Attityder gentemot...

Student HKR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Honda
Hej!

Jag studerar psykologi på högskolan i Kristianstad. Jag är nu inne i en mycket spännande studieperiod i och med att jag skriver min C-uppsats. Jag skulle behöva er hjälp, men låt mig först få berätta lite kort om min studie.

Syftet med studien är att undersöka vilka attityder som i dag råder gentemot de psykiskt sjuka samt den svenska psykvården. Är faktorer som kön, ålder och utbildning tongivande när det gäller vilka attityder vi har? Dessa är några av de frågor som jag söker svar på. Data insamlingen sker genom att ni, mina deltagare, får svara på en enkät.

En av svårigheterna är att få ihop tillräckligt många deltagare. Därför hoppas jag att ni kan avvara de få minuter det tar att svara på enkäten. Ni kan när som helst avbryta om ni skulle ångra ert deltagande. Du förblir anonym och den data som fås fram kommer endast att användas till uppsatsmomentet.

Länk till enkäten: http://studhkr.weebly.com/

Mer information än så kan jag tyvärr inte delge er i nuläget då det skulle kunna påverka era svar. Men när ni avslutat enkäten så kan ni läsa en grundligare beskrivning av min studie, om så önskas.

Ni får mer än gärna sprida länken vidare till era vänner via Facebook eller på er arbetsplats etc.

Om det är något som är oklart eller om ni har några frågor innan eller efter ni deltagit så kan ni nå mig på: stud.psykologi@yahoo.com

Tack för ert deltagande

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
När någon skriver psykiskt sjuk tänker jag genast på Gökboet och lobotomering.
Fast det kanske är att dra alla över en kam!? :hihi

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Om man betraktas som sjuk i ett sjukt samhälle.
Så är nog den betraktade frisk. Frankfurtskolan.
Läste en del sånt på universitetet.
Mvh

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag förstår att det är tufft att få ihop underlag till sådana här saker. Men du gör det inte enklare för dig genom att ha en massa text som man ska läsa på sidan 2.
Man orkar liksom inte sitta och göra högskoleprovet light på dagarna.
Kom med en enklare undersökning så får du fler svar.

Jag gissar att dom svar du kommer få på den enkäten är av 1-2 typer av människor. Alltså inte den variation som du söker efter...

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag har faktiskt studerat sånt här för några år sedan lite så.

Sjukkassefall,arbetslösa,fritidsforskare,efterblivna,autistiska och PSYKISKT SJUKA som valsar omkring
med gloende oförstående ögon är ofta värvade av säkerhetstjänsten då dom har mycket tid att gå omkring med
psyksjuka ögon.

SÅ varje gång jag ser en undergrupp av ovan , t.ex psykiskt sjuk så tänker jag "underättlseskvallerhjon"

Ni vet det här lite allt från sådana som i den teckande serien "Ut i vår hage" till svårare fall som räknar rutor på brunnslock eller lyfter på hundsvansar och funderar på att borra:D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fan nu har du drogat igen.............

Jag har faktiskt studerat sånt här för några år sedan lite så.

Sjukkassefall,arbetslösa,fritidsforskare,efterblivna,autistiska och PSYKISKT SJUKA som valsar omkring
med gloende oförstående ögon är ofta värvade av säkerhetstjänsten då dom har mycket tid att gå omkring med
psyksjuka ögon.

SÅ varje gång jag ser en undergrupp av ovan , t.ex psykiskt sjuk så tänker jag "underättlseskvallerhjon"

Ni vet det här lite allt från sådana som i den teckande serien "Ut i vår hage" till svårare fall som räknar rutor på brunnslock eller lyfter på hundsvansar och funderar på att borra:D

Student HKR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Honda
Jag tackar för din åsikt Ricken det är alltid bra med feedback och jag ska ha det i åtanke.

Vad man anser vara "en massa text" kan skilja sig väldigt mycket åt från person till person.
Ens eget intresse av det man läser spelar självklart också in i dessa sammanhang.

Studiedeltagarna (på de forum jag lagt upp min enkät) har hittills haft olika åldrar, utbildning och en jämn könsfördelning. Så man kan inte dela in dem i några fack eller "typer" så här långt.

