attityd

Status
Ej öppen för fler svar.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Svensson, det är han som inte ser hojar och svänger ut framför dem så de dör vad, eller? :va

Nu vet du ju inte hur jag kör heller så jag skulle vänta lite med att döma och ärligt talat, Svensson - han som hellre jobbar svart än vitt och medför att kommunalskatten och annat sånt höjs för oss som jobbar vitt - är inte heller man att döma.

Varför skulle min körstil påverka premier och straffskatter? Du vet antagligen då inte att jag håller mitt bus på avskilda platser, håller till och med hastigheten på motorväg oftast och svinar på bana. Det händer nån gång då och då att jag poppar en wheelie i trafiken men det är inte så ofta. Jag vet nån annan som skrev i en tråd hur man bäst drar upp SuperDuken på bakhjulet på motorvägen när man körde om... :rolleyes:

Jag vill nog påstå att de fyra, fem grabbarna med Harley på min gata som blåser i stan i 70 - 80 km/h på 30 o 50-vägarna är värre. Här i stan är det inte sporthojarna som svinar i alla fall.

Jag förstår precis vad du menar. Allmänheten ser motorcyklister som en grupp. Precis som veganer eller högerextremister. Hur vi än gör kommer vårt rykte som hulliganer hänga i från våra föräldrar som svinade för 30 år sen. Hemskt ledsen men det ser inte bättre ut.

Skattepengar? Jag har betalat mer än 40 000 kr i skatt i år bara. Jag har inte jobbat svart EN ENDA gång i mitt liv, jag har aldrig fuskat i deklarationen och ALDRIG försökt mig på någon form av skatte- eller försäkringsbedrägeri som t.ex. skenförsäkring. Kom inte till mig och prata om skattepengar för det är jag som betalar dem. Som fotbollstränare kan jag ju säga att mitt fotbollslag har kostat mer av skattepengarna det senaste året än vad jag skulle göra om jag så blev liggande på sjukan i ett halvår från MC-skador. Hör vi nåt om det i nyheterna? Nä. Hör vi nåt om de 1300 självmord som sker i Sverige varje år? Var är nollvisionen där? Det finns värre saker i samhället än hur vanligt folk ser på mc-åkare. Därför skiter jag i hur folk ser mig.

Det kanske är dags för DIG som har nytt kort att sluta lalla omkring och ta en titt på världen. Det är väl farsan som betalt ditt liv och det är väl därför du har råd att vara så dryg. Be farsan köpa dig ett liv och en verklighetsuppfattning.

herregud.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Kul att du bemödar dig läsa och förstå vad jag skriver. Ska jag förenkla kanske?

Jag borde gjort som alla andra medlemmar på forumet och låtit bli att svara på ditt inlägg, då hade du i alla fall fått ha kvar din rosa lilla fantasivärld om att vi idag kan påverka vår sits med höga försäkringar och 'straffskatter' så trots att vi förbättrar statistiken så sjunker inte premierna. Det hjälper inte. Bättrar vi oss nu får VÅRA barn om sådär en 20 år bättre premier. Så dina pengar får du lägga ut ändå för det är till syvende och sist det som du oroar dig för. Inte hur folk ser på oss som 'kollektiv'.

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
För ett ngn månad sedan va det "kamphundarna" som fick sitt, nu är det mer eller mindre knäpp tyst om det o all fokus från div skräp tidningar är på oss. Får väll se hur långt media hysterin lyckas trycka på pöbeln o politikerna.

Ekor du är helt rätt ute o väl skrivet

Nrober

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Hoj
R1-09
Hej på er alla.
Detta är mitt första inlägg här.:)
Jag har nyligen tagit mc körkort och därmed förhoppningsvis inlett en lång mc karriär.

Jag har surfat runt här en tid och jag blir lite fundersam över att det i detta forum florerar en attityd som inte alltid är till gagn för det så kallade ”mc kollektivet”.
Detta såkallade ”mc kollektivet” som jag själv, inte minst i allmänhetens tycke, numera anses tillhöra.

Jag tror att det inte spelar någon roll ur allmänhetens perspektiv att vi minsann behärskar och förstår bäst att framföra fordon.

