Att tvätta hojen...

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Tycker inte ämnet är riktigt utklarat...

Det har skrivits en del här på sporthoj om olika vax-tester och dyl. Men det har utelämnats en hel del information...

1. Avfettning. Det naturliga förstasteget när man tvättar en bil (innan vaxning) men hur är det egentligen men en motorcyckel? Hur reagerar kåpor och plastdetaljer? Hur går det med alla orginaldekaler som i prinsip är inlackade på kåporna?

2. Polish (cleaner &dyl.). Detta är ju nästan det viktigaste momentet när det gäller att få en blank yta. Vilka är bäst, och funkar det lika bra att köra på kåporna som på tanken? Kör ni med polermaskin? Och hur är det då att komma åt.

3. Vaxet... Ja det är nog ganska utrett... Frågan är bara vilka tester man skall lita på?


Sen skulle det vara kul om ni gick igenom era tvättmetoder. Vilka delar börjar ni tvätta? Alla har säkert en egen specialare.
 
Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
1: Avfettning behövs inte när det är sommarsmuts, oavsett om det är på bil eller hoj. Jag använder avfettning på fälgar och sving för att få bort bromsskit och kedjeolja, och motorolja som min hoj dräller ur sig....

2 och 3. Man behöver inte lackrengöra och vaxa varje tvätt, en bil vaxas två ggr om året och hojen en. Utan avfettning så håller vaxet länge, med avfettning enbart några få tvättar. Man ska alltid använda lackrengöring/cleaner/polish innan man vaxar, vaxet måste ha en hal yta annars blir det flammigt och dåligt resultat. Lahega anser jag ha de bästa produkterna, hållbarhet och användarvänlighet som ingen annan kommer ikapp. Kör bilen med vaxmaskin, hojen är lite krångligare att köra med maskin.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Avfettning - inga problem att använda, bara man är lite försiktig. Använd det inte i starkt solsken och liknande. Fungerar ypperligt för motortvätt, ta bara en ren målarpensel och blaska på. Givetvis bör du ha ett kärl under hojen som samlar upp avvfettningen.

Tvätt:

1. Spolning
Spola riktigt ordentligt med kallt vatten utan tillsatser. Försök att få bort allt lössittande smuts, så att det inte repar sedan. Använd helst inte högtryckstvätt, då det blir svårt att kontrollera om vattnet har trängt in någonstans där det inte hör hemma. Spola uppifrån och ner, så rinner den lösa smutsen rätt håll och försvinner helt.

2. Schamponering
Använd dig av ett bra schampo och en ren svamp. Själv använder jag Lahega, och är mycket nöjd. Använd helst en ny svamp varje gång, så behöver du inte oroa dig över att grus och annat hemskt fastnar i svampen och repar. Tvätta först alla lackerade ytor, och spola av emellanåt. Schampot ska inte försvinna från ytan och börja torka. Gå över hela hojen och ta oljiga/fettiga ytor såsom fälgar och sving sist.

3. Avspolning
Som moment 1.

Polish: använder mig av Sonax Polish, och polerar kanske en gång om året. Polish rengör på djupet, vilket medför att du "slipar" på lacken en aning. Därför är det onödigt att göra det mer än en gång per år. Kanske att man kan polera upp hårt nedmattade ytor lite oftare, såsom sidorna på tanken och liknande.

Vax: Sonax Flytande Hårdvax. Används betydligt oftare, då man får ett bra skydd efter användning av polish. Brukar klara ungefär 5 tvättar utan problem, så det är onödigt att vaxa oftare än så.

Autosol använder du på alla kromade ytor, samt på kåpglaset (!). Använd det inte på aluminium eller titan.

Slutligen: eftersom du har blaskat av kedjan med avfettning så måste den smörjas igen. Använd dig av en kedjespray som inte skvätter, tex. Bel Ray Super Clean Chainlube. Blir vitt och snyggt också. :)

Något mer du undrar över, fråga på! :tummenupp
 
Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Min hojtvätt ser ut: avfettar fälgar , sving, nederdelen på kåporna, kanske fronten om det är mycket insekter. Spolar med rikliga mängder vatten ( vilket man alltid ska göra för att få bort all lös skit). Sen tar jag svamp och vattenhink med schampoo och går lös på fälgar och annat som är oljiga/liknade smuts. Vid envisa fläckar så får man duscha avfettning på fläcken och gnugga med svamp. Sen spolas det av och vattnet i hinken byts och fin-svampen plockas fram. Schampoo i hinken och svampning av kåpor/tank/lackerade ytor, avsköljning och tork med gummiskrapa och sämskskinn. Autosol på ljuddämparen och annat som kan bli blankt och sen är man redo att posera :p :p :p
 

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
Oljekyld: Vart får man tag på Lahegas produkter?

McB: Vart får man tag på "Bel Ray Superclear Chainlube"



Ha det gött :hej
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Sergeant skrev:
McB: Vart får man tag på "Bel Ray Superclear Chainlube"

Kolla med RG Engineering i Falkenberg, han är generalagent i .se för Bel Ray's produkter. De har också kanonfina oljor och annat kletigt. Snacka med Rickard på tel. 0346-58628. :tummenupp
 

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
McB skrev:
Kolla med RG Engineering i Falkenberg, han är generalagent i .se för Bel Ray's produkter. De har också kanonfina oljor och annat kletigt. Snacka med Rickard på tel. 0346-58628. :tummenupp

Tack för det snabba svaret :tummenupp :bow McB :bow
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Varför ska man inte ta autosol på aluminiumdetaljer? Vad ska man använda istället?
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
NO_FEAR skrev:
Varför ska man inte ta autosol på aluminiumdetaljer? Vad ska man använda istället?

