Australian Motorcycle Grand Prix 2023

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Struligt för banjon. Undrar vad det är som fattas för att han ska upp i toppen igen?
Med tanke på hans uppkörning och seger i Indonesien tror jag inte man behöver oroa sig för Bagnaia's form. Man behöver inte vinna alla lopp för att bli världmästare.
Det räcker med att ta poäng. Hellre poäng än vurpa och riskera skadad.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Med tanke på hans uppkörning och seger i Indonesien tror jag inte man behöver oroa sig för Bagnaia's form. Man behöver inte vinna alla lopp för att bli världmästare.
Det räcker med att ta poäng. Hellre poäng än vurpa och riskera skadad.
Vi som har sett GP500 minns Kenny Roberts jr år 2000 då han blev världsmästare, inte många segrar där men poäng i väldigt många lopp.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Mer nyligen var väl 2006 när Hayden blev världsmästare med 2 (var det väl...?) vinster i bagaget
:mattias
Ja, eller ännu närmre inpå så var Joan Mir världsmästare med bara en racevinst och sex pallplatser 2020. Återstår att se om vi någon gång i framtiden får en världsmästare utan en enda vinst. Känns inte som att det kommer hända på,länge dock, bra starkt startfält nu i MotoGP,

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Stoner satt med i kommentatorsbåset på TNTSports sändningar. Mycket intressant att höra hans insikter i hur man attackerar PI.

De pratade också om att Frankie Carchedi hade sagt att Fabio Di Giannantonios inte riktigt kompade med den grundinställning som mer eller mindre alla andra duccepiloterna utgick från och hade svårt att prestera förut. Nu har de däremot hittat en grundinställning för honom som snudd på var helt tvärtemot de andras, vilket förklarar hans uppsving på sistone. De påstod att hans inbromsningsprestanda gått från att vara i botten bland duccarna till att vara i toppen.
Det var för övrigt något som Stoner påpekade. I och med alla nya hjälpmedel - aero, rear height device, traction control, osv - så är inbromsningen ett av få ställen som piloternas input spelar en större roll och därmed där piloterna kan göra den stora skillnaden. Så om DiGi fått till inbromsningen så är det inte så konstigt att han presterar bättre nu.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Ja, eller ännu närmre inpå så var Joan Mir världsmästare med bara en racevinst och sex pallplatser 2020. Återstår att se om vi någon gång i framtiden får en världsmästare utan en enda vinst. Känns inte som att det kommer hända på,länge dock, bra starkt startfält nu i MotoGP,
Inte i MotoGP men Alzamora vann 125 utan en seger den säsongen

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Tycker ändå trenden är tydlig… Bagnaia kämpar med känslan på fredagen och upprepar sitt mantra att han är övertygad om att hans team kommer fixa cykeln åt honom under helgen. Martin 6 vinster på senaste 8 starterna. Bagnaia 1 vinst. Varsin DNF.

Martin är 18 poäng efter med 5 helger kvar.
Senaste 5 helgerna har han plockat in 44 poäng.

Denna helgen dessutom race redan på lördagen. Normalt är sprinten på lördagen och man kan analysera och försöka få ordning på inställningar till söndagen när fulla poäng delas ut. Så blir inte fallet nu.

Jag hade inte varit superlugn om jag va Pecco. Men så klart, alltid enklare att jaga än att jagas, det kan svänga fort.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Tycker ändå trenden är tydlig… Bagnaia kämpar med känslan på fredagen och upprepar sitt mantra att han är övertygad om att hans team kommer fixa cykeln åt honom under helgen. Martin 6 vinster på senaste 8 starterna. Bagnaia 1 vinst. Varsin DNF.

Martin är 18 poäng efter med 5 helger kvar.
Senaste 5 helgerna har han plockat in 44 poäng.

Denna helgen dessutom race redan på lördagen. Normalt är sprinten på lördagen och man kan analysera och försöka få ordning på inställningar till söndagen när fulla poäng delas ut. Så blir inte fallet nu.

Jag hade inte varit superlugn om jag va Pecco. Men så klart, alltid enklare att jaga än att jagas, det kan svänga fort.
Bagnaia leder med 18 poäng.
Tar Jorge vinst 25 p så räcker det om Bagnai blir 9:a 7 p för de ska ligga lika annars leder Pecco fortfarande. Bagnaia kan inte vara lugn MEN
Jorge får absolut inte vurpa som jag ser det för ha en chans till VM-titeln.
Bagnaia kan vurpa och fortfarande ha en chans till VM som jag ser det.
Jag tycker det måste vara ett hårdare tryck på Jorge, gör Jorge ett stort misstag på Philip Island blir Jorge 2:a i VM om Bagnaia tar poäng på Philip Island. Förödande vore ju om Bagnaia kommer i mål före Jorge på Philip Island och utökar försprånget.
Och så verkar KTM med sin nya kolfiberram ha hittat nått extra med två KTM som leder efter Practise. Eller kör Miller fortfarande med den gamla stålrörsramen ?

