Avbetalning vid köp

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Köpte nya glasögon i våras gjorde direktbetalning gillar inte avbetalning. Butikens personal tjatade att jag skulle hyra ta dom på avbetalning. Dom slutade med tjatet när jag höjde rösten. Igår köpte jag ny Iphone gjorde direktbetalning. Butikens personal tjatade om avbetalning. Får man inte bestämma själv hur man vill betala sina saker?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Men om du betalar allt på en gång så får ju inte butiken sin Kickback från finansinstitutet.
Du hamnar i en sämre förhandlingsposition när dunte.x ska köpa en ny bil och säger stt du betalar allt på en gång än om du tar den på avbetalning.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Köpte nya glasögon i våras gjorde direktbetalning gillar inte avbetalning. Butikens personal tjatade att jag skulle hyra ta dom på avbetalning. Dom slutade med tjatet när jag höjde rösten. Igår köpte jag ny Iphone gjorde direktbetalning. Butikens personal tjatade om avbetalning. Får man inte bestämma själv hur man vill betala sina saker?

Inse att både du och jag är omoderna, med att först jobba ihop pengar för att konsumera😉 Skulle tro att butikerna tjänar en slant på varje avbetalning dom lyckas fixa. Samma sak med de försäkringar som dom försöker pracka på på glasögon, telefoner och gud veta vad som ska försäkras.

För övrigt vet jag en som mer eller mindre skällde ut en Volvo säljare då han köpte en ny S80 då säljare började snacka om finnas. Ha sa "tror du jag är helt dum i huvudet, tror du att jag skulle köpa en bil av dig om jag inte kan betala den direkt, vad har ni för konto nr så får jag föra över pengarna" säljaren var ganska paff men han fick betala bilen på en gång. En bil kan jag väl förstå om man lånar till men jag nöjer mig med bilar i prisklassen som inte kräver lån.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du hamnar i en sämre förhandlingsposition när dunte.x ska köpa en ny bil och säger stt du betalar allt på en gång än om du tar den på avbetalning.

Men får man så mycket bättre pris vid avbetalning att det är mer än den totala räntan som ska betalas på lånet?

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Köpte ny dator (Stationär) på Elgiganten för en månad sedan. Eloge till personalen som som inte tjatade när jag gjorde direktbetalning. Kan tillägga min gamla stationära dator var 12år gammal. Min gamla Iphone köpte jag 2016. Är ingen prylsnobb.

Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kollade på det där glasögonavtalet när jag precis nyligen skulle skaffa terminalglas.
Ett, man måste ha minst två par brillor så de tyckte jag skulle ha slipade solglasögon. Ofan, kan man få glas från tillverkaren då? Nej det går ju inte. Men hela grejen med rejbanns är ju att de har skitmysig färg på linsen, hur tänker du då? *tyst*
Två, efter att ha betalat för hela jävla skiten efter två år ska man lämna tillbaka brillorna.

Suck

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi köpte tv för en massa år sen på Mediamarkt. Just då hade de en kampanj att det inte kostade ett öre extra om man tog tre månader avbetalning. När jag skulle betala så tog tjejen i kassan något avtal som var på 6 månader. Då frågade jag, är det räntefritt? Ja sa hon, men uppläggningsavgift på 495 kronor. - Men då blir den effektiva räntan ganska hög va sa jag på skämt. Nej, det är räntefritt, det kostar inget. Jag sa då att man räknar in uppläggningsavgift i den effektiva räntan. Hon fortsatte med att det inte kostade extra. Tredje gången sa hennes kollega lite trött, ja, du har rätt. Blev det på tre månader till slut.

• Haha
Reaktioner: RN

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vi köpte tv för en massa år sen på Mediamarkt. Just då hade de en kampanj att det inte kostade ett öre extra om man tog tre månader avbetalning. När jag skulle betala så tog tjejen i kassan något avtal som var på 6 månader. Då frågade jag, är det räntefritt? Ja sa hon, men uppläggningsavgift på 495 kronor. - Men då blir den effektiva räntan ganska hög va sa jag på skämt. Nej, det är räntefritt, det kostar inget. Jag sa då att man räknar in uppläggningsavgift i den effektiva räntan. Hon fortsatte med att det inte kostade extra. Tredje gången sa hennes kollega lite trött, ja, du har rätt. Blev det på tre månader till slut.