Mc-debatten rasar redan för fullt i allehanda media och bara det värsta lyfts fram och exponeras i svarta rubriker.
Det kanske har varit såhär i alla år? (även om jag tycker att det är värre nu?)

Jag har förstått att det inte finns någonting som kan stoppa oss i våran framfart.
Skulle det trots allt bli komplikationer i form av åtgärd från tillexempel ordningsmakt kan man ju, om det kniper, köra ifrån polishelikoptrar.
Attityd.

Frågan är då hur vi ska få stopp på de senaste tråkiga inskränkningarna som makteliten nu kokat ihop, jag menar bara tex skyltar fram och mer kameror? Bara ytterligare ett irriterande hittepå från myndigheternas sida. Att dom orkar.
Attityd.

Det kommer alltid att finnas motorcyklister som inte ännu förstår det tragikomiska i att de är spridningen av deras egen attityd härinne som i grund och botten skapar arbete för myndigheterna och därmed kostar mig pengar som jag kunde ha roligare för.

Ok. Överlag väl skrivet men diskutabelt. I mina ögon är det utan tvekan vad som händer på vägen i form av olycksfall och statistik som ligger till grund för myndigheternas arbete.

Att några få som busar i trafiken gör att allmänheten för en mer generaliserad syn på motorcyklister är också det tråkigt. Men då är det också rejält mycket dyrare att äga en plastraket än en lugnare customhoj exempelvis.

Attityden här inne kan förmodligen påverka allmänhetens syn på motorcyklister. Men det är ett sporthojsforum. Och med sporthojar kör man inte osportigt...i allmänhet i alla fall. Och den attityd du anser dig finna här är inte så utbredd. Läs lite fler trådar får du se. :tummenupp

För att här på forumet precis som på gatan så finns det några få som skapar vågor åt alla båtar. Men det ser ju du så klart förbi...eftersom du nu inte ska vara den trångsynte Svensson som generaliserar.

MVH

Nrober

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Hoj
R1-09
Kul att du bemödar dig läsa och förstå vad jag skriver. Ska jag förenkla kanske?

Jag borde gjort som alla andra medlemmar på forumet och låtit bli att svara på ditt inlägg, då hade du i alla fall fått ha kvar din rosa lilla fantasivärld om att vi idag kan påverka vår sits med höga försäkringar och 'straffskatter' så trots att vi förbättrar statistiken så sjunker inte premierna. Det hjälper inte. Bättrar vi oss nu får VÅRA barn om sådär en 20 år bättre premier. Så dina pengar får du lägga ut ändå för det är till syvende och sist det som du oroar dig för. Inte hur folk ser på oss som 'kollektiv'.

Hmm..världen är oföränderlig karg och jävligt bitter! Och jag kan inte påverka den ett minsta dugg. Dessutom är jag arg! :mad:

Last edited:

Nrober

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Hoj
R1-09
Det är bara att göra det bästa av läget. Och köpa en SuperDuke. Fast du kanske måste byta den mot en 625:a. Nu. :mad:

Haha...knappast. Jag var ironisk men räknade med att du skulle förstå det. Men så som du snackar tycker jag du borde byta upp dig. Till en ZZR 1400 eller Hayabusa...eller nåt annat långtsamtgående.

Mvh

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Haha...knappast. Jag var ironisk men räknade med att du skulle förstå det. Men så som du snackar tycker jag du borde byta upp dig. Till en ZZR 1400 eller Hayabusa...eller nåt annat långtsamtgående.

Mvh

Joorå, jag förstod ironin. Jag är inte arg i allmänhet, bara på folks sätt att lämpa över sina problem på andra. Särskilt på ett så idiotiskt sett som ovan, att skylla på ett internetforum och dess attityd. Det är naivt.
Vår ekonomiska situation som hojåkare går inte att göra så mycket åt, hur mycket man än skulle vilja.

Jag vill inte ha sporthoj, det är inte kul på gata. Och en sån stor jävel, de går bra rakt fram men rakt fram är inte roligt att köra. Jag har min 600-räser, den gasar jag av mig med på bana.

