så jag behöver inte licensen för att få köra på bandagar? med andra ord bara åka dit o köra då? Och hur tar jag itu med oljespill risken?
Ok.. From the top, ish...
Det finns i praktiken 3 sätt att köra bana:
- Kurs/trafikövning
- Bandag
- RR-träning
Kurs/trafikövning:
Första tanken för de flesta är SMCs kurser, men ett snarlikt upplägg återfinns hos LMS på Sviestad och vissa nadra arrangörer. SMC ger då kurser där du går igenom grunderna från scratch där du lär dig lite om hojens fysik, blick, sittställning, blick, spårval, blick, gaskontroll, blick, bromsteknik osv.. Det finns mao en hel del instruktörer och en mer eller mindre utarbetad "läroplan".
Krav: Körkort för den hoj du kör, giltig trafikförsäkring och en hoj i gott skick.
Bandag
Bandagar är generellt vad folk kallar alla körningar, eftersom man.. kör en dag på bana!
Oftast är det lite mer "hopp & lek", men oftast med mkt duktiga föråkare/instruktörer på plats. Dock är det lite mer upp till dig att be om den hjälp du vill ha. Tempot är nog (kvalificerad gissning) något högre än hos smc genomgående i samtliga grupper, mest sannolikt (om så är fallet) för att bandags-besökare ofta är återkommande och har ett gäng varv bakom sig redan.
Krav: Körkort för den hoj du kör, i många fall giltig trafikförsäkring (undantag finns) och en hoj i gott skick.
I vissa fall delas grupper in så att det ex. är 2 gatgrupper och en racegrupp. För den sistnämnda gruppen gäller då också i regel samma förutsättningar som för en rr-träning.
RR-träning
Precis vad det låter som. Här gäller att du har licens, en hoj enligt swemos reglemente med balja (uppsamlingskärl) för ev. oljespill, najningar och lite sånt. Tempot är allt från respektabelt snabbt, till skrämmande helt sinnesjukt.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Slutsats.. Gör som de flesta andra. Boka en kurs eller bandag, eller sväng förbi LMS på Sviestad (drop in, men först till kvarn
). Kör den hoj du har, lär dig köra och ha kul. Fastnar du och vill gå vidare, ta licens (kan fortfarande göras med gathoj), byt hoj och börja köra race.
Men innan det ska du ta kortet
!
Lycka till dåra!
Edit: Ser nån att jag missat eller har fel i nåt, point it OUT!