade var att om man har en tvåtakt-skoter får man räkna med mek oavsett körstil. Detta tror jag de flesta som kör skoter mer än 10 mil om året kan hålla med om.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Kan ju alltid höra vad SH säger. Vad rekommenderar ni med följande krav:
* 30-50kkr
* Kommer inte bli så mycket fjäll. Mest led och Uppländsk skog/åker och grustag
Kommer antagligen inte bli något köp denna säsong, men efter min tripp till Sälen så är jag helt fast. Då körde jag Polaris Dragon 600.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag tipsar om Yamaha Rx1 eller phazer, båda är fyrtakt. Rx1 ifall du drar pulka/kälke och phazer om du gillar snabb ledkörning och bus i grusgrop.
 

johanzzon

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2007
Ort
umeå
Hoj
ingen
Kan ju alltid höra vad SH säger. Vad rekommenderar ni med följande krav:
* 30-50kkr
* Kommer inte bli så mycket fjäll. Mest led och Uppländsk skog/åker och grustag
Kommer antagligen inte bli något köp denna säsong, men efter min tripp till Sälen så är jag helt fast. Då körde jag Polaris Dragon 600.

jag skulle kollat på en arctic cat F7, skulle nog passa dig bra
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag tipsar om Yamaha Rx1 eller phazer, båda är fyrtakt. Rx1 ifall du drar pulka/kälke och phazer om du gillar snabb ledkörning och bus i grusgrop.

Phazer? Kallas ju äckelphazer några inlägg upp, och dess motor inbjuder väl inte till något vidare busigt bus?

Edit: Vilket är lite synd, den är ju den snyggaste skotern yamaha gör nu. dessutom ser den smidig ut.
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Har testat alla märken utom Yamaha nu, hade planer på en phazer men många som tycker att den är lite klen (80hk), men smidig..
Finns ju turbo som löser problemet med hk..

Min AC Sabercat är till salu nu för bra pris pga husköp :tummenupp

Har faktiskt vart nöjd med Arctic cat, har vart skeptisk innan men som sagt efter 03 har dom lyckats.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Phazer? Kallas ju äckelphazer några inlägg upp, och dess motor inbjuder väl inte till något vidare busigt bus?

Edit: Vilket är lite synd, den är ju den snyggaste skotern yamaha gör nu. dessutom ser den smidig ut.

Jag vet faktiskt inte varför någon kallar den äckel men... Motorn är ju ingen raket men den verkar ha bra fjädring samt ha en pålitlig och ekonomisk motor. Efter leder tror jag den är mycket bra.

Ska man ha riktigt busig maskin så åker man på att skruva en del och jag fick intrycket av att det var oönskat.

Ska man ha en rolig maskin för lite pengar är nog en tidig 800REV med rejäla kammar ett bra val.
 
Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Yamaha är bra skit, Arctic efter årsm -03 har dock färre garantiåtaganden än Yamaha...

Jag skall erkänna att jag inte har så mycket erfarenhet av nyare AC. Men efter att ha verit med om 3 skurna motorer så kommer jag aldrig att köpa en iaf.

och inser att en skoter behöver service.
"Men min RX1:a behöver inte ställa in ventilerna förräns om 3500mil!"

Näej, men framvagnen och styrningen ska ner i molekyler varje år, boggien smörjas, mattan spännas, variatorerna ev. schimsas, olja bytas.

Det är en helvetes massa service om man vill ha grejorna i bra skick.

Nåja....

Alla motorfordon behöver servas men man behöver knappast plocka ner framvagn och styrning eller schimsa om variatorerna varje år..

Kan ju alltid höra vad SH säger. Vad rekommenderar ni med följande krav:
* 30-50kkr
* Kommer inte bli så mycket fjäll. Mest led och Uppländsk skog/åker och grustag
Kommer antagligen inte bli något köp denna säsong, men efter min tripp till Sälen så är jag helt fast. Då körde jag Polaris Dragon 600.

Alla 4-taktare är tunga utom Phazern (den nya). Men den är å andra sidan lika rolig som en 60cc cross.

Köp dig en 600cc 2takt av valfritt märke. Lätta och snabba.
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Nåja....

Alla motorfordon behöver servas men man behöver knappast plocka ner framvagn och styrning eller schimsa om variatorerna varje år..

Lederna i framvagnen på en RX1 blir snustorr efter ett år. Efter 3-4år är det fruktansvärd skillnad på de som är servade och de som inte är det.
Många fuskar och tar inte lös hela framvagnen (a-armarna) vilket gör att leden/infästningen där kärvar något kopiöst efter ett tag. Man tänker inte på det när man kör sin egen, men testar man en som är skött så känner man skillnaden. Just RX1an käkar knappt rem alls, men många skotrar måste man schimsa om sekundären på lite då och då. Klart värt att offra den lilla tid det tar.
Primärvariatorn ska öppnas för att smörjas med teflonspray och kollas efter slitage/sprickor på rullar och vikter.
Oljebyte i kedjehuset etc.
Gå igenom boggien (kolla slitage, smörja, spänna etc.)
Kolla dämparna etc. tar faktiskt lite mer tid än man tror.

Styrningen måste man visserligen inte plocka ner, men det blir klart bättre än om man bara smörjer lederna med WD40 elller bara smetar på en klick fett. Just på RX1orna som har styrningen dragen på sidan av motorn (många leder) istället för rak stång så är det galet stor skillnad på om man sköter smörjandet av styrningen eller inte.

Som sagt, du tänker inte på det/märker inte av det förräns du jämför med en som är skött. Många av felen är inte så allvarliga efter ett år. Men efter några år med eftersatt service blir det värre.

Jag tycker det är värt att offra en helg i början på varje säsong för att gå igenom skotern. Med tanke på vilka förhållanden de körs under.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Tack för tipsen, har ju några månader att fundera under.
Phazern är säkert rolig att leka med. Men vem kom på färgsättningen :huvet

Varför grå äckelplast på en skoter som känns fräsch/nyskapande i övrigt?

9457644628.jpg


edit: Språk
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tack för tipsen, har ju några månader att fundera under.
Phazern är säkert rolig att leka med. Men vem kom på färgsättningen :huvet

Varför grå äckelplast på en skoter som känns fräsch/nyskapande i övrigt?
För att Yamaha tycker att det ser futuristiskt och nyskapande ut? Kolla bara på t.ex. motorcykeln MT-01, den är också nedlusad av diverse fula kåpor.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Tack för tipsen, har ju några månader att fundera under.
Phazern är säkert rolig att leka med. Men vem kom på färgsättningen :huvet

Varför grå äckelplast på en skoter som känns fräsch/nyskapande i övrigt?

9457644628.jpg


edit: Språk

Köp inte.
Slö och bräcklig.
Man sätter på turbo.
Den brinner upp.

Phazer är äcklig. Nytro eller en Vector SP är klart bättre val.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Kan ju alltid höra vad SH säger. Vad rekommenderar ni med följande krav:
* 30-50kkr
* Kommer inte bli så mycket fjäll. Mest led och Uppländsk skog/åker och grustag
Kommer antagligen inte bli något köp denna säsong, men efter min tripp till Sälen så är jag helt fast. Då körde jag Polaris Dragon 600.

Arctic Cat F6 eller F7 (efi-modellerna) skottsäkra maskiner med diamonddrive istället för vanligt kedjehus.

Vargen2k skrev:
Ska man ha en rolig maskin för lite pengar är nog en tidig 800REV med rejäla kammar ett bra val.

Var ju dock rätt mkt rackel med tidiga REV:ar, iaf har många jag känner haft strul med 800:an.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top