Avancerad wheelie

Ta upp hatten

Gaaaaz
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
R1
Det verkar finns fler likasinnade :kocko här på forumet, hehe ;)

Wheelie går bra. Växla under wheelie går bra. Stå upp och åka wheelie går bra. Att hitta balansläget går rätt fint. Men jag får fasen inte till styrningen på bakhjulet. Oftast går den rakt fram och små korrigeringar går oftast genom att titta på den sidan tanken man vill styra åt, men kommer lite sido vindar, så vill den vandra åt sidan och jag får släppa ner den :(.

Summa sumarum: Jag vill lära mig att svänga när jag åker på bakhjulet :yoparty
* Hur gör jag sittandes?
* Hur gör jag ståendes?

Tack på förhand :tummenupp

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Ta upp hatten skrev:
Det verkar finns fler likasinnade :kocko här på forumet, hehe ;)

Wheelie går bra. Växla under wheelie går bra. Stå upp och åka wheelie går bra. Att hitta balansläget går rätt fint. Men jag får fasen inte till styrningen på bakhjulet. Oftast går den rakt fram och små korrigeringar går oftast genom att titta på den sidan tanken man vill styra åt, men kommer lite sido vindar, så vill den vandra åt sidan och jag får släppa ner den :(.

Summa sumarum: Jag vill lära mig att svänga när jag åker på bakhjulet :yoparty
* Hur gör jag sittandes?
* Hur gör jag ståendes?

Tack på förhand :tummenupp

Ja först o främst måste du upp i balansläget (när du kan åka på slangen utan att behöva gasa ngt... bara hålla jämn o fin fart) Sen måste du lära dig o göra det i lägre farter... Du kan även släppa lite luft i bak (från 2.5 till 1.8-2.0) när du sen kan hålla låg o fin fart utan o "fladdra" så kan du börja o träna på flacka kurvor :tummenupp
En teknik jag använder e motorbroms o ligga lite över balansen då kan du svänga tvärare :yoparty
Sen så e det träning o träning...

(det går o svänga i en lägre vinkel oxå MEN då kan du inte svänga så mkt o dessutom lär ju farten öka o du får sämre balans....)

Sen så trääääääääna...

Det e jättekul o komma på lite kurvig väg o åka långsamt på slangen igenom när man möter andra bikers... DOM STIRRAR!!!! :D :D :D

.../Yoshi

Matti

Håll käften när du pratar med mig!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM RC8 R, KTM 450 SMR, KTM 690 SMC och en KTM 250 SX-F.
Yoshi_gixxeRR skrev:
Det e jättekul o komma på lite kurvig väg o åka långsamt på slangen igenom när man möter andra bikers... DOM STIRRAR!!!! :D :D :D

.../Yoshi

Buse! :fatta!

Ta upp hatten

Gaaaaz
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
R1
Haha,

Tackar tackar (skall prova det där med över balansläge mm och självklart på ett inhängnat område ;)).

Vid själva sväng-momentet. Svänger du något på styret eller använder du endast kroppsvikten och typ lutar dig åt höger för att svänga till höger? Eller kombinerar du att luta dig till höger och svänga till vänster för att åka till höger? (har märkt att hojen går lite lite till höger när jag svänger till vänster).

Dvs. hur exakt gör du för att svänga?

Super-Henkan

Dirt Rider
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 1000 k5
Yoshi_gixxeRR skrev:
Ja först o främst måste du upp i balansläget (när du kan åka på slangen utan att behöva gasa ngt... bara hålla jämn o fin fart) Sen måste du lära dig o göra det i lägre farter... Du kan även släppa lite luft i bak (från 2.5 till 1.8-2.0) när du sen kan hålla låg o fin fart utan o "fladdra" så kan du börja o träna på flacka kurvor :tummenupp
En teknik jag använder e motorbroms o ligga lite över balansen då kan du svänga tvärare :yoparty
Sen så e det träning o träning...

(det går o svänga i en lägre vinkel oxå MEN då kan du inte svänga så mkt o dessutom lär ju farten öka o du får sämre balans....)

Sen så trääääääääna...

.../Yoshi
Vad du är duktig!!! :tummenupp :D

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Ta upp hatten skrev:
Haha,

Tackar tackar (skall prova det där med över balansläge mm och självklart på ett inhängnat område ;)).

Vid själva sväng-momentet. Svänger du något på styret eller använder du endast kroppsvikten och typ lutar dig åt höger för att svänga till höger? Eller kombinerar du att luta dig till höger och svänga till vänster för att åka till höger? (har märkt att hojen går lite lite till höger när jag svänger till vänster).

Dvs. hur exakt gör du för att svänga?

