Avdragen gänga i framgaffeln

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Så klart så skulle det gå åt helvete.:mad:
När jag höll på att byta däck och skulle skruva av framdäcket så gick en gänga av, en av de fyra som sitter in i framgaffeln på vänster sidan. De som håller fast stången som går genom hjullagren osv ( i brist på andra ord:p).
Jag hoppades så klart på att de skulle vara gängade men det var de inte.

Skulle det funka att borra ur, gänga och sätta dit en ny ?
Eller hur bör jag göra. Det är ju lite synd om framhjulet släpper när man rycker upp hojen på bakhjulet.

karips

Masta Of Disasta
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
Honda CBR-1000 RR -07
Det finns något som heter insatsgänger som du "gängar om och sen skruvar en grej som ser ut som en fjäder...Efter det så är det bara och skruva tebaks det du vill ha där..."

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Det är väl pinnbultar som sitter där. Alltså gängade i gaffelbenet. Har den gått av så att det inte sticker ut nåt får du svetsa fast en mutter å dra lös den med.

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Jag tackar för hjälpen. Jag kan meddela att pinnbultarna är av m6 och de är inte gängade in i gaffeln. Det blir till att borra ur och gänga, hoppas det går smärtfritt:tungan

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Jag tackar för hjälpen. Jag kan meddela att pinnbultarna är av m6 och de är inte gängade in i gaffeln. Det blir till att borra ur och gänga, hoppas det går smärtfritt:tungan

pratar vi om dessa 2st på varje sida som klämmer fast hjulaxeln:va

lycka till att borra! aluminium runt din avdragna bult. du kommer borra mer i aluminiumet än i bulten. fixa en grispitt och en 1mm borr istället och se till att borra i MITTEN på bulten så borde du klara detta.:tummenupp

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ta isär gaffeln. Lägg en bricka emellan lägg sedan på en M10 mutter jorda migen så nära du kan åsså glöder runt tills m10 är fylld med svets. Vänta tills den inte lyser rött längre och sedan bara att lossa. Brukar funka finfint när man drar ut avdragna pinnbultar i toppar och turbos o dyl.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Hur ser du att dom inte är gängade. Dom är knappast fastgjutna. Men gör som du vill.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ser det ut ungefär såhär?

Bifogat

• pinnar.jpg
    pinnar.jpg
    47.4 KB · Visningar: 62

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Ser det ut ungefär såhär?

Jajjemen så ser det ut. Måste säga att jag blev lite förvånad på hur mycket bra svar jag fick på den här frågan. :tummenupp för er.
Jag löste det genom att borra med ett litet borr först och sedan borra upp det med rätt storlek på borret. Gängade sedan lite försiktigt. Funkade skitbra, borrade dock lite fel i början men det löste sig :gnissla

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0