Av med lappen men vad händer nu!?

Lösa Lappen

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Två hjul
Körde (tydligen) för fort på 70 väg vilket länsman ogillade...
Jag erkände ingenting utan fick ett papper där han mc-polisen skrev: "120kmh efterföljande". Håller det verkligen att polisens mätare är bevis nog?

Under "redogörelse för omständigheter" står det att man skall se kopia på primär rapport vilket jag inte fick en kopia på!?

Om jag fortsätter att bestrida att jag kört för fort och hammnar i tingsrätten vad händer då med körkortet?
Är jag utan det tills rätten har friat eller dömt då!?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
borde väl även gälla i detta/dessa fall att:

man är oskyldig tills motsatsen är bevisad
 

Lösa Lappen

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Två hjul
Det var en mc men jag såg inegen trafik pilot eller vad de kallas samt att det står bara efterföljande på pappret...
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
När jag torskade för 2 år sen, så fick jag se hans polispilot-mätning på min hastighet, så det var inte lönt att protestera :( :( :(

KK borta i en månad
 

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Latitude N60'06,31" Longitude E19'56,79"
Hoj
Kawasaki
No1 skrev:
Om dom mätt din körning med en vanlig polisbil utan särskild trafikövervaknings utrustning skullle jag omedelbart kräva att fordonets hastighets mätare kontrolerades för att därigenom fastställa den verkliga hastigheten...

Patrik,
SWT Racing...

Polisbilarnas hastighetsmätare räknas i alla högsta grad som bevis för att bötfälla. Sen kalibreras deras hastighetsmätare typ 1 gång i året. Att börja kräva att det ska kollas exact på deras mätare när han har kört ca50km/t för fort är bara löjligt, annat skulle det väl vara om det var 20km/t för fort men nu är det ju uppenbart att det är grov vårdslöshet i trafik.
 

Lösa Lappen

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Två hjul
Grov vårdslöshet var det aldrig tal om...

Funderar mest på vad som händer med lappen när rättsmaskineriet snurrar...
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Lösa Lappen skrev:
Grov vårdslöshet var det aldrig tal om...

Funderar mest på vad som händer med lappen när rättsmaskineriet snurrar...
Har ingen egen erfarenhet, men neka så länge det går så slipper du väl iaf bli av med kortet under säsongen.
 

Rillle

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
-02 KTM Duke II
Paroxyst skrev:
Polisbilarnas hastighetsmätare räknas i alla högsta grad som bevis för att bötfälla. Sen kalibreras deras hastighetsmätare typ 1 gång i året. Att börja kräva att det ska kollas exact på deras mätare när han har kört ca50km/t för fort är bara löjligt, annat skulle det väl vara om det var 20km/t för fort men nu är det ju uppenbart att det är grov vårdslöshet i trafik.


När min kompis var tagen för fortkörning, så fick dom göra en massa avdrag på hastigheten. Han körde på motorvägen förbi en avfart som polisbilen precis kom ut på, dom hakade på tills nästa avfart där han svängde av och stannade. Det polisen kunde säga var att han körde 160+ eftersom att han körde ifrån dom när dom körde runt 160. Han körde igentligen 180-190 och det var mitt i natten. Det slutade iaf med att polisen fick göra en massa avdrag för osäker mätning så han fälldes för att ha kört 140 km/h och klarade därmed körkortet och fick böter. Han hade fortfarande prövotid kvar så han var glad över ett part tusen i böter =)

En annan sak värd att nämna är att han inte erkände någon hastighet när polisen frågade hur fort det gått. Så det enda polisen hade att gå på var deras egen bilmätare.

Aja, slutgaggat.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Lösa Lappen skrev:
Synd bara att jag överlämnade det på plats... :brinnerup

ahh kan ju inte ta de så va? måste väl erkänna?
du e ju inte skyldig först du blitt dömd?
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
Hulken_1 skrev:
När jag torskade för 2 år sen, så fick jag se hans polispilot-mätning på min hastighet, så det var inte lönt att protestera :( :( :(

KK borta i en månad

was ist dis polispilot mäter utrustning u talk about?
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Lösa Lappen skrev:
Grov vårdslöshet var det aldrig tal om...

Funderar mest på vad som händer med lappen när rättsmaskineriet snurrar...

Kan nog mycket väl tänka mig att det rubriceras som "Grov vårdslöshet i trafik". 70 över tillåten hastighet känns lite svårt att motivera annat.

Har du prövotid så är det bara att ta om allt, annars gäller väl max böter och kk löst i minst en månad.
 

MC Doktorn

Guest
Det är ganska låga chanser, hör skrönor om hur folk klarat sig mot att dom (polisen) tex inte kalibrerat mätningen.
Men det är tyvär sällan polisen gör fel i såna här fall , det är upp till dig att bevisa att polisen gjort fel.
Majoriteten blir av med lappen i såna här lägen och det är bara att gilla läget betala och vara KK lös i 3 månader.
 

Lösa Lappen

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Två hjul
LocDog skrev:
Kan nog mycket väl tänka mig att det rubriceras som "Grov vårdslöshet i trafik". 70 över tillåten hastighet känns lite svårt att motivera annat.

Har du prövotid så är det bara att ta om allt, annars gäller väl max böter och kk löst i minst en månad.

50 över och ej prövotid.
 

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
bikeless
Lösa Lappen skrev:
50 över och ej prövotid.

Bara att bita i de sura äpplet tror jag, svårt att bortförklara något som är så solklart?!.. sen så står ju alltid en polis vittnande högre, om man inte kan lita på en polis vem ska man då lita på? att bestrida nått och gå till tingsrätt kostar väl en massa extra stålar.. när utgången nästan är given
 

Lösa Lappen

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Två hjul
Är det verkligen inte någon som har koll på vad som händer med körkortet medans man inväntar domen!?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top