Av/ påställning = skenförsäkring?

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
En fråga eller mer en fundering jag har. Tänk er att jag får en försäkring på 30.000/år i bolag X. De har räknat på att jag kommer kosta de så mycket om jag smäller (jag vet att inte 30.000 räcker men om alla pröjsar 30.000 så ... ja ni fattar). Om jag håller på att ställa på av den när jag kör så att bara 10.000 betalas in och ALLA som kör dessa hojjar (klass 7) gör så här. (Påställning när man kör och så vidare...) Detta innebär ju att inte bolaget har fått in "rätt" pengar det året men att det har skett lika många olyckor för ingen kör ju oförsäkrat, vilket skulle innebära att de tvingas höja priserna nästa år å nästa år å nästa år...

Om nu alla körde med sin försäkring påställd året om som det är "meningen" att man ska ha så borde ju priserna gå ner. Som det ser ut nu så hittar vi hojåkare kryphål för att få ner föräkringen som vi såklart inte tycker är skälig vilket gör/har medfört att försäkringarna är löjligt höga. Detta är ju samma sak som att ställa den på farsan/morsan i lappland för att få ner försäkringen...

Om bolagen skulle uppskatta hur varmt det kommer bli nästa år (varmt=fler åkdagar) så skulle de kunna räkna ut hur mycket pengar de kommer få in men nu kan de ju inte det då vädret/yttre orsaker inte går att sia om vilket gör att de sätter en nivå som kanske inte håller...

Detta var bara en tanke men jag tycker den är helt befogad. Kanske kunde vara kul å ta upp denna diskussion här då alla klagar på höga premier.

Rock on!

/Jörgen

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Tror det är därför allt fler bolag gått över till att bara erbjuda helårsförsäkringar, där av-/påställning ej påverkar premien.

Jag tycker dock att det är helt rätt att ställa av/på ofta. Det finns ju ingen anledning att betala trafik-/vagnskada när hojjen de facto står i garaget.

/B)

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
BMS skrev:
Tror det är därför allt fler bolag gått över till att bara erbjuda helårsförsäkringar, där av-/påställning ej påverkar premien.

Jag tycker dock att det är helt rätt att ställa av/på ofta. Det finns ju ingen anledning att betala trafik-/vagnskada när hojjen de facto står i garaget.

/B)

Jo men faktum kvarstår ju att om alla gör så så kommer ju inte bolagen få in sin stålar för att betala för alla skador. Man betalar ju inte kvartalsavgiften till Telia bara de gånger man ringer heller? Eller hyra de dagar man e hemma?

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Så länge det finns möjligheter, så kommer dom att utnyttjas. Det är så vi som människor fungerar och det är så samhället utvecklas. Just nu finns möjligheten att genom avställning tjäna rätt mycket pengar/år på försäkringspremien och då är det självklart att gemene man kommer utnyttja den. Detta till dess att försäkringsbolagen bestämmer sej för att ändra på den möjligheten. Vilket allt fler bolag gör. Det hela kommer nog liksom det mesta annat att gå mot någon form av självreglering där vi slutligen betalar det som det faktiskt kostar oss att äga och köra mc. Det hoppas och tror i alla fall jag.

Men fram till dess tycker jag inte det finns någon anledning att betala mer än vad man faktiskt behöver göra. Om en vara realiseras i en butik, så går man den ju inte till butiken brevid och betalar fullpris!

/B)

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
P-son skrev:
En fråga eller mer en fundering jag har. Tänk er att jag får en försäkring på 30.000/år i bolag X. De har räknat på att jag kommer kosta de så mycket om jag smäller (jag vet att inte 30.000 räcker men om alla pröjsar 30.000 så ... ja ni fattar). Om jag håller på att ställa på av den när jag kör så att bara 10.000 betalas in och ALLA som kör dessa hojjar (klass 7) gör så här. (Påställning när man kör och så vidare...) Detta innebär ju att inte bolaget har fått in "rätt" pengar det året men att det har skett lika många olyckor för ingen kör ju oförsäkrat, vilket skulle innebära att de tvingas höja priserna nästa år å nästa år å nästa år...

Om nu alla körde med sin försäkring påställd året om som det är "meningen" att man ska ha så borde ju priserna gå ner. Som det ser ut nu så hittar vi hojåkare kryphål för att få ner föräkringen som vi såklart inte tycker är skälig vilket gör/har medfört att försäkringarna är löjligt höga. Detta är ju samma sak som att ställa den på farsan/morsan i lappland för att få ner försäkringen...