Det är såna gånger man borde lämna butiken och handla någon annanstans.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har köpt både mobiler och systemkameror på avbetalning, just för att det blev billigare än att betala kontakt, totalt sett. Grejen är ju att man måste ha koll på vad som är billigast för mig som konsument, inte gå på säljsnacket från butiken.

Och extraförsäkringar är ju bara ren idioti. Inte för att jag vare sig har köpt eller använt någon, men jag kan inte tänka mig att det är något man har någon som helst nytta av rent ekonomiskt den dag något händer.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När jag köpte en bil 2016 så sa jag till säljaren att jag har belopp på kontot det handlade om 240`

Ja det är inte så vanligt idag blev svaret.
Men sen berättar han om jag tar mer än halva beloppet på finansiering så fick jag något typ av "premie program" där bland annat de 2 första service ingår. Det gick att betala hela beloppet på första fakturan. Kommer inte ihåg nu men totalt kosta det ungefär 500kr med upplägget och räntan sen fick jag bilen servad gratis 2gånger

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Håller med om googlesbutikerna tvi f-n. Jag tjöper bara glas med skatteverkets goda.. ja ni förstår. Ja så det är väl rekvisition o hela köret och så lägger man till 5 spänn för något som man behöver lägga till :va

För mig har det alltid varit antingen Synsam eller Synoptik och sist var det dom sistnämnda.

-Hej, terminal & skyddsglasögon.. inget abonnemang tack då jag byter dessa en gång per decennium.
-Solglasögon.
-... (tanken har väl funnits där någon gång, kanske)
-Eh det är trevligt när man kör.
-Det förstås, får väl se om något ser lovande ut.. jag slösurfar runt lite.
-Ok.

Jag knappt nämnde eller så provades ett par mörka glajjer. I övrigt var det ett svårt sortiment för vanliga men valde tillslut ut ett par. Skyddsglasögon hade dom i en hardcase-väska med fack och ganska duktigt många, jag testa allihop hastigt utan spegel = dom som satt bekvämast blev det.

Allt avklarat, lämnat över rekan som bekräftades på något vis.

-Det blir 12 000:- (drygt)
-?
-...
-När blev det så mycket pengar?
-Då ska vi se ja, skydd.. ja det tar dom 100%.
-Mm.
-Bågarna du valde kostar **:- extra och solglasögonen..
-Ok fast några solglasögon valde jag aldrig.
-Nähä.
-Nej.(så hur fan var du påväg att få in det på ett kvitto? Dumskalle.)

Tror det blev typ 2-3 tusen ur egen ficka i slutändan.

Mobajl har dock alltid fung. utan dividering hos Telia, byter vart 2-5år och vill då ha den senaste med penna.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nej..
Säljarens mål är att du ska betala så mycket som möjligt.
Frågor på det? :va
Fast det är ju i princip aldrig säljaren som är kreditgivare. Sen kan ju säljaren får kickback om dom säljer avbetalningar, och sen möjliggör ju kreditgivaren köp som köparen inte har råd med, och det tjänar ju så klart säljaren på.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nej.
Säljarens mål är att du ska betala så mycket som möjligt.
Frågor på det? :va
Jag tänkte köpa en ny tv för nån månad sen för att den gamla inte kunde visa Netflix längre. På egen hand hade jag och hustrun hittat en modell, men begrep inte skillnaden mellan två modeller. Säljaren ställde diverse frågor och det slutade med att han rekommenderade en Googleburk för en tiondel av priset på tvn. Jag påpekade att det var ovanligt dåligt av en säljare att övertyga mig om att spendera mindre än tänkt.
Han svarade att det var tvärtom, nu skulle vi komma ihåg honom till nästa gång vi behöver något.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag tänkte köpa en ny tv för nån månad sen för att den gamla inte kunde visa Netflix längre. På egen hand hade jag och hustrun hittat en modell, men begrep inte skillnaden mellan två modeller. Säljaren ställde diverse frågor och det slutade med att han rekommenderade en Googleburk för en tiondel av priset på tvn. Jag påpekade att det var ovanligt dåligt av en säljare att övertyga mig om att spendera mindre än tänkt.
Han svarade att det var tvärtom, nu skulle vi komma ihåg honom till nästa gång vi behöver något.

