AUDIOFIL! Hjälp att hitta slutförstärkare/ monoblock

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hjälp mig att hitta en slutförstärkare för hemmabruk!

Min zachry d-250 klarar bara 250wrms @ 4ohm, och sen går den väl bara ner till 63hz ? Eller?

Hjälp mig hitta en som klarar minst 400wrms vid 4ohm och kan gå ner till 20hz.

Pris? 3000kr max! Så billigt som möjligt.

Trevlig jul :)

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Din D-250 går ner under 20 Hz. Men den går bara upp till det du ställer delningsfiltret på, dvs mellan 63-200 Hz.

Från Ljudia.se:
Monoslutsteg Zachry D-250. Perfekt till subbasmoduler, även i professionella tillämpningar. Inbyggt elektroniskt delningsfilter med steglöst justerbar deln.frekv. 63-200 Hz. Kan användas som vanligt monosteg. In- och utgångarna till filtret i stereo. Ställbar ingångsimpedans. Slutsteget är på 250 W/4 Ohm (120 W RMS/8 Ohm) och har mycket stor strömkapacitet. Dynamisk uteffekt är 400 W/4 Ohm! Volymkontroll och dubbla relästyrda högtalarutgångar. Zachry D-250 kopplas direkt till en förförstärkare eller mixer. Har du en förstärkare där du kan separera för- och slutsteg kopplar du in Zachry D-250 där. Det går även att ta signal till Zachry D-250 direkt från en förstärkares högtalarutgång med högnivåadapter. Signal/brus 98 dB och THD endast 0.015 %. In.impedans min 9 kOhm. RCA-kontakt. Mått 210 x 145 x 315 mm. Vikt 8 kg. S-märkt.

Annars kanske denna kan va ngt för 2500kr:

Art.nummer: 703428
Zachry DSW-400
Normalpris inkl.moms: 2995.00 / st
Internetpris inkl moms: 2495.00/st

Basförstärkare avsedda att byggas in i högtalarlådan men kan även användas separat tack vare heltäckande bakkåpa. Försedda med automatiskt till/frånslag (urkopplingsbart) som gör att du aldrig behöver röra din subwoofer när du en gång har justerat in den som du vill ha den. Genom att använda en subwoofer och driva den med någon av dessa förstärkare avlastar man sina ordinarie förstärkare och högtalare från den effektkrävande lågbasen. Basförstärkarna är försedda med aktiva delningsfilter med steglöst variabel delningsfrekvens, 40 - 120 Hz. Det finns även en filtrerad lågnivåutgång med omkopplingsbar delningsfrekvens som man kan använda för att filtrera bort lågbasen från stereokanalerna om man vill att subwoofern ska ta hand om all lågbas i stället för att vara ett komplement till stereohögtalarna. Givetvis finns det även volymkontroll för nivåjustering och en variabel fasningsinställning för att man ska kunna få sin subwoofer att samarbeta perfekt med den övriga anläggningen. Har man en hemmabioanläggning med 5.1 utgång är det bara att ansluta den till basförstärkarens 5.1 ingång (gäller ej DSW-150). För den som inte har tillgång till någon lågnivåsignal är dessa förstärkare även försedda med ingång för högtalarnivå, där man helt enkelt ansluter sina högtalarkablar till polskruvar. Att installera förstärkaren är mycket enkelt, såga ett hål i högtalarlådan, anslut förstärkarens kablar till högtalaren, skruva fast förstärkaren och din aktiva subwoofer är färdig. En mycket kraftfull och rejäl basförstärkare av mycket hög kvalitet.
Den enda skillnaden mot DSW-250 är att DSW-400 ger ännu högre effekt, hela 420 W RMS ren och klar bas vid 4 Ohms belastning. Den höga effekten och höga kvaliteten gör att DSW-400 är lämplig för den som vill ha extrem ljudåtergivning hemma, men även i PA och discosammanhang. Uteffekt 420 W RMS / 4 Ohm / 0.1% THD, 250 W RMS / 8 Ohm / 0.1% THD. Filter Lågpass 24 dB / oktav, högpass 12 dB / oktav. Mått ( BxHxD ) 286x400x150 mm, Monteringshål BxH 258x370 mm. Vikt 11.5 kg.