Jag skriver det här igen. Jag skiter stort i vad Svensson tycker om att jag kör motorcykel. Det betyder fortfarande dock inte att jag kör som ett svin men det betyder att jag bryr mig inte om vad folk får för bild av mig, det är inte därför jag kör hoj. Om de höjer premierna och lägger straffskatt på allt jag äger och har så kommer jag fortfarande köra hoj. För det är det jag gör, det är det som är kul. Läs mitt första inlägg igen och sluta upp med att tolka in att jag kör som en idiot.

Nrober

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Hoj
R1-09
Joorå, jag förstod ironin. Jag är inte arg i allmänhet, bara på folks sätt att lämpa över sina problem på andra. Särskilt på ett så idiotiskt sett som ovan, att skylla på ett internetforum och dess attityd. Det är naivt.
Vår ekonomiska situation som hojåkare går inte att göra så mycket åt, hur mycket man än skulle vilja.

Jag vill inte ha sporthoj, det är inte kul på gata. Och en sån stor jävel, de går bra rakt fram men rakt fram är inte roligt att köra. Jag har min 600-räser, den gasar jag av mig med på bana.

Jag skriver det här igen. Jag skiter stort i vad Svensson tycker om att jag kör motorcykel. Det betyder fortfarande dock inte att jag kör som ett svin men det betyder att jag bryr mig inte om vad folk får för bild av mig, det är inte därför jag kör hoj. Om de höjer premierna och lägger straffskatt på allt jag äger och har så kommer jag fortfarande köra hoj. För det är det jag gör, det är det som är kul. Läs mitt första inlägg igen och sluta upp med att tolka in att jag kör som en idiot.

Såja. Du verkar ju ha sansat dig lite. Dina ord är nu mer väl valda än i några av dina tidigare inlägg i tråden då det var mycket känslor och du tog upp både det ena och det andra. Men helt olika tycker vi inte även om vi uttrycker oss olika. Men tråkigt vore det väl om det inte vore så... :tummenupp

Och jag tolkar inte in nånting om hur du kör. Det får stå för dig.

Mvh

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Attityd = påverkan

Rent filosofiskt kan man inte säga att man inte bryr sig i attityder om man skriver inlägg om åsikten i fråga. Bara det faktum att du gör det visar att du bryr dig och att du är påverkbar. Alla människor kan påverkas, och vi bör diskutera attityden vi har, för detta påverkar i sin tur hur vi beter oss.
Vårt beteende i sin tur påverkar hur allmänheten ser på oss.
Allmänhetens syn på oss påverkar vår frihet genom lagtexten.

Sedan vad som är rätt eller fel är helt omöjligt att få fram, för varje människas upplevelse och inställningar är sanna för just dom. Men som jag sa attityder går att påverka. Jag tycker trådskaparen har en poäng i det han skriver. Men jag har också en förståelse för dom som "busar" när dom kör.

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Rent filosofiskt kan man inte säga att man inte bryr sig i attityder om man skriver inlägg om åsikten i fråga. Bara det faktum att du gör det visar att du bryr dig och att du är påverkbar. Alla människor kan påverkas, och vi bör diskutera attityden vi har, för detta påverkar i sin tur hur vi beter oss.

Sedan vad som är rätt eller fel är helt omöjligt att få fram, för varje människas upplevelse och inställningar är sanna för just dom. Men som jag sa attityder går att påverka. Jag tycker trådskaparen har en poäng i det han skriver. Men jag har också en förståelse för dom som "busar" när dom kör.

respekt.:tummenupp jag instämmer.

vad imaster talar om är av underordnad betydelse.
Jag tycker bara han svamlar.
IRL har han säkert en mognare uppfattning.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Såja. Du verkar ju ha sansat dig lite. Dina ord är nu mer väl valda än i några av dina tidigare inlägg i tråden då det var mycket känslor och du tog upp både det ena och det andra. Men helt olika tycker vi inte även om vi uttrycker oss olika. Men tråkigt vore det väl om det inte vore så... :tummenupp

Och jag tolkar inte in nånting om hur du kör. Det får stå för dig.

Mvh

Det sista stycket var inte ämnat (endast) för dig. :tummenupp

Inlägg som det här får mig att tända till. Allt övrigt står jag för till 100 %. Trådskaparen visar klart och tydligt att det inte är allmänhetens bild han är ute efter utan bara att spara pengar i egen plånbok och jag älskar stycket:

"Jag har förstått att det inte finns någonting som kan stoppa oss i våran framfart.
Skulle det trots allt bli komplikationer i form av åtgärd från tillexempel ordningsmakt kan man ju, om det kniper, köra ifrån polishelikoptrar.
Attityd."

