Att Varadero eller inte Varadero, det är frågan?

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Hur går det? Mycket filosofi och lite verkstad? :)
Ungefär så, familje- och semesteråtaganden tar all tid men jag har i alla fall hunnit befria hojen från all självhäftande dekorfilm som (gissar jag) var tänkt att se ut som kolfiber. Myrsteg således, hoppas få tid att göra den körbar om ett par veckor i alla fall.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Koolt.

Flikar in en liten fråga, om det är ok, då flera här, ts inräknat, kör Varadero.
Var halva inne på att köpa en, ('01:a?) för ett antal år sedan. Gillade motorn skarpt, men ballade ändå ur efter en provkörning, för att jag tyckte att den "föll" in i kurvorna halvt alarmerande. -Är de så, eller var det något riktigt fel på just det exemplaret? :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Koolt.

Flikar in en liten fråga, om det är ok, då flera här, ts inräknat, kör Varadero.
Var halva inne på att köpa en, ('01:a?) för ett antal år sedan. Gillade motorn skarpt, men ballade ändå ur efter en provkörning, för att jag tyckte att den "föll" in i kurvorna halvt alarmerande. -Är de så, eller var det något riktigt fel på just det exemplaret? :va

Stor skillnad på däck, exempelvis…
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Koolt.

Flikar in en liten fråga, om det är ok, då flera här, ts inräknat, kör Varadero.
Var halva inne på att köpa en, ('01:a?) för ett antal år sedan. Gillade motorn skarpt, men ballade ändå ur efter en provkörning, för att jag tyckte att den "föll" in i kurvorna halvt alarmerande. -Är de så, eller var det något riktigt fel på just det exemplaret? :va
Nu har ju jag bara kört min Varadero (och det bara en styv mil) men jag känner igen beskrivningen, framförallt i låg fart. Jag tillskrev det den höga tyngdpunkten. Väl uppe i fart tyckte jag inte det var så farligt, men det ska bli intressant att se om jag märker någon skillnad med nytt framdäck.
 
  • Gilla
Reaktioner: SJP

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Äntligen är jag tillbaks i verkstaden!
Efter ett debacle med ett gaffelben (läs allt om det här) så är nu nya gaffeltätningar monterade och muttern till styrstammen åtdragen. Plastkåporna bakom framhjulet är också grundligt rengjorda och återmonterade med nya plastclips.
Näst på tur var drivpaketet. Jag har köpt ett nytt som ligger på hyllan men vid närmare studie av det som sitter på så visade det sig vara i bättre skick än jag först trodde. Bara att göra rent, smörja och spänna kedjan trodde jag, tills jag såg det här:
IMG_20230729_212704_1.jpg
Här borde det sitta ett låsclips, men se det gjorde det inte! Dock sitter länken hårt, jag försökte knacka ut den med ett dorn och även bända loss ytterdelen med en spårmejsel utan framgång.
Kan någon ha nitat fast den? Den ser inte deformerad ut och det skiljer ca 1 mm i diameter mellan skallen och övriga länkar, så jag håller det för osannolikt. Hur hårt sitter denna typ av länk utan sitt låsclips? Finns det något bra knep för att ta bort dem?
Om jag lyckas få dän den så tänkte jag ersätta den med den nitade länken från mitt nya drivpaket så länge, det känns dumt att byta ett drivpaket som inte är helt slut.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Äntligen är jag tillbaks i verkstaden!
Efter ett debacle med ett gaffelben (läs allt om det här) så är nu nya gaffeltätningar monterade och muttern till styrstammen åtdragen. Plastkåporna bakom framhjulet är också grundligt rengjorda och återmonterade med nya plastclips.
Näst på tur var drivpaketet. Jag har köpt ett nytt som ligger på hyllan men vid närmare studie av det som sitter på så visade det sig vara i bättre skick än jag först trodde. Bara att göra rent, smörja och spänna kedjan trodde jag, tills jag såg det här:
View attachment 487438
Här borde det sitta ett låsclips, men se det gjorde det inte! Dock sitter länken hårt, jag försökte knacka ut den med ett dorn och även bända loss ytterdelen med en spårmejsel utan framgång.
Kan någon ha nitat fast den? Den ser inte deformerad ut och det skiljer ca 1 mm i diameter mellan skallen och övriga länkar, så jag håller det för osannolikt. Hur hårt sitter denna typ av länk utan sitt låsclips? Finns det något bra knep för att ta bort dem?
Om jag lyckas få dän den så tänkte jag ersätta den med den nitade länken från mitt nya drivpaket så länge, det känns dumt att byta ett drivpaket som inte är helt slut.
Nita till pinnarna lite så kan den inte lossa 2/10 dels mm räcker.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Äntligen är jag tillbaks i verkstaden!
Efter ett debacle med ett gaffelben (läs allt om det här) så är nu nya gaffeltätningar monterade och muttern till styrstammen åtdragen. Plastkåporna bakom framhjulet är också grundligt rengjorda och återmonterade med nya plastclips.
Näst på tur var drivpaketet. Jag har köpt ett nytt som ligger på hyllan men vid närmare studie av det som sitter på så visade det sig vara i bättre skick än jag först trodde. Bara att göra rent, smörja och spänna kedjan trodde jag, tills jag såg det här:
View attachment 487438
Här borde det sitta ett låsclips, men se det gjorde det inte! Dock sitter länken hårt, jag försökte knacka ut den med ett dorn och även bända loss ytterdelen med en spårmejsel utan framgång.
Kan någon ha nitat fast den? Den ser inte deformerad ut och det skiljer ca 1 mm i diameter mellan skallen och övriga länkar, så jag håller det för osannolikt. Hur hårt sitter denna typ av länk utan sitt låsclips? Finns det något bra knep för att ta bort dem?
Om jag lyckas få dän den så tänkte jag ersätta den med den nitade länken från mitt nya drivpaket så länge, det känns dumt att byta ett drivpaket som inte är helt slut.
Ser ut som om de tryckt på ytterlänken för mycket. Kolla hur långt in den sitter samt hur ihoppressad oringarna är. Mäta, månne?
Inte så konstigt att den sitter hårt. Presspassning.
Du kan också naja eller sätta dit ett clips och baka in i silikon.