3967b.jpg

Last edited:

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Många säger att d-250 är budget och delningsfiltret inte alls delar så bra som det ska. Billigt skit typ :S

Är det värt att byta?

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Pr0bz skrev:
Många säger att d-250 är budget och delningsfiltret inte alls delar så bra som det ska. Billigt skit typ :S

Är det värt att byta?

Allt är relativt. Byta till vad för vad?

Vad har du för högtalare?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Pr0bz skrev:
Hjälp mig att hitta en slutförstärkare för hemmabruk!

Min zachry d-250 klarar bara 250wrms @ 4ohm, och sen går den väl bara ner till 63hz ? Eller?

Hjälp mig hitta en som klarar minst 400wrms vid 4ohm och kan gå ner till 20hz.

Pris? 3000kr max! Så billigt som möjligt.

Trevlig jul :)

Audiofil?

http://www.ultimate.se/shop/frameset_index/product_page.asp?id=160

Monoblock 2995:- vilket innebär att du måste ha två för att spela i stereo... :)

Vill du bara ha kraft så ska du nog ha kvar ditt Zachry, det duger mer än väl till att leverera watt...

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Zee skrev:
Allt är relativt. Byta till vad för vad?

Vad har du för högtalare?

Har en mds g30
http://www.mds.se/?Link=http://www.mds.se/products/speaker_twocolumns.asp?ItemId=23920

Klaga inte på den, för den är väldigt bra jämfört med basarna jag har lyssnat själv på i den prisklassen, jämfört med många basar.
Lådan är en basreflex som jag har byggt enligt mds ritningar.

Men duger mitt d-250, eller skulle ja kunna byta upp mig för bättre ljud? Eller ljudet är ju redan bra. Men endå?

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Pr0bz skrev:
Har en mds g30
http://www.mds.se/?Link=http://www.mds.se/products/speaker_twocolumns.asp?ItemId=23920

Klaga inte på den, för den är väldigt bra jämfört med basarna jag har lyssnat själv på i den prisklassen, jämfört med många basar.
Lådan är en basreflex som jag har byggt enligt mds ritningar.

Men duger mitt d-250, eller skulle ja kunna byta upp mig för bättre ljud? Eller ljudet är ju redan bra. Men endå?

Det kommer inte bli mycket bättre om du byter element, om du inte går upp en hel del i pris. Och då måste du hitta ett element som passar i den lådan du har med avseende på luftmängd, basreflexporten m.m. Mycket hänger på hur bra lådan din är byggt. Det bästa och billigaste är att fixa till lådan bättre tror jag. Se till så att den är rejält dämpad.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Zee skrev:
Det kommer inte bli mycket bättre om du byter element, om du inte går upp en hel del i pris. Och då måste du hitta ett element som passar i den lådan du har med avseende på luftmängd, basreflexporten m.m. Mycket hänger på hur bra lådan din är byggt. Det bästa och billigaste är att fixa till lådan bättre tror jag. Se till så att den är rejält dämpad.

Lådan har ja byggt ordentligt. Sågat ut skivorna (24mm mdf) exakta. Jag har först limmat skivorna, sedan har jag skruvat. Dragit betonglim på insidan. Fäst ull på insidan. Sågat ut röret exat till den och både portar till det i varje ende. Sen har jag limmat röret och anslutningspanelen och betonglimmat. Sen har jag silikon runt hela elementet och basröret och anslutningspanelen.

Alltså lådan e skit samma. Det bygger jag nytt. Men frågan är om jag behöver kraftigare bas i mitt rum. De skakar ju redan ner en hylla i min brors rum som e granne så..

Kanske blir nytt element och slutförstärkare i sommar. Bugdet runt 10 000kr. Något att rekommendera?
Helst löst element, blir mer ljud för pengarna då.

Ebay.com säljer företag ut basar billigt. Fina Brl och pioneerbasar. Va tror ni om det ? Något baselement och slutförstärkare att rekommendera för runt 10 000kr?

Detta element är ju jättebilligt och verkar okej! BAS

Eller: BAS2

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...