Om bolagen skulle uppskatta hur varmt det kommer bli nästa år (varmt=fler åkdagar) så skulle de kunna räkna ut hur mycket pengar de kommer få in men nu kan de ju inte det då vädret/yttre orsaker inte går att sia om vilket gör att de sätter en nivå som kanske inte håller...

Detta var bara en tanke men jag tycker den är helt befogad. Kanske kunde vara kul å ta upp denna diskussion här då alla klagar på höga premier.

Rock on!

/Jörgen
rätt tänkt det kommer driva upp premien på sikt..
folk kör lika mycket men betalar in kanske 75% vad bolaget tänkt sig.
Ställer ochså av ibland...

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
P-son skrev:
Jo men faktum kvarstår ju att om alla gör så så kommer ju inte bolagen få in sin stålar för att betala för alla skador. Man betalar ju inte kvartalsavgiften till Telia bara de gånger man ringer heller? Eller hyra de dagar man e hemma?
Jag ställer av och på hojen varje vecka. När den är påställd tickar taxametern på 3000/månad :gnissla . Avställd går den på 300/månad. Så jag anser att jag betalar min "kvartalsavgift" även när den är avställd.
När jag tecknade försäkringen frågade jag uttryckligen om att man fick göra på detta vis med svaret att det fick man. Jag tycker att det är orimligt att betala för något som man inte utnyttjar. Jag kan/hinner köra max 2 dagar i veckan under ca 5 månader om året. Detta blir totalt 40 dagar per år. Då tycker jag att det mer orättvist om jag betalar lika mycket som någon som kör och utsätter sig för risken att hamna i olycka 80 eller 160 dagar per år.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
P-son skrev:

Då kunde ju försäkringsbolagen ha en fast månadsavgift och sen en avgift för antal mil man kör, Telia style?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Man betalar ju för sin risk den dagen hojen är påställd. Om hojen står i garaget en dag är man ju ingen risk (för annat än stöld) och ska väl då egentligen inte betala mer än för stöld? Så skenförsäkring? Nej. Bolaget får in din del av kakan när du betalar "Dag för dag" eftersom du är en risk enbart de dagar du använder hojen!

//jaG

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Hur funkar det med betalningen och så när man ställer av o på osv, blir det inte en jävla massa räkningar som dimper ner i brevlådan och så?

/behöver inte ställa av o på än, men med sporthoj snart så kankse....

Serbius

CЛABИША/Serbius
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Yamaha Fz6s 2004:a
DisqoBizkit skrev:
Hur funkar det med betalningen och så när man ställer av o på osv, blir det inte en jävla massa räkningar som dimper ner i brevlådan och så?

/behöver inte ställa av o på än, men med sporthoj snart så kankse....

ha autogiro,funkar skitbra,

bara lite anständigt med bilregistret men man har ju internet :yoparty

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Zeb_Macahan skrev:
Man betalar ju för sin risk den dagen hojen är påställd. Om hojen står i garaget en dag är man ju ingen risk (för annat än stöld) och ska väl då egentligen inte betala mer än för stöld? Så skenförsäkring? Nej. Bolaget får in din del av kakan när du betalar "Dag för dag" eftersom du är en risk enbart de dagar du använder hojen!

//jaG

Jo jo... Men NÄR/OM du smäller så kostar du ju lika mycket för f-bolaget att "laga". Har de då inte fått in sina 30.000+ för sina försäkringar kommer ju detta tas ur nästa års pott... Eller?

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
BMS skrev:
Så länge det finns möjligheter, så kommer dom att utnyttjas. Det är så vi som människor fungerar och det är så samhället utvecklas. Just nu finns möjligheten att genom avställning tjäna rätt mycket pengar/år på försäkringspremien och då är det självklart att gemene man kommer utnyttja den. Detta till dess att försäkringsbolagen bestämmer sej för att ändra på den möjligheten. Vilket allt fler bolag gör. Det hela kommer nog liksom det mesta annat att gå mot någon form av självreglering där vi slutligen betalar det som det faktiskt kostar oss att äga och köra mc. Det hoppas och tror i alla fall jag.

