Att vara med och tävla!

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Tjena tjena! Nu tills våren siktar jag hårt på A kortet (dock begränsat). Och jag testar gärna ban körning. Jag vill gärna ta steget längre än bara vanlig barnkörning som jag upplevt med bil. Så jag undrar - finns det små tävlingar där vem som helst kan komma in o testa sig på andra motståndare? Behöver man racing lisence(stavning)? Jag har en Cbr600 som jag också kommer att köra gata med så det är inget särskilt med den.

Om små tävlingar är tillgängliga, vart anmäler man sig osv?

Tack i förhand!

cbrmicke

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
-00 Honda Cbr Fireblade. XR 650r Grus å Motard. RD 350 YPVS
Bankörning i snabb eller medel så får du nog köra så fort du kan och ändå bli omkörd börja där. Sen ta licens och börja tävla när du märker att tiderna börjar bli ok.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mig veterligen finns det inga tävlingar i Sverige som inte kräver licens och en racekitad hoj, dvs najja bromsar, oljepluggar, filter mm, ta bort stöd, blinkers, lampor mm och en magkåpa som rymmer olja och kylarvätska om något slår hål på blocket tex, i stora drag, i reglementet står det mer exakt vad som gäller. Att ha samma hoj både på gata och att tävla med innebär ett förbannat skruvande, eftersom det du måste ha på väg får du inte ha på bana, i princip... Dessutom måste du byta däcken också, slicks är inge vidare på väg, och gatdäck funkar inte på race, dom blir alldeles för varma och snorhala!

Men å andra sidan, en licens är inte så svår att ta, och en billig racehoj kan man ha grymt kul med :tummenupp Jag har tex en billig R6'a till salu ;)

Smurf Rider

Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Okej, men om jag köper mig en banhoj då? Vart börjar man? Hur stoppar man in foten i race världen? den roliga världen :D

Kneedrag

Guest
Börja med
1. Gå liscenskurs, kostar ca 2500 brukar vara 2 dagar med en teoridag och en bandag. Där det är teoriprov samt på bandagen får man göra provstarter, åka bakom saftycar m,m. Själv tog jag min liscens förra året på Anderstorp :) Jätteroligt och verkligen en höjdpunkt.

2. Gå med i en svemoansluten klubb. Själv är jag med i SMC det räcker.
3. Lös ut en liscens typ Basliscens , då får man träna och åka några enstaka tävlingar.
4. Erf Sprint är perfekt insteg för att prova tävling. Den siktar jag in mig på när man tränat så man får ok tider.
5. Ha skit kul
6. Ha kul
7 ha kul

Smurf Rider

Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Tack för alla svaren! :tummenupp ska kolla djupare in på lisencen! Något förslag på ställen man bör ta det på? (lågt pris om möjligt)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Då de flesta licensförare redan vid licenskursen är respektabelt snabba är det nog ingen dum idé att göra som de flesta. Kör några bandagar (så slipper du bygga om/köpa hoj också) och lär känna dig själv, riktig körning och få upp tempot lite.

Men för all del, race har det körts länge, men bandagshysterin är ett nytt fenomen.

Nån annan kan ju få svara för det här, men jag tänka mig många farliga scenarion med en noob som knappt hittar runt på en bana bland rävarna som kör sviestad på <1min. Låter leskigt.. Fan jag skulle känna mig i vägen :)() och jag har ändå några varv i ryggen!

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Börja med
1. Gå liscenskurs, kostar ca 2500 brukar vara 2 dagar med en teoridag och en bandag. Där det är teoriprov samt på bandagen får man göra provstarter, åka bakom saftycar m,m. Själv tog jag min liscens förra året på Anderstorp :) Jätteroligt och verkligen en höjdpunkt.

2. Gå med i en svemoansluten klubb. Själv är jag med i SMC det räcker.
3. Lös ut en liscens typ Basliscens , då får man träna och åka några enstaka tävlingar.
4. Erf Sprint är perfekt insteg för att prova tävling. Den siktar jag in mig på när man tränat så man får ok tider.
5. Ha skit kul
6. Ha kul
7 ha kul

Det va en jäkligt dyr licenskurs mä jag säga! Vad jag vet tar vi 1800:- för en tvådagarskurs på LMS där man oftast får köra tills man kräks. Dock övar vi inte kökörning.

Årets första kurs är 28-29 april, ring till kanslit för att anmäla dig.

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Okej, men om jag köper mig en banhoj då? Vart börjar man? Hur stoppar man in foten i race världen? den roliga världen :D

Det bästa är nog som någon sa, att köra någon bandag först innan licensen.

Ta denna säsongen till att köra bandagar och få iordning och lära känna hojen, sen hoppa på första licenskursen om ett år och köra rookie600 eller erf sprint nästa år? :tummenupp

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Nån annan kan ju få svara för det här, men jag tänka mig många farliga scenarion med en noob som knappt hittar runt på en bana bland rävarna som kör sviestad på <1min. Låter leskigt.. Fan jag skulle känna mig i vägen :)() och jag har ändå några varv i ryggen!

Bandagar för allmänheten är en bra början. Själv tog jag licens efter ett tag för att få fler körtillfällen. Tog den på gelleråsen i Karlskoga, bra ställe. Jag var med på några tisdagsträningar men kände mig mest ivägen då alla andra körde avsevärt fortare.

Ett bra alternativ är att du tar licens i vår och sen känner dig fram om licensträningar eller allmänåkning passar dig bäst.

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
Synd att det verkar så krångligt att börja tävla. Samma sak med att tävla med bilar.

Jag åker lite enduro och har nu börjar köra lite enklare tävlingar. I cupen jag kör nu finns det 3 klasser man kan köra i.

