Audi kör disel i Le Mans 24-timmars

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Det är klart 1100nm är brutalt, men jag hade faktiskt väntat mig lite mer.. VWs 5.0 V10disel har 820nm(med kcr-chip), BMWs 45D har 700nm orginal. Dessa spisarna väger iof säkert det dubbla om har bara hälften av pollarna.
Jävligt coolt är det iaf, hoppas bara diseln håller sig borta från mc-racing, där ska det varvas!!

btw. räknas min A3 2.0Tdi, som en räsermaskin nu :D
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
bissmark skrev:
Låter nog mycket annorlunda. Fast annorlunda åt vilket håll har jag ingen aning om...

En vass diesel låter ganska sinnessjukt.... Ett dovt avgrundsvrål plus ett flygplan, ungefär. (turbosarna..)
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Paradoxy skrev:
- Aah, full tank. Nu åker vi älskling!

Åtta mil senare...

- Va fan, tanken är tom, kanske inte skulle kört i 400 km/h hela vägen :näsblod


va det inte 401? :confused:

undrar vad den drar om man håller sig runt 300...

Föresten så vill ju inte tanten åka med i 400... det gick ju inte om man hade klimatanlägningen på :D
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jäkligt kul nyhet. Skulle vara kul att få höra en ljudsnutt av motorljudet. Jag som tycker att en lastbil med turbomatad V8 låter skitcoolt.
 

Meissner

Skriver!
Gick med
10 Aug 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Diverse
Tom Kristensen, en utav förarna, rapporterar att ljudet är mycket tyst. I högre farter så hörs inte motorn pga. vindljudet. Ovanlig upplevelse rapporterar Kristensen då han får förlita sig till instrumenten totalt när det är dags och växla. Ljudet är inte långt ifrån Truckracing.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Är det fritt reglemente i Le Mans? Eller finns det klass för turbo-bilar?
Lite ball med dieselbilar, mycket kraft blir det.
De drog ju runt en passat-diesel på ringen på runt 8 minuter.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Det är dels olika klasser och dels olika klassning i klasserna.
Det finns mer att läsa om på deras sida.
Olika motorvolym för överladdat och sugis, olika viktklassning för dito o.s.v.
Audis förra(R8) hade också turbo.
01062102.jpg
 

Paradoxy

Guest
sEiKo skrev:
Det är dels olika klasser och dels olika klassning i klasserna.
Det finns mer att läsa om på deras sida.
Olika motorvolym för överladdat och sugis, olika viktklassning för dito o.s.v.
Audis förra(R8) hade också turbo.
01062102.jpg




:drool :drool :drool :drool
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Vore kul att få reda på hur effektiv motorn är jämfört med en motsvarande bensindriven bil.
 

Bifogat

  • Namnlös1.jpg
    Namnlös1.jpg
    33.2 KB · Visningar: 20
Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Dieselmotor med common-rail har ca 40% verkningsgrad.
en bensinare har väl i bästa fall 20-25%.
En racemotor är sämre.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
kajlyl skrev:
Det är klart 1100nm är brutalt, men jag hade faktiskt väntat mig lite mer.. VWs 5.0 V10disel har 820nm(med kcr-chip), BMWs 45D har 700nm orginal. Dessa spisarna väger iof säkert det dubbla om har bara hälften av pollarna.

Häftigaste bilen jag åkt i än så länge är nog nya BMW 535 med dubbelturbo. Mycket trevlig bil original, men med KCR-boxen (ja, box, inte chip) monterad så går den som ett skållat troll. Har åkt både M3 och M5, som i sig är mycket trevliga, men knuffet i 535:an är sjukt. VW:s V10:a du nämner har jag än inte fått förmånen att köra, men när utvecklingsavdelningen får in en till nästa prototyp så lovar jag komma med omdöme efteråt. :)

Mycket vrid rockar. :yoparty
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sEiKo skrev:
Dieselmotor med common-rail har ca 40% verkningsgrad.
en bensinare har väl i bästa fall 20-25%.
En racemotor är sämre.

Jo, något sånt är det typ. Men frågan var väl lite dum, i praktiken har väl dieseln en del andra fördelar i sammanhanget. För att plocka ut motsvarande 650hk behöver en bensinare bättre kylning och sånt. Och om förra motorn hade samma effekt så skulle den förmodligen dra mera bränsle vilket inte är bra i ett endurance. Viktmässigt vet jag inte men det är väl till dieselns nackdel med effektbandet. Det brukar ju inte gå att dra dom lika långt över maxeffekten som "vanliga" turbomotorer.
Fast är 120hk/l så imponerade egentligen?
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
abstruse skrev:
Häftigaste bilen jag åkt i än så länge är nog nya BMW 535 med dubbelturbo. Mycket trevlig bil original, men med KCR-boxen (ja, box, inte chip) monterad så går den som ett skållat troll. Har åkt både M3 och M5, som i sig är mycket trevliga, men knuffet i 535:an är sjukt. VW:s V10:a du nämner har jag än inte fått förmånen att köra, men när utvecklingsavdelningen får in en till nästa prototyp så lovar jag komma med omdöme efteråt. :)

Mycket vrid rockar. :yoparty
535an har jag faktiskt inte åkt, men jag längtar tills den motorn kommer i 3-serien! VW V10 har jag faktiskt kört, ganska bisarr upplevelse i en så stor bil. Drar stadigt från 2000rpm och är inte sen på att släppa om det är vått trotts fyhjulsdrift och vikten :D
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top