Jag har kört hoj i 40 år och som tur var bara sett ett par svåra fotskador. En var en snubbe som körde in tårna i en trottoarkant så foten vek sig under fotpinnen och bakåt/under. Hade åtminstone blivit färre skador om sulan och ovanlädret hade varit styva och inte formats som en banan. Det finns en hel massa ben och ligament i en fot som du helst inte vill skada... låååång rehab på den.Alla pratar om skyddet för just fotknölen och att kängorna ska hålla att stå på över fotknölen utan att svikta.
Okej, jag köper det, en krossad fotknöl är inte kul, men varför måste skorna vara så förbannat klumpiga i övrigt?
Sulan behöver inte vara tjockare än på en gympadojja, ovanlädret behöver inte vara tjockare än på en gympadojja, böjleden behöver inte vara tjockare än på en gympadoja.
Det finns ju för i helvete kolfiber, kevlar och titan att styva upp och förstärka med.
Man behöver inte se ut som och gå som en skitnödig stormtrooper för att man kör en CB400.
Man tycker att något annat än en läderklädd slalompjäxa borde gå att tillverka.
Jag har kört hoj i 40 år och som tur var bara sett ett par svåra fotskador. En var en snubbe som körde in tårna i en trottoarkant så foten vek sig under fotpinnen och bakåt/under. Hade åtminstone blivit färre skador om sulan och ovanlädret hade varit styva och inte formats som en banan. Det finns en hel massa ben och ligament i en fot som du helst inte vill skada... låååång rehab på den.
En annan hade en gammal classichoj (och classic boots som påminde om en tjockare gummistövel). Han hade fotpinnar som ser ut som korta metallspjut överdragna med en tjock gummirulle. Han lyckades köra just nämnda "spjut" genom foten från sidan så fotpinnen (utan gummi) kom ut på andra sidan...hade förmodligen inte hänt med en rejäl stövel avsedd för mc-körning och skitnödiga stormtroopers...lååång rehab på den också...
Men kör du i en gympadoja om du vill så väljer jag min bekväma endurosko (jo det finns sådana även om du inte tror det), och det går dessutom att gå i dessa en hel dag, jag har testat, flera gånger...
Det är som med skyddskläder i övrigt; de är avsedda för olika typer av vurpor/situationer.
Kör man enduro/cross; använd utrustning anpassad för det.
Kör man R-hoj; använd utrustning anpassad för det.
Kör man adventurehoj; använd utrustning anpassad för det.
Jag TROR inte att en crosstövel har särskilt mycket slitskydd i sig, exempelvis… dvs kana-på-asfalt-skydd.
Killen i brevet kör Honda CB 400 och har blivit rekomenderad crosskängor och roadracingstövlar.
Har du något bra tips på en CB400 stövel?
Ta inte illa upp, nen tror inte det är någon kevlar i någon av mina "huggarbyxor" jag använder på arbetet eller privat. Stoppfibrerna görs väl av Engtex i Ulricehamn om jag inte är helt fel underrättad och är vita, kevlar är väl gulbrunt till färgen? Rätta mig om jag har fel, men tror inte det är någon kevlar i byxorna, men men misstänker att vad du egentligen vill säga är att användandet av skydd har utvecklats från " rena pansarplåtar" till smidiga mjuka material med minst lika bra skydd eller bättre för användaren utan att hämma rörelser eller tillfoga massa vikt.Båda olyckorna du beskriver skulle ha unvikits i smidiga skor med kolfiber/kevlar/titanförstärkningar också.
Stormtrooperplasten ger inget extra skydd.
Kevlar skulle ha hindrat fotpinnen att tränga igenom, det är därför man använder kevlar i skottsäkra kläder.
Den andra är jag lite osäker på, men ingen motorcykelsko skulle nog stå emot bättre än en titansula, men foten skulle ju då krossats mot titansulan istället.
Någon slags riddar-rustning gjord i titan kanske?
En gång i tiden hade dom som körde motorsåg plåthylsor på benen som skydd, nuförtiden har man en smidig kevlarbyxa, utvecklingen har gått framåt...
Ta inte illa upp, nen tror inte det är någon kevlar i någon av mina "huggarbyxor" jag använder på arbetet eller privat. Stoppfibrerna görs väl av Engtex i Ulricehamn om jag inte är helt fel underrättad och är vita, kevlar är väl gulbrunt till färgen? Rätta mig om jag har fel, men tror inte det är någon kevlar i byxorna, men men misstänker att vad du egentligen vill säga är att användandet av skydd har utvecklats från " rena pansarplåtar" till smidiga mjuka material med minst lika bra skydd eller bättre för användaren utan att hämma rörelser eller tillfoga massa vikt.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |