Automatkoppling på motard...

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Fast jag tror inte det e samma märke iofs. Har för mig att de som JG och Tibro säljer heter z-starter eller liknande och vad JAG har hört så ska tydligen de fungera bäst. Men jag vet inte...
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
TomK skrev:
Om de får till en som är anpassad för motard (och som tål 70+ hk) så köper jag en direkt :) Men jag skulle nog vilja provköra först både på gata och bana och se att den verkligen fungerar i alla uppkomna situationer.
Jag HÖRDE även att i USA hade de börjat med de på motard och det skulle vara grymt... Kan ju vara så att man kanske får bromsa lite för att ställa upp den istället för att motorbromsa bara. Kan ju vara bra med en extra broms istället för koppling med. På motard kanske man måste ändra körstil lite alltså.

IOM att de värsta cross och enduroåkarna (världseliten alltså) har börjat med detta så bör de ju tåla lite effekt. Jag vet inte vad en stor fabriksstånka har för effekt men jag tror det ska hålla, dock har jag hört rykten om att man kanske måste byta lameller lite oftare...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
mr_rockster skrev:
...dock har jag hört rykten om att man kanske måste byta lameller lite oftare...

Det skulle jag nog våga sätta en slant på, ja :)
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Är Revloc´s koppling uppbyggt på samma sätt som Stm slipper clutch??

Nästan alla hojar har det i SS, Superbike VM


http://www.motostrano-store.com/stmhocrsuslc.html
motostrano_1787_6940225

Slipper Clutch for the Honda CRF450, Yamaha YZ450F and KTM 450 / 525.

If you watched the final round of the AMA Red Bull Supermoto closely you saw lots of 450 Hondas out on on the field. The bikes whose wheels were hopping like a jack rabbit coming in to the turns didn't have a slipper clutch and the ones that slid smoothly into the turns did. The STM slipper virtually eliminates real wheel chatter, giving you more control on the track, knocking off crucial seconds on your lap times.

STM has incorporated their patented Evoluzione diaphragm spring design into a clutch system for the Honda CRF 450 and Yamaha YZ450F. Utilizing the factory supplied basket and clutch plates the STM slipper clutch has demonstrated itself to work very effectively in a wet environment. The outstanding choice for Supermotard racing, also proven to be a winning component in Motocross - On the track, on the street, the STM slipper clutch maintains rear wheel contact with the ground and eliminate wheel hop when downshifting.

Note: our special pricing on Yamah YZ clutches is available only while supplies last.
 
Last edited:

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Fixx skrev:
Är Revloc´s koppling uppbyggt på samma sätt som Stm slipper clutch??

det där är två olika saker...

revloc, z-starter, rekluse (stava)
är automat kopplingar som slirar vid pådrag osv

stm slipperclutch slirar bara vid motorbroms och lugnar ner bakhjulet vid nedväxlingar.

det har blivit ett himla liv om de där automatkopplingarna som sagt, varenda djäkel har eller ska köpa det.
till bökig o knixig enduro måste det va kanon.

enda lilla nackdelen jag hört vid cross är när det blivit sånna "kickers" i upprampen på hoppen och man måste snärta till på gasen så är det en liten fördröjning tills det driver och hojen vill slå upp med bakhjulet lite för mycket.

vet ingen som provat till motard, men som sagt det beror på om motorbromsen försvinner helt eller inte om det ska funka.
sen borde man ju tappa lite om kopplingen slirar vid pådrag ut ur asfaltskurvor med nästan 100% grepp :confused:
 

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Dalarna
Hoj
KTM RC8R
Fixx skrev:
någon som testat än?

Jag kör med Rekluse.com (om ni vill kolla) Den funkar askalasgrymt_bra. Man kan välja om man vill ha kopplingshantaget kvar eller ej.n För tävlingsbruk och riktigt riviga starter alla hobbex ska man ha det kvar. Starten går till som följande: lägg i tvåan, håll in kopplingshandtaget, varva sex-sjutusen varv, när starten går släpper man kopplingsgreppet helt. Hojen reser sig en dec, sen är det bara att hålla fullt och växla upp utan att koppla. När du kommer till första böj kan du välja koppla eller stampa ner två-tre växlar. Det känns som att du har en skateboard under bakhjulet, den svävar hur fint som helst. Han dock bara prova detta i 45 min på Midlandabanan sen gick vevaxeln och det bästa då var att cyckel frikopplade och jag vurpade inte på väg ut ur böjen. Kopplingen slirar mellan 0-4,5 tusen varv. För mer info kan ni ringa Lundgrens motor i Avesta och prata med Alex, han kan allt och har monterat min. Han tar ca sextusen kronor. Finns nästan till alla modeller utom Husaberg men han har byggt om en KTM-koppling till min Husaberg. Jag rekomenderar detta varmt då jag aldrig har lyckats fått ett riktigt fint SM-ställ, nu är det däremot inga problem, bara att sparka ner så sköter kopplingen resten. Det finns som sagt var lite olika modeller men reklosen funkar både framåt och bakåt. :tummenupp
 

SlirDavid

Xena the warrior princess
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Guldstaden
Hoj
Hånet 900, Yosemite Cruiser
koppling

Fast man kan ju inte skippa kopplingen helt.
Hur ska man då göra om man bara vill ha lite motorbroms.

Släpper man upp kopplingen för snabbt in i en slide så börjar ju bakhjulet att studsa.

Och ibland vill man ju kunna köra på högreväxel men slira på kopplingen för upp varven.

Men på cross kan jag tänka mig att det fungerar jättebra.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Fan blir jobbigt det här, mycke som måste på hojjen! Snabbasrulle, tvåhjulsdrift, automatkoppling... Hur ska pengapungen klara av allt detta!?

Nån som vet nånstans där man kan få prova automatkoppling och/eller tvåhjulsdrift innan man slänger på det på sin egen cykel?
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Enligt mina erfarenheter av automatkoppling på hoj är att det är helt underbart i skogen. Man behöver inte hålla på å grejjar med kopplingen när man är trött i händer/armar och det är knixigt och jävligt i skogen. Hojen dör inte när du vurpar så man slipper trötta ut sig på att få igång hojen igen när man är trött och förbannad.
 

Määt

orange
Gick med
16 May 2004
Ort
Luleå
Hoj
525 -04, CIG14E, JH110X, Ski-Doo Summit 800X 144" -04, Arctic Cat Thundercat 1000 -98 [såld]
UPP!

Denna tråden får vi inte tappa!

Någon som har uppdateringar av egna erfarenheter?
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Määt skrev:
UPP!

Denna tråden får vi inte tappa!

Någon som har uppdateringar av egna erfarenheter?


Revloc å Rekluse är två olika märken på en produkt som fungerar på samma sätt. Revloc är kända för sin kassa service medans Rekluse har gott rykte.

Läs på http://www.rekluse.com/faq/index.cfm så får ni svar på dom flesta frågorna.

Ska ni beställa så lär ni spara en del om ni handlar direkt ifrån USA. Tror Rekluse ligger på närmare 6000 i sverige medans du får den för 3300 i usa, lägger man på frakt och moms så är man uppe i ca 4500, slipper man moms så sparar man riktigt mycket.
 

Määt

orange
Gick med
16 May 2004
Ort
Luleå
Hoj
525 -04, CIG14E, JH110X, Ski-Doo Summit 800X 144" -04, Arctic Cat Thundercat 1000 -98 [såld]
Gemensam beställning

Finns det intresse att försöka samordna ett köp av Rekluse från USA till Gbg omr.?

Grejerna verkar ju få duktigt med beröm om man läser denna tråd t.ex .....

http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=64164
 
Last edited:

Pingis

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Bortom internet..
Hoj
En grästrimmer
Määt skrev:
Finns det intresse att försöka samordna ett köp av Rekluse från USA till Gbg omr.?

Jag är intresserad av att vara med.
Är ni duktiga på att åka slalom i tullverkets reglemente,
eller känner ni någon på väg hem från US of A som kan packa väskan full ?
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Jag kommer innom kort att göra en större beställning (med bla 2 rekluse kopplingar) osv. Dock kan jag inte garrantera att det kommer bli tullfritt, det beror helt på om tullen kollar paketet. Gör dom det så tar dom kontakt med handlaren och får riktiga priset på allt.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Domifuling skrev:
Jag kommer innom kort att göra en större beställning (med bla 2 rekluse kopplingar) osv. Dock kan jag inte garrantera att det kommer bli tullfritt, det beror helt på om tullen kollar paketet. Gör dom det så tar dom kontakt med handlaren och får riktiga priset på allt.

Kom på att jag förmodligen åker till USA i början av oktober. Återkommer så fort jag vet.
 

jonko

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2003
Ort
uppsala
Hoj
Endast en cr 250-03 som ska bli motard förädlad...
http://www.dasilvaracing.se/

de har rekluse kopplingar, de har även "Z-starter" bromsgrepp på styret för bakborms... vilket är skit kul om man vill fara och släpa fotterefter sig o bromsa samtidigt...
 
Last edited:

mb73

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
TM660
Jag har kört med Revloc slungkoppling (dyrare än Rekluse men bra kvalitet, långtidstestad på kx500) på min kx500 i motard. Jag föredrar att kalla den slungkoppling då det absolut inte rör sig om någon slags automatväxling.
Det fungerar mycket bra och är framförallt outstanding i starter. Detta är på tvåtakt som inte har så kraftig motorbroms, för fyrtakt har jag ingen erfarenhet av slungkoppling men min gissning är att det inte fungerar så bra under motorbroms. Alla proffs åker ju med slirkoppling där och det är nog det som fungerar bäst för fyrtakt.

Vid motorbroms på höga motorvarvtal så har man ingen bromsreduktion med slungkoppling medan den vid låga varv slutligen frikopplar helt. Detta kan nog resultera i bakhjulsstuds samt svårkontrollerade sladdar (precis som ypvs säger) på en fyrtaktare, men är det någon som testat det i tävlingssammanhang så vore det kul att höra hur det funkar!
Intressant vore en kombination av de två kopplingstyperna för fyrtaktare, då borde man kunna slänga kopplingshandtaget för gott och bereda plats för bakbromsen på styret.. :tummenupp
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
SlirDavid skrev:
839955 Fast man kan ju inte skippa kopplingen helt.
Hur ska man då göra om man bara vill ha lite motorbroms.

Släpper man upp kopplingen för snabbt in i en slide så börjar ju bakhjulet att studsa.

Och ibland vill man ju kunna köra på högreväxel men slira på kopplingen för upp varven.

Men på cross kan jag tänka mig att det fungerar jättebra.

Jag har recluse på min yz450 behöver inte trycka in handtaget för att få upp varvet, kan starta på valfri växel och ta starten ändå :)
Den slirar så mkt som behövs för att få fullt driv oavsett växel.(givetvis så sliter detta.)
De uppger att med en recluse koppling får lamellpaketet en längre livslivslängd
vid normal körning än med standard koppling.
Har ej kopplinghandtaget sitter kvar alls på min, men får ej samma markanta avslag som när man släpper ut handtaget snabbt då den inte motorbromsar lika markant.
Tycker den är underbar, men har tyvärr inte provat den på bana med motardprylar än.
En stor fördel är ju att man kan justera frirull/motorbroms & hur tidigt den ska driva, med justering & olika fjädrar som följer med.
Hur som helst prova om ni får chansen jag älskar min :)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top