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Marquez börjar fan bli pinsam nu...Men blev ju lite kul när Pecco bromsade sent (kändes väldigt medvetet) och lät honom följa med på en liten tur när de andra drog förbi :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Och där står Casey Stoner och sköter målflaggan när
Bagnaia blir 2:a efter Jorge som knaprat in 5 p som 1:a. Men Jorge fortfarande 2:a i totalen.
F-n jag såg fel förväxlade Johan Zarco med Jorge ! Zarco vann, Bagnaia 2:a och Jorge 5:a.
Bagnaia drog ifrån i totalen.
Och Fabio Di Giannantonio som får kicken av Gresini blev 3:a 9 sek före Alex Marquez 7:a.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
F-n jag såg fel förväxlade Johan Zarco med Jorge !

Tittar du på en fulstream utan bild och ljud...? Hur kan man annars missa Martins genomklappning och kommentatorer som skriker i falsett över Zarcos första vinst...?

Phillip Island i ett nötskal. Aldrig dålig rejsing och mantrat "manage the rear tyre" gäller mer än någonsin...

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det mest spännande rajs på väldigt länge! Herregud vad spännande sista varvet! Jävlar vad snyggt Banjon dök in på innern!

Lite synd om Martin men men...

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Ja jäklar vilket spännande race! Så många plot twists. Man undrar ju hur det hade gått för Martin om han kört det hårda bakdäcket. Han var ju svinsnabb i alla träningar och kval oavsett så känns som att han hade kunnat göra bra ifrån sig ändå? Inte kul att tappa vinsten 8 kurvor före mål men han är ju en fighter som kämpar in i det sista oavsett. Och, känns troligt att han är på det igen imorgon om sprint-racet blir av, det är lite av hans styrka ändå?

Kul däremot för Zarco att ta första vinsten, kul för Diggia att ta första pallen, kul för Pecco att utöka ledningen i mästerskapet. För en som mig som gillar underdogs så var detta ett riktig härlig slut på racet, och bara rakt igenom svinbra racing.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Marquez börjar fan bli pinsam nu...Men blev ju lite kul när Pecco bromsade sent (kändes väldigt medvetet) och lät honom följa med på en liten tur när de andra drog förbi :)
Såklart var det medvetet från Pecco. Och ja, löjligt av Marquez men det var längesen han passerade den gränsen. Överlag var det många i Q1 som var löjliga, tex när Pecco var tvungen att kryssa igenom förare som cruisar på både sidor av race-linjen. Vissa verkar ju gilla förare som beter sig så, själv tycker jag det är väldigt irriterande. Hade gärna sett en regel som förbjuder cruisande helt under kvalen, har man väl passerat depågränsen så måste man committa och inte puttra runt i väntan på draghjälp.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Så jävla bra kört av Diggia, riktigt kul för honom!
Lite synd att han inte har en styrning nästa år faktiskt, men hoppas att det löser sig under kommande veckor.

Jävligt kul att se Zarco få sin första vinst också, sjukt välförtjänt!

Pecco kan, i vanlig ordning, äta en tegelsten eller något.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Välja mjukt bak när i stort sett alla andra har åsikten att det inte kommer hålla kan man chansa på om man bedömer man inte har en chans ändå med medium... så varför gjorde Martin det? Känns som han gav bort segern genom att ge sig ett handikapp.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag tror inte att det enbart är däckvalet, utan däckvalet i kombination med övermodet i ledningen som till slut fäller avgörandet. Hans lucka till andra plats var ju uppe vid tre och en halv sekund vid något tillfälle. Hade han bara hållit sig marginellt kallare med gasen ut ur Southern Loop samt sista kurvan - och kanske kontrollerat ledningen runt två eller två och en halv sekund, då hade han också vunnit med det avståndet bakåt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Zarco! :Bugar
Fan vilket race! Spännande in i mål!
Bagnaia visar att han aldrig kan räknas bort! ?
Och DiGi! Hur kul som helst. Han måste ju få nån bra styrning som han kört nu på slutet.

JMart tar sprinten imorgon om det är torrt.

Edit: Zarco i postrace intervjun. -"I don't want to cry at the moment but it will come soon." ?
Gråt du. Efter så många race och äntligen vinst så förtjänar du det! ?

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...