Avdragen skruv

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Stortryne skrev:
Nytt liv i gammal tråd...
Någon som vet var man kan få tag i en dylik här i byn? Nu var det min tur :gråta

Sjögrens i frölunda har ca 1200 +moms


Biltema har också en "Ridgid-kopia" för 299:- art nr 20-349

Skruvutdragarsats
Mycket prisvärda icke-koniska skruvutdragare av proffskvalitet. Avlägsna skadade eller avbrutna skruvar genom att först borra ett hål i den kvarsittande skruvänden med hjälp av en borriktare. Därefter knackas skruvutdragaren fast i hålet, och skruven kan nu skruvas ur hålet med hjälp av en fast nyckel. Skonsam mot gängan i skruvhålet då skruvutdragaren inte expanderar den kvarvarande skruvänden. Satsen innehåller 5 st. borr, 10 st. borriktare och 5 st. skruvutdragare med mutter.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Bastarden skrev:
Höjer en varningens finger för de sk. grispittarna!! Dom har en tendens att
bara ställa till det ännu mer...gå av!! Har erfarnehet!! :huvet

Finns en annan modell som är fyrkantig, den funkar mkt bättre!! Om du kommer åt bulten så är det bara att borra ett hål i centrum, banka in en
urdragare och skruva ut!!

Lyckades ifjol dra av en av vev bultarna 2dagar innan Norge semester, en
3mm borr och ett torx bits grejade resan!! :tummenupp

Lycka till!!

/D

2 dagar innan semstern! illa! :)
Som du säger, dom där fyrkantiga är riktigt bra.
Har man modellen som är fyrkantig och har möjlighet att värma lite runt bulten då kan jag lova att bulten lossnar!
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Långa farbron skrev:
Skruvutdragarsats
Mycket prisvärda icke-koniska skruvutdragare av proffskvalitet. Avlägsna skadade eller avbrutna skruvar genom att först borra ett hål i den kvarsittande skruvänden med hjälp av en borriktare. Därefter knackas skruvutdragaren fast i hålet, och skruven kan nu skruvas ur hålet med hjälp av en fast nyckel. Skonsam mot gängan i skruvhålet då skruvutdragaren inte expanderar den kvarvarande skruvänden. Satsen innehåller 5 st. borr, 10 st. borriktare och 5 st. skruvutdragare med mutter.

Det där låter ju skitbra :) Var hittar man en sån, och kostar den skjortan?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Långa farbron skrev:
Sjögrens i frölunda har ca 1200 +moms


Biltema har också en "Ridgid-kopia" för 299:- art nr 20-349


Skruvutdragarsats
Mycket prisvärda icke-koniska skruvutdragare av proffskvalitet. Avlägsna skadade eller avbrutna skruvar genom att först borra ett hål i den kvarsittande skruvänden med hjälp av en borriktare. Därefter knackas skruvutdragaren fast i hålet, och skruven kan nu skruvas ur hålet med hjälp av en fast nyckel. Skonsam mot gängan i skruvhålet då skruvutdragaren inte expanderar den kvarvarande skruvänden. Satsen innehåller 5 st. borr, 10 st. borriktare och 5 st. skruvutdragare med mutter.

Se röd text.

:hihi
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
jag fick ut en skruv genom att borra ett litet hål snätt i den och sedan slå in en mejsel. Sedan var det bara att skruva ut skruven med det icke sentrerade hålet. Funkade för mig. Men som vanligt. Mina lösningar brukar vara rätt dumma. Ta bort ena motorkåpan och skruva loss skruven med en tång vore kanske bäst.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Långa farbron skrev:
Vet tyvärr inte,framgår inte av hemsidan (har inte hunnit köpa någon själv än)

Men en gissning är att den tar ner till M5-M6.

Då är det gränsfall, men jag får väl pallra mig dit i veckan å se efter själv.
Tackar för hjälpen :Bugar

philsson skrev:
jag fick ut en skruv genom att borra ett litet hål snätt i den och sedan slå in en mejsel. Sedan var det bara att skruva ut skruven med det icke sentrerade hålet. Funkade för mig. Men som vanligt. Mina lösningar brukar vara rätt dumma. Ta bort ena motorkåpan och skruva loss skruven med en tång vore kanske bäst.

Den är inte så stor (skruven!!) så det känns farligt att borra. Hade den stuckit upp lite mer ur godset så hade en polygrip gjort jobbet, men nu gör den ju inte det... :mad:
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Stortryne skrev:
Då är det gränsfall, men jag får väl pallra mig dit i veckan å se efter själv.
Tackar för hjälpen :Bugar



Den är inte så stor (skruven!!) så det känns farligt att borra. Hade den stuckit upp lite mer ur godset så hade en polygrip gjort jobbet, men nu gör den ju inte det... :mad:
trist.. :( I mitt fall var det en av skruvarna till styrlåset. Lite grövre skruvar.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Kawasaki/Nils skrev:
[

Här är enn annan tråd om samma sak.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=95517

Det slutade med att jag gjorde saken än värre. Jag försökte borra ut skuven men borrade snett.... :kocko
fick till slut lov att lämna in till en finmekanisk verkstad....500:- :banana
Mitt råd, anlita någon som har rätt verktyg.... :yoparty

Nej fy! Att "bara" borra ut skiten har jag aldrig trott på. Måste börja exakt i mitten, med exakt rätt vinkel på borret. Hur rätt kan det bli med en handborrmaskin å jag? :tomten
Lutar åt att jag går på Farbrorns råd å köper prytteln på biltema. Sedan har jag ju rätt verktyg själv :banana

Långa farbron skrev:
Kan det kanske gå att såga/fila ett litet spår i den ?

Nix. Sticker ut för lite :huvet
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Äh, ta en grispitt och skruva ut skitet. Så länge du är försiktig och gör rätt så skall det nog gå bra. Har fått ut flera skruvar med grispitt utan att den gått av, bara lite finlir! :tummenupp
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Grispittar är faktiskt inte helt värdelösa.
Varierar mycket i kvalitet bara. 50-lapp på Biltema är inte att rekommendera, köp isf ordentliga och använd rätt.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Stortryne skrev:
Nej fy! Att "bara" borra ut skiten har jag aldrig trott på. Måste börja exakt i mitten, med exakt rätt vinkel på borret. Hur rätt kan det bli med en handborrmaskin å jag? :tomten

Enklaste sättet att få det centrerat är ju att ta en körnare och hammare och knacka ett litet märke i mitten på skruven. Börja med en liten borr som är lite större än märket när du börjar. Det hålet behöver inte vara så djupt eftersom det skall fungera som styrning till en lite större borr.

Svinpitt har jag använt själv och det funkade. Det _jag_ tycker är viktigt är att man inte tar för stor svinpitt så att man pressar isär skruven för mycket så att den riskerar att spricka eller nypa fast i godset. Som tur är har jag aldrig behövt värma (iofs inte råkat ut för sånt här mer än ett partrenågra gånger)

Det är iofs en extra utmaning med locktite också :gnissla

Att ta det till verkstan om du är osäker är nog ett bra tips, isht som att flera andra också rekommenderar det.

Lycka till, jag är inte avis för fem öre... :3freak

Stortryne skrev:
Ska köpa ny hoj. Då måste jag ju ha den gamla i ordning så att någon vill köpa den.

Säljaren lurade på mig en grispitt i.a.f. (50:- på biltema :) ) å det funkade faktiskt :banana

Glory to the brave!!!

*host*

Det är fegt att läsa ikapp va? :tomten
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top