Påminner om en som hade musikaffär där jag handlade en hel del grejer, när man var ung och grön och ofta inte hafe koll kunde han säga att den där ska du inte ha du kommer att bli besviken, detta är vad du ska ha och blev mycket affärer under lång tid fram till han stängde. Kunde han inte konkurrera brukade han säga att köpt istället på ert stället.

Han lät också ungar provspela instrument, frågade honom en gång om detta då det kryllade av ungar i butiken han sa "det blir nån repa nån gång men många kommer sen hit med föräldrarna och handlar".

Troligtvis tjänade han hyfsat på att vara ärlig och ha många fasta kunder och få nya kunder tack vare att han var ärlig om än han var affärsman.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Påminner om en som hade musikaffär där jag handlade en hel del grejer, när man var ung och grön och ofta inte hafe koll kunde han säga att den där ska du inte ha du kommer att bli besviken, detta är vad du ska ha och blev mycket affärer under lång tid fram till han stängde. Kunde han inte konkurrera brukade han säga att köpt istället på ert stället.

Han lät också ungar provspela instrument, frågade honom en gång om detta då det kryllade av ungar i butiken han sa "det blir nån repa nån gång men många kommer sen hit med föräldrarna och handlar".

Troligtvis tjänade han hyfsat på att vara ärlig och ha många fasta kunder och få nya kunder tack vare att han var ärlig om än han var affärsman.

I storstäder kanske man kan tjäna lite extra på att lura sina kunder men som handlare i någon som helst kommun i Norrbotten har man nog snabbt grävt sin egen grav som egenföretagare om man försöker med sånt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kollade på det där glasögonavtalet när jag precis nyligen skulle skaffa terminalglas.
Ett, man måste ha minst två par brillor så de tyckte jag skulle ha slipade solglasögon. Ofan, kan man få glas från tillverkaren då? Nej det går ju inte. Men hela grejen med rejbanns är ju att de har skitmysig färg på linsen, hur tänker du då? *tyst*
Två, efter att ha betalat för hela jävla skiten efter två år ska man lämna tillbaka brillorna.

Suck
Du kan i och för sig visst få vilka glas som helst men abonnemang på Synsam är rätt kass oavsett.

Apropå detta efterlyser jag duktig optiker (personen alltså) i Stockholm på en optikaffär som har premiummärken.

Har tröttnat på Synsam, min ordinarie optiker pensionerade sig dessutom, även hennes efterträdare bytte jobb, de är 100% säljfokuserade och dessutom woke.

Gick till en optiker på Södermalm som jag hört var bra, de hade en tavla på Greta så jag gick till deras systerbutik på Karlavägen, köpte ett par Persol och ett par Tom Ford, är så där nöjd med själva glasen och noterar att de sålde något fabrikat jag nog inte hade valt om jag varit uppmärksam.

Man skall hålla sig till de bästa märkena på både båge och glas tycker jag. Att det kostar fan är det värt.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du kan i och för sig visst få vilka glas som helst men abonnemang på Synsam är rätt kass oavsett.

Apropå detta efterlyser jag duktig optiker (personen alltså) i Stockholm på en optikaffär som har premiummärken.

Har tröttnat på Synsam, min ordinarie optiker pensionerade sig dessutom, även hennes efterträdare bytte jobb, de är 100% säljfokuserade och dessutom woke.

Gick till en optiker på Södermalm som jag hört var bra, de hade en tavla på Greta så jag gick till deras systerbutik på Karlavägen, köpte ett par Persol och ett par Tom Ford, är så där nöjd med själva glasen och noterar att de sålde något fabrikat jag nog inte hade valt om jag varit uppmärksam.

Man skall hålla sig till de bästa märkena på både båge och glas tycker jag. Att det kostar fan är det värt.
Ska kolla var kompisens dotter jobbar, ska vara en riktig liten optikerbutik på Kungsholmen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år