Av med körkortet????

Jimmy

Guest
sportarn skrev:
Varför stanna när du ändå vet att du blir av med kortet?
Simple, my dear Watson! :tummenupp Jag hade i mitt ovetande blivit mätt 3 mil (!) tidigare och efter en tids körning möttes jag av en duktig spärr som var omöjlig att undvika. Jag trodde att de skulle till att stoppa en rånare, motsv. 6 bilar, två bakom, 4 blåvita som spärrar. Gissa om jag vart snopen när det var lilla mig de var ute efter. I min förvåning råkade jag säga "Ja" en gång för mycket. Men, men, det var en lärdom. Efter det har inget hänt, officiellt iaf :D

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Ska du sälja hojen billigt :) så pm till mig, kan behövs dollar till böterna :mad: och när du har kortet åter säsongen 2006 :mad: kanske du vill ha något annat :tummenupp

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Jimmy skrev:
Simple, my dear Watson! :tummenupp Jag hade i mitt ovetande blivit mätt 3 mil (!) tidigare och efter en tids körning möttes jag av en duktig spärr som var omöjlig att undvika. Jag trodde att de skulle till att stoppa en rånare, motsv. 6 bilar, två bakom, 4 blåvita som spärrar. Gissa om jag vart snopen när det var lilla mig de var ute efter. I min förvåning råkade jag säga "Ja" en gång för mycket. Men, men, det var en lärdom. Efter det har inget hänt, officiellt iaf :D
Ja, det visar ju vart polisen lägger sina resurser. Nej, ta bort ett helt gäng trafipaxxer och sätt över dom på ordningspolisen istället eller narkotikaspan eller nåt annat vettigare! Låta oss stackare som tycker om att gasa bli jagade med blåslampa vart man än kommer :brinnerup
Har själv varit utsatt för sån spärr en gång men hann som tur va svänga av en bit strax innan. Blev varnad av en kille som sprang ut och stoppa mig. :Bugar

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
Webspy skrev:
I 48 kapitlet i rättegångsbalken står det klart o tydligt att straff & Ordningsförläggande inte får skrivas ut om identiteten inte är känd.....

//Anders

vilken paragraf?
Jag har suttit och läst igenom 48 kapitlet i rättegångsbalken attför många gånger nu och jag hittar det inte.
Är jag blind??

Länk till rättegångsbalken:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.HTM

Det ända jag noterar är att de hela tiden återkommer till att man måste godkänna boten för att den skall vara giltig.

Edit: Du nämnde även 77 och 105:e paragrafen i körkortsförordningen.
Var hittar du dessa?
Jag hittar inte ett enda kapitel som innehåller fler än 20 paragrafer. Om man räknar alla paragrafer från kapitel 1 och frammåt så hittar man 77:e i 7 kap och det står att den har upphävts. 105:e hur hittar man den? körkortsförordningen innehåller inte ens så många paragrafer.
Jag är ingen jurist så jag kanske söker på fel sätt men här är en länk till körkortsförordningen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980980.htm

Last edited:

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Webspy skrev:
Man kan inte få böter för att man "glömt" körkortet hemma !

I 77 & 105 paragrafen i körkortsförordningen står den att om man kan styrka sin identitet med Leg, pass eller på annat sätt är känd så kan man inte bli bötfälld.
//Anders

..hmm.. men den förordningen är upphävd.. :7peta det är därför §§ inte hittas.. :rolleyes:

Däremot gäller:
Körkortslag (1998:488)
3 kap 15 §
Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § skall ha med sig
1. körkortet, eller
2. ett bevis att körkort utfärdats och handling som styrker förarens identitet.
På begäran av bilinspektör eller polis skall handlingarna överlämnas för kontroll. Lag (2003:216).

samt:

9 kap 2 §
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
Föraren skall inte dömas till straff,
1. om körkortet skall förnyas och föraren före färden har återlämnat kortet eller gjort anmälan om att det förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas.
:tummenupp

Last edited:

Skorpan

Guest
Webspy skrev:
Man ska inte dyka upp på rättegången om man inte blivit delgiven..... dvs skickat tebax delgivningen, hämtat ut sitt rek. på posten eller blivit delgiven personligen.

Om dom inte lyckats delge dig på två år så blir brottet preskiberat.... (håller mig för närvarande undan en 100 på 70 väg...)
är du helt 100a på att det "bara" är 2år??
är det inte 5 år?? :va

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...