Oavsett om ni fullföljt enkäten eller inte så ber jag att få tacka för visat intresse.

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Äh, var ju en barnlek att svara på den där.

Haken, om detta varit en mer seriös undersökning, är att klientelet på sporthoj knappast utgör ett vettigt snitt av befolkningen som helhet.

Student HKR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Honda
Tack för att du ville delta i enkäten Embargo!

Jag anser att detta är en seriös undersökning.
Min enkät har hittills spridits via Facebook, till olika lärosäten och dess olika kurser, till olika arbetsplatser och till olika forum på nätet.

Så Sporthoj är enbart en av många platser där jag söker deltagare till min studie.
Men du har rätt i att om jag enbart skulle använda mig av deltagare från detta forum så skulle undersökningen bli lite skev.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Tack för att du ville delta i enkäten Embargo!

Jag anser att detta är en seriös undersökning.
Min enkät har hittills spridits via Facebook, till olika lärosäten och dess olika kurser, till olika arbetsplatser och till olika forum på nätet.

Så Sporthoj är enbart en av många platser där jag söker deltagare till min studie.
Men du har rätt i att om jag enbart skulle använda mig av deltagare från detta forum så skulle undersökningen bli lite skev.

Klientelet här har rätt mycket högre inkomst än snittet. Verkar ha högre utbildning också.

Så verkar det vara så du får en bias i din undersökning. Det bör du ta upp under metodkapitlet och i begränsningar. Läraren kan (skall) inte sänka ditt betyg om du är medveten om bristerna. I alla fall inte på den tiden jag var lektor (Hannibal)... :tungan

Bara ett tips i all välmening... :)

Student HKR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Honda
Tack AGV!

Man kan aldrig få för många tips eller råd speciellt av en tidigare lektor :)

Nu mäter jag inte inkomst i min studie (kunde ha varit intressant) men jag mäter utbildningsnivå hos deltagarna. Du har säkert rätt i att inkomsten och utbildningsnivån är generellt högre hos medlemmarna på detta forumet.

Min förhoppning är att jag lyckas balanseras upp detta genom att jag även valt att skicka min studie till gymnasieskolor och andra forum där man kan anta att utbildningsnivån och inkomsten är lägre jämfört med detta forumet.

Men skulle det i slutänden bli så att man kan misstänka bias eller att faktorer som kön, ålder och utbildningsnivå skiljer sig markant åt bland deltagarna så ska jag ta ditt råd och ta upp det i min studie.

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
oj frågorna påminde så mycket om hur de va utformade på teoriprovet :va
men nu har jag fixa de :tummenupp

jetson

Guest
Tycker den var rätt bra, ofta när man ser såna här "instämmer helt/ej alls" undersökningar så är frågorna så vinklade att man blir förbannad (och krenckt)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag började men avbröt, då alternativet "vet ej/har ej erfarenhet" saknades.

Då jag inte har någon aning om hur det är att anlita psyiskt sjuka som barnvakt (har inte barn, och därmed ingen erfarenhet av barnvakter öht) så blir det fel då jag tvingas svara om jag anser att det är bra eller dåligt.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag började men avbröt, då alternativet "vet ej/har ej erfarenhet" saknades.

Då jag inte har någon aning om hur det är att anlita psyiskt sjuka som barnvakt (har inte barn, och därmed ingen erfarenhet av barnvakter öht) så blir det fel då jag tvingas svara om jag anser att det är bra eller dåligt.

Hela den frågan var bisarr, oavsett om man har ungar eller inte.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag utgår ifrån att du har koll på en studie kring detta som kom ut för två, tre år sedan. Den visade t.ex. lite skrämmande siffror i stil med att hälften eller något av alla skåning inte kunde tänka sig att jobba med någon som hade psykiska problem. Med tanke på att 25% av befolkningen någon gång i livet passar in på "ha psykiska problem" så finns det anledning att det finns en rejäl bias i hur man uppfattar "psykiska problem" och nog tänker mycket kring psykoser och ganska lite kring ångest/depression.

Borde inte vara så svår att spåra upp. Jag vet även att Region Skåne har en temadag kring psykisk hälsa varje år. Någon borde hålla i den och kunna bidra med mer info.

Bara en liten tanke...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...