Avd David vs Goliat - Tommy vann mot Trafikverket på grund av undermålig skyltning!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Med anledning av tidigare diskussioner i andra trådar angående snabellagningar, halkiga beläggningar, friktionsmätningar etc finns det anledning att notera att Trafikverket idag fick på skallen i Tingsrätten och döms att ersätta Tommy Jensen för självrisken då han gick omkull på lösgrus utan att skyltning var gjord.

Hela historien finns här: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Brist_pa_friktion/SMC-i-ratten/

Lärdomar i det fall någon av oss råkar ut för något liknande:
1 - dokumentera frånvaron av skyltar
2 - vittnesmål från kompisar tillmäts vikt i domstolen (i detta fall högre än entreprenörerna)
3 - hänvisningar från TV till schablonmässiga dokument kan ifrågasättas

Och med all sannolikhet ytterligare klokheter.

Det är bara att lyfta på hatten och nicka till Tommy, Maria och ytterligare involverade för att de orkat driva kampen för den enskilde mc-föraren mot juriststaben i allas vårt Trafikverk, återstår att se om TV har styrka nog att dra egna slutsatser av utfallet i denna dom. Tummen upp till Er! :tummenupp

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Och Januari hann inte ens ta slut innan man fick valuta för årets SMC-medlemskap. :tummenupp

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Bra jobbat.

ursäkta min kanske tråkiga inställning, men ett överklagande och vinst hela vägen igenom hade suttit som en fläskläpp.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Bra jobbat.

ursäkta min kanske tråkiga inställning, men ett överklagande och vinst hela vägen igenom hade suttit som en fläskläpp.
Javisst skulle det ha suttit fint men jag är skeptisk till att TV överklagar - denna typ av publicitet kan knappast locka? Mem vi får la se vad som händer :)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det är pengar som pratar nu, jag kan nog sätta min son som insatts på att ett överklagande kommer.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Det är pengar som pratar nu, jag kan nog sätta min son som insatts på att ett överklagande kommer.
Är han det minsta lik Dig väljer jag ödmjukt att avstå, men en pilsner kunde det vara värt...

:)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
självrisken? Ja, dom pengarna svider nog rejält i trafikverkets budget...

Eller hur många själrisker har de råd till om de lämnar samma väg orörd ytterligare ett år?

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Kan inte hans försäkringsbolag driva frågan vidare för de pengar de förlorat?
Som tillexempel händer vid skadegörelse!

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj

Kan inte hans försäkringsbolag driva frågan vidare för de pengar de förlorat?
Som till exempel händer vid skadegörelse!
Ni har så rätt! Tommy är naturligtvis inte sakägare för resterande del av skadekostnaden, förstår jag det rätt har samtliga bolag redan tillgång till materialet och IF möjlighet att regressa sina kostnader...

Last edited:
Gick med
24 Jun 2007
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
Tack för gratulationer. Det kändes bra att få rätt.
Under tingsrättsförhandlingen fanns två heltidsanställda jurister på Trafikverkets sida. Till detta kommer fyra åhörare som arbetar med skadeståndsärenden och fyra vittnen från entreprenören, de vittnade via videolänk. I den muntliga förberedelsen deltog två jurister.
Hanteringen av dessa ärenden kostar mer än 6000. Jag är tveksam till om TrV överklagar men jag har haft fel förut. Hovrätten måste också bevilja prövningstillstånd.
Och visst har försäkringsbolaget i fråga fått skadenummer och domslut. Alla försäkringsbolag har fått domen. Samtliga bolag uppmanas att regressa i denna typ av ärenden som vi betalar via våra försäkringspremier.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen

Eller hur många själrisker har de råd till om de lämnar samma väg orörd ytterligare ett år?

Det kanske inte svider i deras kassa att pynta självrisken, men det försvagar deras ställning mot hojåkare. Det betyder att om det blir fler mål med liknande händelser finns nu en dom att hänvisa till.

Om man ska dra riktigt positiva slutsatser på långsikt så kanske det blir lättare att få ersättning av trafikverket, vägarna hålls i bättre skick men framförallt få hojåkarna en starkare ställning gentemot trafikverket.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!