Edit;

Jag hade inte monterat länk från ny kedja. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk och tar du en ny har du en asymetrisk som dessutom är kortare än övriga. Tchack, tchack, tchack.
Jag har förlorat clips men aldrig har en kedja gått av eller öppnat sig.
 
Last edited:

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Ser ut som om de tryckt på ytterlänken för mycket. Kolla hur långt in den sitter samt hur ihoppressad oringarna är. Mäta, månne?
Inte så konstigt att den sitter hårt. Presspassning.
Du kan också naja eller sätta dit ett clips och baka in i silikon.

Edit;

Jag hade inte monterat länk från ny kedja. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk och tar du en ny har du en asymetrisk som dessutom är kortare än övriga. Tchack, tchack, tchack.
Jag har förlorat clips men aldrig har en kedja gått av eller öppnat sig.
Tack för svaret! Jag lutar åt att naja länken så länge och byta hela drivpaketet i vinter.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Nu är äntligen hojen körbar, och jag har fått några mil under bältet. Med nytt framdäck märkte jag ingen tendens till att hojen ville "falla in" i kurvorna.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Nu har jag kört den ytterligare några tiotal mil och jag gillar Varaderon mer och mer! Den är bekväm och motorn har en trevlig karaktär. Jag har fått med nioåringen bakpå vid ett tillfälle, och han gav den höga poäng för passagerarkomfort.

Således fyller den sin tilltänkta roll väl; när jag är ensam och på huliganhumör tar jag Triumphen och när jag behöver få med mig något eller någon eller vädret inte är toppen, så tar jag Hondan.

En sak som är lite tråkig är dock att hojen är på tok för tyst i standardutförande. Detta tänker jag dock råda bot på med hjälp av mitt senaste marketplacefynd:
IMG_20230930_190927.jpg
 
Last edited:

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Nya avgassystemet monterat, än så länge har jag bara torrgasat lite i garaget men nu låter hojen som den bör!
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Jag tog hojen till jobbet häromdagen och insåg då att jag har blivit för gammal för antisocialt högljudda avgassystem. Ärligt talat skämdes jag lite när jag slog av gasen och avgasknallarna lät som pistolskott!
Så db-killarna åkte i. Nu låter den fortfarande mycket, men inte "HD-åkare med raka rör"-mycket. Nästa år får vi se om bilprovningen håller med om att den är tillräckligt tyst för att framföra i trafik.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag tog hojen till jobbet häromdagen och insåg då att jag har blivit för gammal för antisocialt högljudda avgassystem. Ärligt talat skämdes jag lite när jag slog av gasen och avgasknallarna lät som pistolskott!
Så db-killarna åkte i. Nu låter den fortfarande mycket, men inte "HD-åkare med raka rör"-mycket. Nästa år får vi se om bilprovningen håller med om att den är tillräckligt tyst för att framföra i trafik.