Senior för de snabbaste.
Lång motion för de lite snabbare motionärerna.
Kort motion för de man kan kalla nybörjare eller de som åker lite saktare och några snabba som inte gillar att få stryk i de snabbare klasserna :D

Det ska ju va enkelt att börja tävla och det går ju lite lättare när man känner att man inte är dyngsist jämt.

Jag förstår ju att man måste ha krav på hojen eftersom ni tävlar på asfalt men visst borde det gå att fixa nån klass för nybörjare?

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Synd att det verkar så krångligt att börja tävla. Samma sak med att tävla med bilar.

Jag åker lite enduro och har nu börjar köra lite enklare tävlingar. I cupen jag kör nu finns det 3 klasser man kan köra i.

Senior för de snabbaste.
Lång motion för de lite snabbare motionärerna.
Kort motion för de man kan kalla nybörjare eller de som åker lite saktare och några snabba som inte gillar att få stryk i de snabbare klasserna :D

Det ska ju va enkelt att börja tävla och det går ju lite lättare när man känner att man inte är dyngsist jämt.

Jag förstår ju att man måste ha krav på hojen eftersom ni tävlar på asfalt men visst borde det gå att fixa nån klass för nybörjare?
Det är inte så krångligt, gå en licenskurs, betala in licensavgiften och anmäl dig till en tävling svårare än så är det inte.

Edit: och det finns klasser för alla nivåer, allt från Klubbmästerskapstävlingar och Rec sprint till Pro Superbike.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Jag vill nog hävda att de krav som ställs på hoj/förare än så låga att klarar du inte dem kommer du inte orka köra iaf.

Det är egentligen inte mkt som måste göras med hojen. Glaskross-risken ska bort, oljespill-risken ska bort och... Ja, det är väl typ det. Ganska logiska krav.

Licens är lite samma sak. I en sport där det går 150+ med ibland extremt små marginaler mellan ekipagen krävs det att alla inblandade parter spelar efter samma regler, och klarar av att följa dem, för att inte riskera lika otäcka som onödiga olyckor.

-------------

SuperMono, med underklassen KTM690-cup är lika billig som enkel. En bra instegsklass om man vill budget-racea på riktigt utan att försöka sig på Rookieklasserna som ställer högre (ekonomiska) krav på maskineriet.

SP försvann för ett par år sen, och trots letande verkar det inte som att någon uppföljare är på G. Tyvärr...

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Gör det inte. Du kommer leva i ekonomisk misär.

Och ständigt STÄNDIGT gå och lura på hur i hellvette kan man kapa en tiondel på varvtiderna!!! Och bli Så in i hellvette nöjd varje gång man gör det!:fakta

Smurf Rider

Gick med
4 Oct 2010
Hoj
så jag behöver inte licensen för att få köra på bandagar? med andra ord bara åka dit o köra då? Och hur tar jag itu med oljespill risken?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
så jag behöver inte licensen för att få köra på bandagar? med andra ord bara åka dit o köra då? Och hur tar jag itu med oljespill risken?

Nej, bara betala, köra och se glad ut. :)

Vad gäller eventuellt oljespill så får man se till att ha hojen i gott skick och fixa sånt.

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Ska du köra en vanlig bandag som arrangeras av ett företag typ Actionpics så kan du köra med hojen i vanligt gatlagligt skick. Där behöver du körkort. Om du ska köra en RR-träning som arrangeras av en RR-klubb så behöver du licens och en hoj som uppfyller SVEMO's reglemente. Men börja med att ta körkortet så löser sig resten sen ;)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Ok.. From the top, ish...

Det finns i praktiken 3 sätt att köra bana:

- Kurs/trafikövning
- Bandag
- RR-träning

Kurs/trafikövning:
Första tanken för de flesta är SMCs kurser, men ett snarlikt upplägg återfinns hos LMS på Sviestad och vissa nadra arrangörer. SMC ger då kurser där du går igenom grunderna från scratch där du lär dig lite om hojens fysik, blick, sittställning, blick, spårval, blick, gaskontroll, blick, bromsteknik osv.. Det finns mao en hel del instruktörer och en mer eller mindre utarbetad "läroplan".
Krav: Körkort för den hoj du kör, giltig trafikförsäkring och en hoj i gott skick.

Bandag
Bandagar är generellt vad folk kallar alla körningar, eftersom man.. kör en dag på bana!
Oftast är det lite mer "hopp & lek", men oftast med mkt duktiga föråkare/instruktörer på plats. Dock är det lite mer upp till dig att be om den hjälp du vill ha. Tempot är nog (kvalificerad gissning) något högre än hos smc genomgående i samtliga grupper, mest sannolikt (om så är fallet) för att bandags-besökare ofta är återkommande och har ett gäng varv bakom sig redan.

Krav: Körkort för den hoj du kör, i många fall giltig trafikförsäkring (undantag finns) och en hoj i gott skick.
I vissa fall delas grupper in så att det ex. är 2 gatgrupper och en racegrupp. För den sistnämnda gruppen gäller då också i regel samma förutsättningar som för en rr-träning.

RR-träning
Precis vad det låter som. Här gäller att du har licens, en hoj enligt swemos reglemente med balja (uppsamlingskärl) för ev. oljespill, najningar och lite sånt. Tempot är allt från respektabelt snabbt, till skrämmande helt sinnesjukt.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Slutsats.. Gör som de flesta andra. Boka en kurs eller bandag, eller sväng förbi LMS på Sviestad (drop in, men först till kvarn ;)). Kör den hoj du har, lär dig köra och ha kul. Fastnar du och vill gå vidare, ta licens (kan fortfarande göras med gathoj), byt hoj och börja köra race.

Men innan det ska du ta kortet ;)!

Lycka till dåra!

Edit: Ser nån att jag missat eller har fel i nåt, point it OUT! ;)

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...