Men fram till dess tycker jag inte det finns någon anledning att betala mer än vad man faktiskt behöver göra. Om en vara realiseras i en butik, så går man den ju inte till butiken brevid och betalar fullpris!

/B)

Jojo detta är OK NU att hålla på med men som alla vet kommer detta att tas bort. Vad händer då...Jo man säljer hojjen 2 ggr i veckan. När folk började att skenförsäkra sina hojjar så var DET säkert OK. Nu vet alla var de flesta står i DEN frågan...

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
håkan skrev:
Då kunde ju försäkringsbolagen ha en fast månadsavgift och sen en avgift för antal mil man kör, Telia style?

Och då är det inte längre bara i tyskland man skruvar mätarställningar utan även sverige kommer bli mästare på det... :rolleyes: Kanonbra idé... :kocko

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
P-son skrev:
Jo jo... Men NÄR/OM du smäller så kostar du ju lika mycket för f-bolaget att "laga". Har de då inte fått in sina 30.000+ för sina försäkringar kommer ju detta tas ur nästa års pott... Eller?

Ok, tror att du har missupfattat det här med försäkringar något.
Låt mig sprida lite ljus över de hela.

Försäkringar handlar om att sprida risker över ett kollektiv så att om någon drabbas av en skada inte sak behöva gå i personlig konkurs.

Försäkringar kan jämföras med ett lotteri. Du satsar på 7 nr av 35 (din premie) med chansen att vinna (läs skadas och få ersättning) 5040/64.339.296.875 (läs mycket mycket liten)

Risken att råka ut för en skada är givetvis mycket mycket större än att vinna på lotto.
Det innebär inte att alla som är med vinner utan att alla som har köpt en lott har en liten chans att ta hem vinsten (läs kvadda hojen).

Samma sak gäller för försäkringar. Chansen eller rättare sagt risken bedöms av försäkringsbolagen genom att ta hänsyn till vissa faktorer.
Dessa kan vara ålder eller kön på föraren, hur länge föraren har haft körkort, modell, effekt på hojen, bostadsort för att bedöma risken för stöld samt säkert ett antal andra faktorer som bara bolagen vet om.
Detta är i teorin, iblad kan jag och säkert många andra få känslan att bolagen använder pekfingret i luften modellen, av vissa även benämnd som årets försäkringslotteri (inte samma lotteri som jag menar i inledningen)

Därefter delar försärkingsbolaget in sina kunder i olika grupper med hänsyn taget till riskerna.

Ju midre risk och ju större kollektiv att sprida risken över desto lägre premie. Ju större risk och mindre kollektiv innebär självklart en högre premie.

Är risken 100% för olycka (läs: Abbe tar kortet som 18 och köper en turbomoddad GSXR på 500 hästar som han ska lära sig slanga med, samt lånar ut hojen ibland till sin 15 årige polare som ska stajla för sina moppef*cko kompisar som kör trimmad gilera) finns det ingen mening med att teckna en försäkring eftersom om bolaget gör en korrekt riskbedömning ska kostnaderna för premien vara lika med vad det kostar en Abbe att laga den kvaddade hojen och lägga ut för diverse andra kostnader.

Premien bestäms med statistik och prognos om olyckor och hur mycket dessa har kostat försäkringsbolagen tidigare. På detta tillkommer ett pålägg för att bolagen ska gå med vinst.

Detta är bara riskbefömning och inte någon form av siande av en exakt framtid.
Det finns alltid en chans att någon i en liten riskgrupp förorsakar en hög kostnad för försäkringsbolaget och att någon i en högre riskgrupp gör så att bolaget går med plus. Utspritt över en större grupp och flera år vinner däremot alltid sannolikheten om riskbedömningen är korrekt utförd.

Alltså kostar det lika mycket bolaget om vi förstör våra kåpor på våra likadana cyklar när vi övar slipning av kraschpuckar i
nån rondell. Däremot om du kör tre varv i rondellen och jag kör endast ett varv är risken mycket större att du kvaddar dina kåpor tre gånger så ofta som jag gör.

Det inte heller så att din egen premie går till din egen pott som du föreslår. Kvaddar du hojen första dagen du tecknat försäkringen, får ersättning för detta och sen bestämmer för att sälja hojen finns det ju inget nästa år för bolaget att ta ifrån. Ersättningen du får kommer från den kollektiva kassan.

Capisce?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...