Jag hade arrowslipon med db killers när jag tjörde Varadero , gick igenom besiktningen utan probs
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag tog hojen till jobbet häromdagen och insåg då att jag har blivit för gammal för antisocialt högljudda avgassystem. Ärligt talat skämdes jag lite när jag slog av gasen och avgasknallarna lät som pistolskott!
Så db-killarna åkte i. Nu låter den fortfarande mycket, men inte "HD-åkare med raka rör"-mycket. Nästa år får vi se om bilprovningen håller med om att den är tillräckligt tyst för att framföra i trafik.
Går magert?
Skjuter den mindre med killers i?

Du får gå old school. Ligga en längre sträcka på ett givet, måttligt varvtal och se hur den reagerar när du kranar på. Återkom med resultat.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Går magert?
Skjuter den mindre med killers i?

Du får gå old school. Ligga en längre sträcka på ett givet, måttligt varvtal och se hur den reagerar när du kranar på. Återkom med resultat.

Antagligen är de så att den är lite utmagrad , vid seriös mager blandnimg spikar/hugger hojen vid pådrag.

Då är det inte ventil/hålkolv utan klubben :

#Knekct vevstake
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Antagligen är de så att den är lite utmagrad , vid seriös mager blandnimg spikar/hugger hojen vid pådrag.

Då är det inte ventil/hålkolv utan klubben :

#Knekct vevstake
Precis, nu ska vi inte förutsätta det värsta. Ligger troligtvis inom "felmarginalen", då han inte beskrivit att hojen uppför sig illa.

Hade nog trattat på 98 oktan till att börja med. Som bonus drar den sannolikt mindre. Gjorde stor skillnad på avslagsskjutandet på min ZRX, som gått för magert 10-12000 mil. Honda "Vaederå/Vaeredå/Varederå?" ska väl annars inte vara så svår att "feta upp" en smula.

Edit;

Korr stavningsalternativ.
 
Last edited:

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Går magert?
Skjuter den mindre med killers i?

Du får gå old school. Ligga en längre sträcka på ett givet, måttligt varvtal och se hur den reagerar när du kranar på. Återkom med resultat.
Jag tycker inte den skjuter mindre med killers eller ens med originalsystemet. Skillnaden är nog mest i ljudvolym. Det är bara vid gasavdrag, skulle det kunna vara decel valve som spökar?
Antagligen är de så att den är lite utmagrad , vid seriös mager blandnimg spikar/hugger hojen vid pådrag.

Då är det inte ventil/hålkolv utan klubben :

#Knekct vevstake
Det går bra vid pådrag, ingen tvekan eller spikningar. Möjligen kan man känna lite ryckighet vid jämn gas ca 2500-3000 varv, det var dock mest tydligt utan killers så det är inte omöjligt att den går lite magert just i det spannet.
Precis, nu ska vi inte förutsätta det värsta. Ligger troligtvis inom "felmarginalen", då han inte beskrivit att hojen uppför sig illa.

Hade nog trattat på 98 oktan till att börja med. Som bonus drar den sannolikt mindre. Gjorde stor skillnad på avslagsskjutandet på min ZRX, som gått för magert 10-12000 mil. Honda "Vaeredå?" ska väl annars inte vara så svår att "feta upp" en smula.
Kör redan på 98, överlag tycker jag hojen går som man kan förvänta sig av en 24 år gammal förgasarhoj med 9300 mil på mätaren så jag är inte jätteorolig.

Till vintern ska luftfiltret bytas, medans tanken är av ska jag passa på att inspektera insugsgummin och vakuumslangar för att säkerställa att den inte drar tjuvluft. Passar kanske på att höja nålarna ett snäpp då också.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tror du kan justera luftskruven om du har insatser.
Håll koll på stiftets färg så.det är iaf ljusbrunt.

Sen nästa steg är att gå upp på tomgånsgmunstycken , 5%.- nålhöjning ger effekt på fullgas.

Du vill feta upp generellt o det skall gälla även vid landsväg med lågt pådrag därav lüftskrüvf o tomgångsmunstycket
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top