För alla i hela motorcykelvärlden drar ju snuten hela tiden. Det visar klart och tydligt på en nyanserad bild av det kära 'mc-kollektivet' som så fint oreras om i resten av inlägget. Och att sedan använda denna attityd som florerar på detta forum som grund för att allmänhetens bild av hojar är dålig är helt underbart.

Om man läser mitt första inlägg igen ser man att jag t.o.m. välkomnar regskylt fram OM det kan härledas till räddade liv.

Rent filosofiskt håller jag med dig också, kul med lite filosofi såhär på morgonkvisten. ;)
Alla är vi påverkbara men när det kommer till vad jag tycker är roligt och vad jag gör på fritiden så får folk helt enkelt tycka vad de vill. Det var inte min uppfattning om vad andra ser hos mig för att jag kör hoj som diskussionen handlade om. En del jag känner tycker jag är asball, andra skiter i vilket och en tredje grupp tycker jag är en idiot för att jag kör hoj. Alla tre grupper kommer med största sannolikhet alltid att finnas och påverka och dessa tre grupper utgör den s.k. 'allmänheten' och precis som inom 'mc-kollektivet' - där the bad eggs syns och hörs mest - så är det de negativa rösterna som hörs mest. Precis som när det gäller t.ex. kamphundar.

vad imaster talar om är av underordnad betydelse.
Jag tycker bara han svamlar.
IRL har han säkert en mognare uppfattning.

Du nedvärderar mig på ett helt underbart moget sätt. Bemöt mina inlägg med kritik så vi förstår vad det är jag säger som är svammel. Kamma dig.

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag vill bara förtydliga:

Vad allmänheten tycker om oss har betydelse, men...:
Själv är jag mer oroad över att våra attityder skapar dödsfall bland oss själva.
Dödsfall och svåra personskador som har uppkommit genom en körstil som har varit styrd av attityder och förväntningar.

ps. (Själv skulle jag nog inte påstå att någon svamlar eller är av underordnad betydelse, eftersom det just är ett internetforum och alla får ha sin åsikt)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vad allmänheten tycker om oss har betydelse, men...:
Själv är jag mer oroad över att våra attityder skapar dödsfall bland oss själva.
Dödsfall och svåra personskador som har uppkommit genom en körstil som har varit styrd av attityder och förväntningar.

ps. (Själv skulle jag nog inte påstå att någon svamlar eller är av underordnad betydelse, eftersom det just är ett internetforum och alla får ha sin åsikt)

Mycket bra inlägg. :tummenupp

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
imaster skrev:
En del jag känner tycker jag är asball, andra skiter i vilket och en tredje grupp tycker jag är en idiot för att jag kör hoj.

vilken grupp rymmer beslutsfattarna rörande 0 visionen?
vilken grupp ska helst få åtnjuta resultatet av den förbättrade attityden som diskussionen i denna tråden för med sig?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
vilken grupp rymmer beslutsfattarna rörande 0 visionen?

Av det vi hittills har sett så är det grupp nummer 3. De som, även om vi mot förmodan skulle visa oss mindre dödliga nåt år, ändå vill ha bort oss.

vilken grupp ska helst få åtnjuta resultatet av den förbättrade attityden som diskussionen i denna tråden för med sig?

Hojåkarna ska åtnjuta resultatet av diskussionens kärna. En attitydförändring som innebär färre olyckor med dödlig eller svårt skadad utgång ska åtnjutas av hojåkarna. De andra får fortfarande tycka som de vill.

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Av det vi hittills har sett så är det grupp nummer 3. De som, även om vi mot förmodan skulle visa oss mindre dödliga nåt år, ändå vill ha bort oss.

Hojåkarna ska åtnjuta resultatet av diskussionens kärna. En attitydförändring som innebär färre olyckor med dödlig eller svårt skadad utgång ska åtnjutas av hojåkarna. De andra får fortfarande tycka som de vill.
Bra.
Så. Hur ska vi nå dit?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha