Automatväxel på hoj?

redracer

Gå ut hårt..och öka!
Gick med
27 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ninjan - såld
Jag å nå polare byggde växeltjosan till en kille (på forumet) då han ej kan använda vänsterben så bra.

Blev lite trixande osv för att få det att funka klockent.
Slutnotan på priset blev inte mycket. (under 4000:)Det som syntes var ej mycket, hojen var brukbar precis som original...

Klockrent att du ej strandar, utan VILL:yoparty

Skulle det hända mig, å jag kunde så skulle jag kämpa för att göra det man vill.

Nu vet jag ej hur mycket av din kroppsfunktion som ej funkar:va men som sagt inget är omöjligt (pris... mmm jag vet) men eftersom man offtast är snål av naturen:rolleyes: :tungan så går de att trixa fixka det mesta:yoparty

Vi körde med kompressor å tillhörande saker... det är inga probs att fixa stödhjul/ben osv...

Jag är absolut ingen ingenör (stavning) men har lite "det skall fan gå" i mig.
I dagens läge finns det mycket bra å billig elektronik för att det skall va enkelt å billigt:tummenupp

Hittar ingen direkt bild... men denna byggde vi. Efter det så blev det ombyggt/ flyttat till en 999:tungan

sitta o svulla o tycka synd om sig själv, nänää..inte en chans! men trilla dit är hur lätt som helst... bara gilla läget o köra på o göra de bästa man kan för att få de så bra som möjligt!

Tvåhjuling vore ju kul..men balansen är så kass så behöver tre hjul.. men hur löste ni växlingen..? knappar ifrån styret? typ ställdon som påverkar växelpedalen..?
 

redracer

Gå ut hårt..och öka!
Gick med
27 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ninjan - såld
Jag å nå polare byggde växeltjosan till en kille (på forumet) då han ej kan använda vänsterben så bra.

Blev lite trixande osv för att få det att funka klockent.
Slutnotan på priset blev inte mycket. (under 4000:)Det som syntes var ej mycket, hojen var brukbar precis som original...

Klockrent att du ej strandar, utan VILL:yoparty

Skulle det hända mig, å jag kunde så skulle jag kämpa för att göra det man vill.

Nu vet jag ej hur mycket av din kroppsfunktion som ej funkar:va men som sagt inget är omöjligt (pris... mmm jag vet) men eftersom man offtast är snål av naturen:rolleyes: :tungan så går de att trixa fixka det mesta:yoparty

Vi körde med kompressor å tillhörande saker... det är inga probs att fixa stödhjul/ben osv...

Jag är absolut ingen ingenör (stavning) men har lite "det skall fan gå" i mig.
I dagens läge finns det mycket bra å billig elektronik för att det skall va enkelt å billigt:tummenupp

Hittar ingen direkt bild... men denna byggde vi. Efter det så blev det ombyggt/ flyttat till en 999:tungan

sitta o svulla o tycka synd om sig själv, nänää..inte en chans! men trilla dit är hur lätt som helst... bara gilla läget o köra på o göra de bästa man kan för att få de så bra som möjligt!

Tvåhjuling vore ju kul..men balansen är så kass så behöver tre hjul.. men hur löste ni växlingen..? knappar ifrån styret? typ ställdon som påverkar växelpedalen..?

pengar..jo,de kostar en del..men o andra sian betalar jag ju för att kunna må så mycket bättre o detta är ett av mina största intressen o en av få saker jag fortfarande kanske kan göra.. o dessutom..pengar...de är ju bara pengar..:tungan
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Såg en trike av vanlig klassisk modell (typ en såndär med folkamotor) där man byggt med MotoGuzzimotor och Mercedes Automatlåda och bakaxel istället, det borde ju vara ett alternativ.
Om man tänkt sig att ha mc-motor med halvautomat skulle jag tänka mig att man använder sig av en Reklusekoppling till en cross som man modiferar för att passa kopplingskorgen på en landsvägsmc.
Reklusekopplingen ersätter bara tryckplattan i kopplingen medans man använder originalets lameller och kopplingskorg. Borde man ju kunna modifiera. Kostar runt 5kkr ny eller 2-3kkr begagnat
Detta skulle ge en automatkopplin/slirkoppling medans man skulle få kväxla manuellt, men det borde man ju kunna lösa med solenoider, eller varför inte använda sig av växelreglage från en mountainbike?-Eller varför inte ta ett gashandtag med dubbla vajrar som man sätter på vänster sida av styret och kopplar vajrarna till växelspaken ?
Frågan är hur mycket kraft du har in händerna, kanske behöver du inte automatlåda alls om du kan manövrera kopplingen med modifierad utväxling i handtaget, växlingen kan man ju lösa på många olika sätt sedan. -Bara att sätta en ATV-bakaxel på en R1:a så har du en fin trike-räser...
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
:tummenupp Hej! varför inte ta kontakt med någon firma som som handikappanpassar fordon tex http://www.cm-fordonsteknik.se/ dom kanske har ideer eller resurser att lösa växlingen, kan man få bidrag för bil så borde man oxå kunna få det för mc tycker jag
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
:tummenupp bra att du håller farten uppe!

Då jag jobbar med handikappade ungdomar, så har jag själv försökt tänka mig in i situationen.

O skulle jag vilja hålla samma tempo som polarna så hade jag nog kikat mer åt super 7 replicor.
För skall du hänga på hojar så måste du ju ha bra väghållning också.

www.roadster.se har byggsatser för en vettig peng.
Antingen bygger man med tex en ford sierra som donatorbil, eller så finns ALLT att köpa genom roadster.se

Finns även kit för fireblade, blackbird eller hayabusamotorer :tummenupp

Complete.JPG
 
Last edited:

Anciol

Bitterfitta MC
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skara, men har hjärtat i Falun
Hoj
såld till förmån för barnvagn...men har mutat in mig på en TL1000
I senaste numret av mcfolket, som kom nu i dagarna är det ett reportage om 2 killar som byggt om sina hojar efter olyckor.

Numret har inte kommit upp på smcs hemsida än, men om du håller utkik så borde sidan uppdateras snart. Annars kanske du kan leta reda på en tidning??

Står inte så mycket om just den tekniska biten, men är bra motivation, vilket du iofs inte verkar sakna!
 

redracer

Gå ut hårt..och öka!
Gick med
27 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ninjan - såld
Såg en trike av vanlig klassisk modell (typ en såndär med folkamotor) där man byggt med MotoGuzzimotor och Mercedes Automatlåda och bakaxel istället, det borde ju vara ett alternativ.
Om man tänkt sig att ha mc-motor med halvautomat skulle jag tänka mig att man använder sig av en Reklusekoppling till en cross som man modiferar för att passa kopplingskorgen på en landsvägsmc.
Reklusekopplingen ersätter bara tryckplattan i kopplingen medans man använder originalets lameller och kopplingskorg. Borde man ju kunna modifiera. Kostar runt 5kkr ny eller 2-3kkr begagnat
Detta skulle ge en automatkopplin/slirkoppling medans man skulle få kväxla manuellt, men det borde man ju kunna lösa med solenoider, eller varför inte använda sig av växelreglage från en mountainbike?-Eller varför inte ta ett gashandtag med dubbla vajrar som man sätter på vänster sida av styret och kopplar vajrarna till växelspaken ?
Frågan är hur mycket kraft du har in händerna, kanske behöver du inte automatlåda alls om du kan manövrera kopplingen med modifierad utväxling i handtaget, växlingen kan man ju lösa på många olika sätt sedan. -Bara att sätta en ATV-bakaxel på en R1:a så har du en fin trike-räser...

Det där med reklusekoppling låter intressant.. bryter den typ tändningen också?
det tråkiga som gör det hela lite krångligare är att händerna funkar inte alls..o inte handlederna.. inte fingrarna..
jag får hem min bil om nån månad, o den kör jag o styr som en mc.. istället för ratt är det typ ett styre som är direktverkande med servo..automatlåda..o gasar o bromsar genom att trä in nävarna i klykor på styrändarna o genom att utåtrotera händerna så gasar/bromsar ja.. hänger ni med..:)
hade tänkt mig ngt likn lösning till triken..men växling o motoralternativ..

:tummenupp bra att du håller farten uppe!

Då jag jobbar med handikappade ungdomar, så har jag själv försökt tänka mig in i situationen.

O skulle jag vilja hålla samma tempo som polarna så hade jag nog kikat mer åt super 7 replicor.
För skall du hänga på hojar så måste du ju ha bra väghållning också.

www.roadster.se har byggsatser för en vettig peng.
Antingen bygger man med tex en ford sierra som donatorbil, eller så finns ALLT att köpa genom roadster.se

Finns även kit för fireblade, blackbird eller hayabusamotorer :tummenupp

Complete.JPG


Det kommer bli jobbigt att regga in bara... regga in som bil gäller vikt/effekt förhållande.. mc gäller ingert sånt men få en replica som mc..:rolleyes: men ja har inte testat..
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Det där med reklusekoppling låter intressant.. bryter den typ tändningen också?
det tråkiga som gör det hela lite krångligare är att händerna funkar inte alls..o inte handlederna.. inte fingrarna..
jag får hem min bil om nån månad, o den kör jag o styr som en mc.. istället för ratt är det typ ett styre som är direktverkande med servo..automatlåda..o gasar o bromsar genom att trä in nävarna i klykor på styrändarna o genom att utåtrotera händerna så gasar/bromsar ja.. hänger ni med..:)
hade tänkt mig ngt likn lösning till triken..men växling o motoralternativ..




Det kommer bli jobbigt att regga in bara... regga in som bil gäller vikt/effekt förhållande.. mc gäller ingert sånt men få en replica som mc..:rolleyes: men ja har inte testat..


Såg en banracingbil för ett par år sedan som hade sånt "styre" som du skall ha. Han hade nån form av tiptroniclåda som han växlade upp eller ner genom att blåsa eller suga på en slang.

Minns jag rätt så kan man ha en 160 häst ungefär innan reglerna för vikt/effekt säger emot.

...sen kan man ju alltid trimma EFTER man besiktigat den :rolleyes:


Hittade snubben med banracingbilen: http://www.jts-racing.com/
 
Last edited:

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
/hojtokig mupp:yoparty[/QUOTE]

Kanske det finns något bra tips här: :)

SASV's SV1000S 'Special'
SASV is 'disabled' after he injured his spine 3½ years ago in a serious motorcycle accident. Not wanting to go for the easy options of a trike or motorcycle & side car combo he's adapted an SV1000 to enable his return to biking.....in style!

http://www.suzukisv1000.com/
Titta under "Featured Bikes" och på SASV's SV1000S 'Special'
 

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
sitta o svulla o tycka synd om sig själv, nänää..inte en chans! men trilla dit är hur lätt som helst... bara gilla läget o köra på o göra de bästa man kan för att få de så bra som möjligt!

Tvåhjuling vore ju kul..men balansen är så kass så behöver tre hjul.. men hur löste ni växlingen..? knappar ifrån styret? typ ställdon som påverkar växelpedalen..?

pengar..jo,de kostar en del..men o andra sian betalar jag ju för att kunna må så mycket bättre o detta är ett av mina största intressen o en av få saker jag fortfarande kanske kan göra.. o dessutom..pengar...de är ju bara pengar..:tungan

Här finns nåra bilder då vi började testa bygget.
Dock blev det mycket ändrande (mest för snygghetens skull) innan vi var klara.
Växlingen sköttes av 2 knappar/ ena satt under gasen, den andra kopplade vi in på tutan. Kompressorn var av biltema (99:) å moddades, fungerade ypperligt. Tyckvakter m,m kopplades in...

Allt sköttes per automatik, programerade in vilka tryck den skulle jobba inom.
När systemet var moddat/ prövat klart, syntes ej mycket:tummenupp

Han körde fruktansvärt mycket med systemet å heter Pajo på forumet.
Han har säkert kvar en massa bilder/ fakta om bygget. Då jag håller på med många projekt å dyligt så kommer man ej ihåg allt:tungan

sitta o svulla o tycka synd om sig själv, nänää..inte en chans! men trilla dit är hur lätt som helst... bara gilla läget o köra på o göra de bästa man kan för att få de så bra som möjligt!

Tvåhjuling vore ju kul..men balansen är så kass så behöver tre hjul.. men hur löste ni växlingen..? knappar ifrån styret? typ ställdon som påverkar växelpedalen..?

pengar..jo,de kostar en del..men o andra sian betalar jag ju för att kunna må så mycket bättre o detta är ett av mina största intressen o en av få saker jag fortfarande kanske kan göra.. o dessutom..pengar...de är ju bara pengar..:tungan

Här finns nåra bilder då vi började testa bygget. http://2l8.nu/henrik/gear/index.htm
Dock blev det mycket ändrande (mest för snygghetens skull) innan vi var klara.
Växlingen sköttes av 2 knappar/ ena satt under gasen, den andra kopplade vi in på tutan. Kompressorn var av biltema (99:) å moddades, fungerade ypperligt. Tyckvakter m,m kopplades in...

Allt sköttes per automatik, programerade in vilka tryck den skulle jobba inom.
När systemet var moddat/ prövat klart, syntes ej mycket:tummenupp

Han körde fruktansvärt mycket med systemet å heter Pajo på forumet.
Han har säkert kvar en massa bilder/ fakta om bygget. Då jag håller på med många projekt å dyligt så kommer man ej ihåg allt:tungan
 
Last edited:

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Hittade nån fler bild på monstret å 999:an
 

Bifogat

  • DSC00991vxl.JPG
    DSC00991vxl.JPG
    98.4 KB · Visningar: 73
  • DSC01747 vxl.JPG
    DSC01747 vxl.JPG
    97.1 KB · Visningar: 79
  • DSC01751vxl.JPG
    DSC01751vxl.JPG
    83.2 KB · Visningar: 78
  • Nice (13)vxl.JPG
    Nice (13)vxl.JPG
    70 KB · Visningar: 62

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
nej, rekluse bryter inte tändningen. men på cross/enduro använder man ju inte kopplingen ändå. -behövs inte på landsvägscykel heller när man kommit på rull så att säga. -kopplingen blir en slirkoppling precis som på en halvautomatväxlad kinamoppe/atv/honda monkeybike. Man kan heller inte få tjyvstop eftersom kopplingen koplar ur när varvtalet närmar sig tomgång.
Med tanken på graden av handikapp lär det väl vara svårast att lösa växlingen. som någon föreslog finns ju fjr 1300. Det är ju lättare att bygga om en befintlig cykel än att bygga helt nytt. -finns en dirma som säljer ombyggnadskit för HD och goldwing till trike, kanske kan fixa till fjr?
Det finns en svensk firma som bygger en slags buggy för funktionshindrade, de använder en likknande styrning som du nämner för styrningen, de kan anpassa vad som helst verkar det som. Bl.a en variant där styrningen sköttes med munnen av en totalförlamad snubbe så de bangar nog inte för nåt. de hade byggt om en mc åt en kille som blev av med större delen av händerna/armarna i dikroteksbranden i göteborg och det funkade bra tydligen
http://www.rekluse.com/
www.markland.nu
www.woodstar.se
 
Last edited:

redracer

Gå ut hårt..och öka!
Gick med
27 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ninjan - såld
Såg en banracingbil för ett par år sedan som hade sånt "styre" som du skall ha. Han hade nån form av tiptroniclåda som han växlade upp eller ner genom att blåsa eller suga på en slang.

Minns jag rätt så kan man ha en 160 häst ungefär innan reglerna för vikt/effekt säger emot.

...sen kan man ju alltid trimma EFTER man besiktigat den :rolleyes:


Hittade snubben med banracingbilen: http://www.jts-racing.com/

Ja..jts-racing känner jag till, Johan.. Provkörde hans bil o valde samma anpassning efter det.. Jo, han använder en automakoppling..typ ställbar som opplar ur vid ett justrerbart varvtal o går att ställa in hur fort kopplingen slår till vid start.
Det är nog den smidigaste lösningen vid start/stop..

Här finns nåra bilder då vi började testa bygget.
Dock blev det mycket ändrande (mest för snygghetens skull) innan vi var klara.
Växlingen sköttes av 2 knappar/ ena satt under gasen, den andra kopplade vi in på tutan. Kompressorn var av biltema (99:) å moddades, fungerade ypperligt. Tyckvakter m,m kopplades in...

Allt sköttes per automatik, programerade in vilka tryck den skulle jobba inom.
När systemet var moddat/ prövat klart, syntes ej mycket:tummenupp

Han körde fruktansvärt mycket med systemet å heter Pajo på forumet.
Han har säkert kvar en massa bilder/ fakta om bygget. Då jag håller på med många projekt å dyligt så kommer man ej ihåg allt:tungan

Lösningen låter som ett alternativ.. svårt att koppla in o programmera in allt? Men ett problem återstår.. 2 knappar.. svårt o hantera. Det skulle kanske funka o växla innefrån hjälmen.. antingen fjärrstyrt eller om man har någon moddad hjälm med kontakt som man kopplar in växlingen..?
 
Last edited:

redracer

Gå ut hårt..och öka!
Gick med
27 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ninjan - såld
nej, rekluse bryter inte tändningen. men på cross/enduro använder man ju inte kopplingen ändå. -behövs inte på landsvägscykel heller när man kommit på rull så att säga. -kopplingen blir en slirkoppling precis som på en halvautomatväxlad kinamoppe/atv/honda monkeybike. Man kan heller inte få tjyvstop eftersom kopplingen koplar ur när varvtalet närmar sig tomgång.
Med tanken på graden av handikapp lär det väl vara svårast att lösa växlingen. som någon föreslog finns ju fjr 1300. Det är ju lättare att bygga om en befintlig cykel än att bygga helt nytt. -finns en dirma som säljer ombyggnadskit för HD och goldwing till trike, kanske kan fixa till fjr?
Det finns en svensk firma som bygger en slags buggy för funktionshindrade, de använder en likknande styrning som du nämner för styrningen, de kan anpassa vad som helst verkar det som. Bl.a en variant där styrningen sköttes med munnen av en totalförlamad snubbe så de bangar nog inte för nåt. de hade byggt om en mc åt en kille som blev av med större delen av händerna/armarna i dikroteksbranden i göteborg och det funkade bra tydligen
http://www.rekluse.com/
www.markland.nu
www.woodstar.se

rekluse..ok..
men fjr 1300 hojen är ju också halvautomatisk.. man kan växla med två knappar ifrån styret, så bygga på den motorn är ju lika med att bygga på vilken som med slirkoppling o quikshift..
de är två killar som startade upp woodstar.se..ene killen sitter i rulle o den andre killen är det som ska hjälpa mig bygga triken..om jag fixar motor o idéer..
skotermotor=ingen hoj motor men slipper växlingsproblemet
hojmotor= rätt motor men lite triksande med växling m.m
kan växling o dyl lösas smidigt på nåt sätt är valet inte svårt..
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08


Lösningen låter som ett alternativ.. svårt att koppla in o programmera in allt? Men ett problem återstår.. 2 knappar.. svårt o hantera. Det skulle kanske funka o växla innefrån hjälmen.. antingen fjärrstyrt eller om man har någon moddad hjälm med kontakt som man kopplar in växlingen..?


Det var (som Willmar skrev) inte så svårt att koppla in det, men det tog lite tid att finjustera det hela. Har inte bommat en växling sen det hela blev klart så jag kan verkligen rekommendera systemet som helhet. Skulle tro att det går att använda en vippbrytare med 0-läge i mitten. Sätt den i hjälmen och växla upp genom att föra vipparmen uppåt med tungan och vice versa för att växla ner. Är bara en tanke, men det bör ju funka. Det enda som jag inte har löst än är att få i neutralen på ett bra sätt. är lite svårt att "dutta" till knappen så att luftcylindern bara drar halva längden. Växlingen sker snabbt som f-n (ca 0,01 sekund) och cylinderarmen jobbar hela slaglängden direkt den aktiveras.

Hoppas verkligen du fixar till detta och skicka gärna pm till mig ifall du vill ha mer info!

/P
 

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Ort
Jönköping, Mullsjö
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
Tja!
Har tänkt bygga en trike...varför? Körde hoj för drygt 2 år sen, åkte till österrike o åkte snowboard en vecka. Första dan i backen, första hoppet..satsade för hårt..landade på huvet = bröt nacken :näsblod = förlamning ifrån armhåler o funktion i händer borta.. sunkigt! Men båge intresset är kvar..! :) :tummenupp
Ok, triken.. För att underlätta växlingen tänkte jag mig nån automat/variator lösning, likn snöskoter. Men helst vill jag bygga på en mc motor.

Går det koppla på en snöskoter variator på en mc motor?:va

/hojtokig mupp:yoparty

:( jobbigt värre ... ska inte åka snowboard då

aneby ligger ju inte långt ifrån jönköping... hör av dig sen när du fått igång allt så kan man samla ihop lite folk o åka
 

redracer

Gå ut hårt..och öka!
Gick med
27 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ninjan - såld
:( jobbigt värre ... ska inte åka snowboard då

aneby ligger ju inte långt ifrån jönköping... hör av dig sen när du fått igång allt så kan man samla ihop lite folk o åka

Självklart ska du åka snowboard! Underbart med puder.. Men ska du börja hoppa ska du tänka på att provhoppa hoppet först innan du satsar 150%!

Bor numera i jönköping så när bygget är klart lär du höra mig i stan..:yoparty

Det var (som Willmar skrev) inte så svårt att koppla in det, men det tog lite tid att finjustera det hela. Har inte bommat en växling sen det hela blev klart så jag kan verkligen rekommendera systemet som helhet. Skulle tro att det går att använda en vippbrytare med 0-läge i mitten. Sätt den i hjälmen och växla upp genom att föra vipparmen uppåt med tungan och vice versa för att växla ner. Är bara en tanke, men det bör ju funka. Det enda som jag inte har löst än är att få i neutralen på ett bra sätt. är lite svårt att "dutta" till knappen så att luftcylindern bara drar halva längden. Växlingen sker snabbt som f-n (ca 0,01 sekund) och cylinderarmen jobbar hela slaglängden direkt den aktiveras.

Hoppas verkligen du fixar till detta och skicka gärna pm till mig ifall du vill ha mer info!

/P

Tackar för idéerna.. Jag hör av mig om jag har lite fråger kring din lösning..:)
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top