Av med lappen men vad händer nu!?

aRd

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Stenstorp
Hoj
Aprilia RSV 1000 Tuono
Lösa Lappen skrev:
Är det verkligen inte någon som har koll på vad som händer med körkortet medans man inväntar domen!?

Är själv utan körkort just nu... Men jag skulle gissa att om du har lämnat över ditt körkort till farbror länsman och inte fått det tillbaka så ska du nog undvika att köra i trafiken, Då jag gissar att detta klassas som olovlig körning och lär inte göra saken bättre.

Vad du kan göra är att ta det för vad det är... njuta av den tid du fått köra (när inte jag har fått det!!! :mad: ) och be din chef (förutsatt att du har ett arbete med en chef!! :va ) att skriva ett intyg på att du har stort behov av körkort i ditt dagliga arbete. Det hjälpte för mig... jag körde 37,8 km/h för fort på 70 väg.. fick lappen indragen i 3 mån... men med hjälp av chefens intyg blev det kortat till 2 mån.

På lappen som jag fick från vägverket stog det att det krävs kraftiga skäl för att få straffet kortat till 1 mån ex: taxi chaffis eller budbils förare. :fakta

Se även min gammla tråd om detta.. Gammal tråd
 
Last edited:

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Och om man nu inte lämnar ifrån sig körkortet (kan man vägra, eller måste man skylla på att man inte har det med sig och visa ett vanligt ID-kort ist?), vad händer när man blir stoppad efter säg ca 1 månad igen? Ser inte polisen i sin dator att du kör omkring trots indraget/återkallat körkort? Finns det verkligen något kryphål som medger att man kan rädda åtminstone en del av mc-säsongen, för att sedan ta smällen när det börjar dra ihop sig till tingsrätt?
 

Murphy´s law

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
hemma
Hoj
CBR 900 rr
Om polisen har tagit ditt körkort på plast så räknas spärrtiden från det datumet. Du saknar således numera behörighet. Länsstyrelsen bestämmer sedan längden på din spärrtid. Om du nu skulle vara korkad och köra utan KK och bli stoppad igen så blir du dömd för grov olovlig körning med en längre spärrtid som följd. (Och mer böter naturligtvis…)

Att fortsätta bestrida hastighetsöverträdelsen är näst intill lönlöst då polisen kommer att vittna mot dig vid en eventuell rättegång.

Spärrtiden tickar redan nu så varför hålla på och tjafsa… :7peta
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Lösa Lappen skrev:
För att jag är tvungen att ta tjänstledigt när jag inte kan köra min servicebil!? :kocko
Spärrtiden tickar från det att du blivit av med körkortet. Och du får inte framföra ett fordon from 48 timmar efteråt. Spelar ingen roll att du nekat. Kör du ändå och blir stoppad så åker du på grov olovlig. Detta ger en påföljd av 6 månaders spärrtid samt dagsböter.
Det du kunde ha gjort är att nekat till att du haft körkortet med dig. I det fallet har du kunnat kört vidare så länge du inte har undertecknat något som visar att du har blivit delgiven. Då hade du kunnat köra till den dagen du blivit delgiven utan att ha brutit någon lag.

Du får troligen 3 månader. Be din arbetsgivare skriva ett intyg om att du måste ha körkortet i jobbet där det framgår att han har stort behov av just dig för sin verksamhet. Samt att det inte går att omplacera dig under den tiden.
Har du tur då så kan du korta ned spärrtiden.

Lycka till

// Ezzo
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Ehh... Vad är det för skillnad på grov olovlig och olovlig körning?? Antingen har man väl behörightet eller inte? :va
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top