Att vara med och tävla!

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Ja, jag och många andra kör så här nere med SSEMSE.

Berätta hur ni löser det om något händer. Vad har ni för försäkring som gäller om ni kör omkull, kör på en annan deltagare eller i värsta fall tredje part (funktionär, mamma t.ex.)? Kör ni enbart på banlicensen? I så fall, vad säger SVEMO om detta?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Berätta hur ni löser det om något händer. Vad har ni för försäkring som gäller om ni kör omkull, kör på en annan deltagare eller i värsta fall tredje part (funktionär, mamma t.ex.)? Kör ni enbart på banlicensen? I så fall, vad säger SVEMO om detta?
Det har jag ingen aning om. Skicka ett mail till någon i styrelsen så får ni ett korrekt svar.

Jag körde iaf i somras med avställt och oförsäkrat fordon, jag frågade dom och det gick bra. Antar att det är många fler som gör likadant.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
LMS tillåter väl att man tränar med licensintyg enbart, vad gälller det för försäkringar då? :va

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
LMS tillåter väl att man tränar med licensintyg enbart, vad gälller det för försäkringar då? :va

Med RISK för att ha FEL, TROR jag det står i deras reglemente att olyckor tolkas som raceincidenter och var och en får står för sina egna prylar. Deras hemsida ligger nere för uppdatering så kan inte ge mer specifikt svar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Med RISK för att ha FEL, TROR jag det står i deras reglemente att olyckor tolkas som raceincidenter och var och en får står för sina egna prylar. Deras hemsida ligger nere för uppdatering så kan inte ge mer specifikt svar.
Jo, tacklas man på banan så är det ju den som gett sig in i leken får leken tåla som gäller, men i licensen ingår ju en försäkring, som väl ska gälla om man tex klipper nån funktionär, publik eller så om man klotar? :va Fast jag har å andra sidan inte läst på villkoren ska väl erkännas :rolleyes:

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10

Då gäller banlicensens försäkring, inget bra skydd men ändå skydd. Dock är ju detta något som står i reglementet, alltså har SVEMO godkänt detta. Vad jag vet har SVEMO inte godkänt bankörning utan att ha haft licens eller körkort. Jag skulle vara lite försikti med att delta på sådana tveksamma körningar men det kanske bara är jag...

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Tjena tjena! Nu tills våren siktar jag hårt på A kortet (dock begränsat). Och jag testar gärna ban körning. Jag vill gärna ta steget längre än bara vanlig barnkörning som jag upplevt med bil. Så jag undrar - finns det små tävlingar där vem som helst kan komma in o testa sig på andra motståndare? Behöver man racing lisence(stavning)? Jag har en Cbr600 som jag också kommer att köra gata med så det är inget särskilt med den.

Om små tävlingar är tillgängliga, vart anmäler man sig osv?

Tack i förhand!

Tillbaka till topic.
Nej det finns inga tävlingar du kan köra utan licens och utan att modifiera motorcykeln.
Det finns bandagar att köra med vanlig gatreggad motorcykel, du kan ju även prova att köra några smc-kurser på bana för att få känna på det, kul och ganska nyttigt. Och det kan väl som andra nämnt va bra att prova nån bandag innan man tar licens men du behöver inte va skitsnabb för det.
Är du fortfarande sugen på tävling kan du ju gå en licenskurs exempelvis den med lms, du behöver ingen racegodkänd hoj för licenskursen utan det går bra med en gathoj. På kursen får du svar på allt du behöver veta och lite till och kan dessutom få tips och råd hur man går vidare om man vill.
När det gäller motorcykeln så är väl en CBR-93 inte den ultimata banhojen jämfört med vad som finns men du kommer garanterat ha kul med den på bana (det har man med vad man än kör med), däremot skulle du garanterat inte få nån pallplats med den :)
Du kan ju modifiera din CBR så den blir racegodkänd men då man för en ganska rimlig peng kan få en som är bättre och redan klar för licensträning och tävling så rekommenderar jag nog det.

Slutsats: Ta kortet, kör lite bana, tycker du det är kul, ta licens sen kan du fundera vidare efter det.

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Att köra på bandagar så måste man väl köpa en engångs licens som när man kör bana med bil? Och jag har för mig att man bara får köpa den 1 gång om året. Men det kanske inte gäller för mc, eller?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att köra på bandagar så måste man väl köpa en engångs licens som när man kör bana med bil? Och jag har för mig att man bara får köpa den 1 gång om året. Men det kanske inte gäller för mc, eller?

Läs svaren i tråden.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
:tummenupp

ska banka in allt det här :huvet borde sitta som sten!

Du behöver inte veta mer än att du ska ta kortet, och läsa på anmälan så att det är en gatgrupp du bokar dig till. Eller som Ozto säger, sväng förbi en kvällskörning på Sviestad.

Superlätt!

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Jag måste ju komma till skolan på något sätt och jag bara absolut HATAR kommunal trafik o dem kan ta sig så djupt upp i baken att handen sticker ut ur munnen på dem!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår