Avåkning...

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
Jag gjorde en liknande avåkning...När jag var 15 år och körde trimmad 125:a med kassa bromsar/effekt... :7peta

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hey - är det inte dags att stanna upp ett slag och tänka till nu...? Förmågan att analysera ett läge - hur hamnade jag här, vad är det jag vill och vad är mina alternativ - ska inte underskattas. Tyvärr tror jag sådan aktivitet sköts bäst utanför denna site, då det är Ditt liv och Dina önskemål det gäller...

Detta är som jag uppfattat Din bakgrund:
1 - Du gillar tydligen sporthojar, och har antagligen avverkat mopeder, 125cc eller andra fordon tidigare?
2 - Du vill ha tung MC - Varför? (några alternativ: njuta av naturen vid dagsetapper i Din närhet / utvecklas till en fullfjättrad banracerförare / kanske ligga först i sällskapet när polarna och Du kör skiten ur varandra varthelst tillfälle ges. Kanske imponera lite...?)
3 - Du läser på, frågar, pollar och söker det värsta som fria marknaden erbjuder.
4 - Du shoppar den värsta, och inväntar våren intensivt...
5 - Du åker ett par turer och är absolut livrädd efter någon (några?) incidenter och letar förklaringen i att Du nog satsat på för grym hoj...?

Oavsett hur väl ovanstående överensstämmer tror jag inte Ditt stora bekymmer ligger i MC:n, då Daytona, R6, ZX-10 spelar på samma planhalva. Oavsett MC tar det tid - mycket tid - att lära sig hantera en hoj på bana såväl som på favoritvägarna. Konsten att åka/balansera på gränsen till vad Din egen rädsla och förmåga tillåter, men ändå paradoxalt nog upprätthålla någon form av säkerhet och marginaler kräver tid, övning och förmågan att erkänna för sig själv och omgivningen att man är "under utbildning".

Kan Du inte be polaren hålla käft och avvakta Din egen utveckling - sälj hojen och avvakta med nytt köp! Den inställningen innebär livsfara både för Dig och allmänheten. En vän som inte inser faran med att hetsa är verkligen inte något att vara rädd om!

Väler Du att göra som någon nedan så klokt föreslog - anmäl Dig till bandagar och kurser, åka i Ditt eget tempo och bara succesivt öka nivån på utmaningar och tempoåkning - så gör Du nog detta närapå precis lika bra på ZX som på någon av de andra sporthojarna Du föreslog.

Byta kan Du väl alltid göra senare...?

Lessen att detta blev så långt, lycka till med Ditt eget vägval, och...

Ha de!

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Du lyckas verkligen ge ett intryck av att behöva en annan hoj, om ens någon.

Svälj stoltheten och skaffa en motorcykel som du har bättre förutsättningar att hinna bli en vettig hojåkare på.

/Olzki, med hopp om att inte behöva skriva ännu ett VIF på SH.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Tragiskt med såna vänner. Än värre att man dukar under för grupptrycket. Ta det jävligt lugnt ute på vägarna och köp utrustning. Det är bara töntigt att inte köra i skyddskläder.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Sensonic skrev:
2107293 Hoppas killen har tagit sit förnuft till fånga pga av denna annons! En R6a är snabb oxå så man bör tänka sig för där med!

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=33205#
Jag hoppas verkligen att detta är ett stort skämt. Snälla, snälla, snälla, någon? Säg att det är det. En R6 06 är väl bland det värsta man kan få tag i under 1000 cc idag och den känns inte direkt nybörjaraktig den heller.
Fan, jag kör en VFR 800 och en Ducce 900. I Viffern är det 110 hk och i Duccen år det 80 friska. Båda dessa hojar kan man köra riktigt fort på och dom har tillräckligt med pulver för vilken nybörjare som helst.

Snälla Racercukel, om du nu finns på riktigt, tänk om, tänk rätt.
Sälj 10:an, Köp en hoj som kostar 60 000, lägg 20 000 på skyddsutrustning och de sista 19 000 på BKK, bandagar m.m m.m. Snälla?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Behåll och kör med insidan!

Behåll hojen,sluta vela o tramsa :)

Kör alltid med full utrustning och med insidan av knoppen.
Lyssna inte på din/dina kompisar som trissar upp dig trots han/dom har 600 cc
Det är då man kan/begår misstag om man hetsas och kör över sin förmåga osv
Kör lite söndagsutflykter själv i din egen takt och provocera inte din körning.

Efterhand lär du dig att hantera din hoj och kommer inte ångra något,sen kan du ju ge :arsele åt polarna,så får de puttra på sina 600 cc (nä visst 600 hojar kan och är väldigt potenta dom med iförsig men lite tröttare :hihi )

Jag var oxå inne på den banan och skaffa en till hoj och då 600 cc och ha bara trafik samt köra lite bana på egen risk.
Fick provat en R6:a 99-00:a men kändes helt fel,trött och skum sittställning.

Stå på dej,behåll hojen och lätta lite på gasen,lär dig istället att tämja och behärska en fin och potent hoj som du har :tummenupp

Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jisses!!!!!!!!!! Räsercukel: Du skriver i din andra tråd att du ska köra försiktigt och ta det lugnt för du inte har skaffat skyddsutrustning :va , och så startar du denna tråd och säger att du "råkat" åka av vägen i 60 knyck för du inte vågar lägga ner :gnissla . Tänk över din situation och fundera över att om det inte hade funnits en cykelbana där du åkte av hade du förmodligen varit 100 papp fattigare :7peta

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Jag har min Speed Triple som första hoj. Kanske inte lika "grym" som Zx10r men ändå med sina 130hk. Det är inte värre att man inte kör över sin förmåga och skiter helt enkelt i "polare" som ska hetsa dig?

Ut på egen hand och bli bekväm med hojjen och ta en sak i taget. Bara för man fick kortet och slutade öva på körskola så betyder det ju inte att du inte kan öva på egen hand eller ännu bättre med hjälp av nån duktig vän.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Racercukel skrev:
2107430 Jaja....jag vet men det är min kompis som hetsar mig, han pikar mig o säger att fastän jag har en 1000cc och han en 600cc så drar han mig ändå...o han klagar på att jag inte utnyttjar hojen när jag växlar upp redan vid 8000rpm
Skit i honom! Han borde fällas för stämpling till mord, alternativt dråp! :mad:
Det är din hoj, ditt liv och dina beslut. Känner du att det går lite för fort, slå av på tempot. Hänger du inte med, så hänger du inte med, punkt! Man ska ALDRIG stressa för att hänga på någon som kör fortare! Det är när man stressar som man kör över sin förmåga, och det är när man kör över sin förmåga som man gör fel, och fel på mc gör ont! :fakta Det är inte svårare än så.
Jag har börjat vänja mig med min gixxer nu, men insåg rätt tidigt att jag körde fortare på min 750F! Varför? Jo, den tillät att man inte körde perfekt, man kunde dra på mer i kurvorna och den var på det hela taget mycket stabilare.
Gixxern är ju mycket snabbare överallt, men den kräver mycket mer av sin förare för att utnyttjas fullt ut. Och den är inte speciellt förlåtande om man gör fel, den gör exakt som jag säger åt den att göra, och säger jag åt den att göra fel så... Jag har en grym respekt för den, och vet mina begränsningar, så jag hoppas att jag kan sitta här och moralisera över er andra nästa vår också :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024