När jag står upp flyttar jag tyngden mellan fotpinnarna mest o självklart med kroppen oxå. Står med höger fot på höger FRAMPINNE (så jag kan använda bromsen) O med vänster fot på vänster BAKPINNE!!!

Svänga vänster e lättast (tycker jag iaf) då jag har mer tryck (vikt) på vänster o flyttar kroppen o DRAR med mig hojen vänster.

Svänga höger går oxå (för mig blir det lite ryckigt då jag inte e så bra än...) men jag lägger mer vikt på höger pinne o drar med mig hojen samt mig själv åt....HÖGER!!!! Det behövs inte så mkt igentligen. Kroppen använder du till att behålla balansen men du "svänger" med hjälp av att dra hojen dit du helst vill att den ska :tummenupp

Sen så träna o träna o träna...

För mig funkar det "bra" när jag e i verklig miljö (på en landsväg o dyl) då jag måste koncentrera mig extra mkt!!! (annars åker man ju av... :rolleyes: )

.../Yoshi

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Ta upp hatten skrev:
Tackar tackar :tummenupp
då blir det ut och öva idag då. Håller tummarna att det blir uppehåll ett tag till :)

Ett tips e ju att träna på att åka RAKT fram under kontrollerade former först!!!!

Annars riskerar du att göra illa dig lr HOJEN :rolleyes:

.../Yoshi

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Tänk på hur hjulet står och hur du har balansen när du slår ner igen. Lite läbbigt när man ska sätta ner i en kurva när man hängt ut på sidan för att svänga. Vobbel vobbel ibland :näsblod

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Lite väl djupt det där... Börja med att styra vänster för att komma höger och tvärsom mot vänster.
Vid mer snäva svänger styr jag mot styrstoppet och hänger i styret åt det håll jag vill. Vid små kurskorrigeringar räcker det ofta att vrida lite i styret bara.
Men så är jag bara glad amatör också :) Har aldrig testat trixen yoshi mfl skrev.

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Glöm inte att använda blinkersen när ni svänger, pågar!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
ni som kan de där med att åka på slangen ... går det inte rätt bra att styra åt motsatt håll säg styr vänster svänger höger? då flyttar man tyngdpunkten med höger armen.... bör inte de resultera i höger sväng? :)

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
-PLM- skrev:
Lite väl djupt det där... Börja med att styra vänster för att komma höger och tvärsom mot vänster.
Vid mer snäva svänger styr jag mot styrstoppet och hänger i styret åt det håll jag vill. Vid små kurskorrigeringar räcker det ofta att vrida lite i styret bara.
Men så är jag bara glad amatör också :) Har aldrig testat trixen yoshi mfl skrev.

Nu prata vi iof om avancerad wheelie ju...

O jag förklara hur man svänger!!! INTE hur man gör en sidoförflyttning...

Ska man kunna svänga måste man ha relativt låg fart o då hjälper det föga att bara vrida på styret.

Man alla sätt e bra utom dom dåliga :D

.../Yoshi

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Aha... Långsamma wheelies menar du? dit har jag lååååååång väg kvar :)
trodde han bara undrade hur man styr på ex.vis motorväg/landsväg...

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
-PLM- skrev:
Aha... Långsamma wheelies menar du? dit har jag lååååååång väg kvar :)
trodde han bara undrade hur man styr på ex.vis motorväg/landsväg...

Lååångt kvar??? Nää, kom igen nu ERKÄNN du kan göra cirklar på slangen :fakta (fast du vill inte visa oss andra... :hihi )

Buse :fatta! !!!

.../Yoshi

Ta upp hatten

Gaaaaz
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
R1
Går rätt skapligt nu. Nollställde mätaren på min R1:a och plöjde över 1 Km på slangen (stående på främre fotpinnarna). Jag följde med i svängarna genom att svänga åt motsatt håll med styret. Vilken kick det var!!! :yoparty
(höll en snitthastighet på ca. 140-150 km/h på 2:an)

Blev riktigt trött i underarmarna av att hålla så länge. Får experimentera med olika grepp.

Tack igen för tipsen :Bugar

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Ta upp hatten skrev:
Går rätt skapligt nu. Nollställde mätaren på min R1:a och plöjde över 1 Km på slangen (stående på främre fotpinnarna). Jag följde med i svängarna genom att svänga åt motsatt håll med styret. Vilken kick det var!!! :yoparty
(höll en snitthastighet på ca. 140-150 km/h på 2:an)

Blev riktigt trött i underarmarna av att hålla så länge. Får experimentera med olika grepp.

Tack igen för tipsen :Bugar

Mina tips gäller ju bara om du åker typ 50km/h lr lägre... :fakta

.../Yoshi

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...