Du kan använda det på aluminum också, men om ytan är matt, som en ljuddämpare ofta är, så är autosol väldigt svårarbetat och det är lätt att få en flammig yta. Använd istället vanlig avfettning och schampo.
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
McB skrev:
Du kan använda det på aluminum också, men om ytan är matt, som en ljuddämpare ofta är, så är autosol väldigt svårarbetat och det är lätt att få en flammig yta. Använd istället vanlig avfettning och schampo.

Vill bara tillägga att om du gnider autosol på matt aluminium, såsom på en ljuddämpare så blir det lätt lite överarbetat, och du får "blankare" partier där du gnuggat.
Kan vara lite svårt att jämna till det där, över störe fält.

Fast blankpolerad aluminium är ju inte helt fel... :D


En liten varning för att använda autosol på platser (kåpglas):
Testa först på ett litet fält (på sidan av kåpglaset).
Poleringseffekten kan variera på olika kåpglas/plaster.
Ibland är autosol nog alldeles utmärkt (på hårda plasttyper), men på andra "mjukare" plaster så kan du få en mattad yta i stället ! :skrämd

Råkade själv ut för det på min förra hoj nämligen.
Provade i stället en massa olika tips som plastpolish, tandkräm etc...
Då visade det sig att med ett idoget gnuggande med Turtle's gröna lackcleaner, efter varje tvätt, så lyckades jag få det "mjölkiga" och matta kåpglaset fint igen! :tummenupp
 
Last edited:

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
McB:
Tack för ett bra och utförligt svar!!! :tummenupp

OLJEKYLD GSXR :
Vilken typ av avfettningsmeddel kör du med? Kallavfettning, Mikroavfettning eller Avfettning baserat på vegetabiliska oljor?
Spär du med vatten innan? Kan man väl bara på det de två sistnämnda alternativen, eller?
---------------------------------------

Och när det gäller maskinpolering... GÅR det över huvud taget att få ett perfekt resultat med polish om man inte har maskin?
Har ingen nå't bra tips på en maskin som är lite händigare än de traditionella bilpolerarna?
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Excalibur skrev:
Och när det gäller maskinpolering... GÅR det över huvud taget att få ett perfekt resultat med polish om man inte har maskin?
Har ingen nå't bra tips på en maskin som är lite händigare än de traditionella bilpolerarna?

Kanske går med en borrmaskin och en sådan där modern polertrissa (ser ut ungeför som borstarna på en biltvätt, men med lite större, mer skumgummiliknande, "fransar" ?
Någon som testat det ?
Det sägs funka bättre än de billiga "gör-det-själv" polermaskiner.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jag kör bilar med en 300-kronors vaxmaskin som jag har modifierat för att få dit riktiga polerskivor, funkar kanon.Sergeant; Lahega köper jag på Auto-herba, min lokala bildelsnasare. Kika på Lahegas hemsida så lär du hitta nån på din sida världen som säljer det! Min ljuddämpare av aluminium polerar jag alltid med Autosol, blir fint! Men att tvätta den först är ju självklart!
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Excalibur skrev:
McB:
Tack för ett bra och utförligt svar!!! :tummenupp

OLJEKYLD GSXR :
Vilken typ av avfettningsmeddel kör du med? Kallavfettning, Mikroavfettning eller Avfettning baserat på vegetabiliska oljor?
Spär du med vatten innan? Kan man väl bara på det de två sistnämnda alternativen, eller?
---------------------------------------

Och när det gäller maskinpolering... GÅR det över huvud taget att få ett perfekt resultat med polish om man inte har maskin?
Har ingen nå't bra tips på en maskin som är lite händigare än de traditionella bilpolerarna?

Jag brukar köra med Kärchers avfettning, de har några olika men micro är den jag använder. Har även provat OKQ8 koncentrerade lite miljövänliga och den funkar skitbra att späda och tvätta med. Kallavfettning är en miljöbov. Ang. polish så blir alltid det bästa resultatet om du kör med maskin, men man ska hålla isär polering och rengöring/vaxning, för med en vanlig vaxmaskin som man köper på butiken (som många ofta förväxlar med en polermaskin) så kan du aldrig polera en lack. Maskinen är för klen. Däremot är det en stor hjälp vid lackrengöring och vaxning, resultatet blir bättre än om du kör för hand, och det tar ca en kvart att lägga vax på en normalstor bil.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Huga!

Ni får det till en hel vetenskap. Jag tvättar med tillgängliga medel tills det är rent, svårare är det ju inte!
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Excalibur skrev:
Hur är det med högtryckstvätt? Är det funkis eller?

Helst inte, eftersom vattnet kan få för sig att tränga in i motor, transmission och andra känsliga delar.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
McB skrev:
Helst inte, eftersom vattnet kan få för sig att tränga in i motor, transmission och andra känsliga delar.

Att få in vatten i maskin är nog inte den största risken med högtryckstvätt, däremot så trycker man lätt in vatten i hjullager. Kör man med förstånd och inte så spetsig stråle så funkar det ju, men det passar bättre till bilen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top