avgasbandage ger mer effekt ?

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Jet-Hot gör en slags keramisk beläggning
JetHot

Kan se ganska snyggt ut och påstås ge ovan
diskuterade effekter.

Undrar om nån i Sverige gör sådant?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hejhopp!
Var skaffar man isolering till grenrör nu då?
Det är inte utan att man har blivit lite sugen :)
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
2T:
Sammanfattning:
Högre avgastemp = större rörlighet hos avgaserna = cylinder töms fortare (=större mängd oantänd gas i pipan) och tryckvågen från avgaserna blir starkare => toppigare effektkurva med högre effekt

Har jag förstått rätt?
Hur ska jag ändra förgasarbestyckning? (större munstycke då man får bättre flöde genom motorn?)
Är det stor risk att överhetta motorn eller andra risker?

Ger det något på en 125 med jollymotopipa (ca 0.3mm tjockt material) och öppet luftfilter tro?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Larco skrev:
2T:
Sammanfattning:
Högre avgastemp = större rörlighet hos avgaserna = cylinder töms fortare (=större mängd oantänd gas i pipan) och tryckvågen från avgaserna blir starkare => toppigare effektkurva med högre effekt

Har jag förstått rätt?
Hur ska jag ändra förgasarbestyckning? (större munstycke då man får bättre flöde genom motorn?)
Är det stor risk att överhetta motorn eller andra risker?

Ger det något på en 125 med jollymotopipa (ca 0.3mm tjockt material) och öppet luftfilter tro?

Vet inte, o möjligen är det du skriver är riktigt. Men lindning på 2t är främst för att undvika att pipan kyls ned av farvinden. Du ser det främst i dragracing o snöskoter. Tajmingen av pulserna ändras av ändrad temp. Pulserna rör sig med ljudhastigheten som i sin tur är beroende av pipans temp.

Jag tror inte flödet på tvåtakt är målet riktigt. Javist, vill man bli av med skiten fortast möjligt liksom. Men då tappar man trycket o därmed pulserna. Därför är utloppet så litet. Man brukar göra tvärt om att minska flödet(volym) för att pulserna skall bli kraftigare.

(definitivt ute på hal is nu)

Borde inte avgastempen i pipan vara så låg som möjligt för att avgasernas volym skall bli mindre och därmed kan tömmas lättare genom det lilla hålet där bak? Som sagt, man vill ju ha tryck kvar i pipan. Tryck kan man nå genom att öka tempen eller täppa igen pipan. Men varför öka gasernas volym i onödan liksom?
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
#Olsson# skrev:
Borde inte avgastempen i pipan vara så låg som möjligt för att avgasernas volym skall bli mindre och därmed kan tömmas lättare genom det lilla hålet där bak? Som sagt, man vill ju ha tryck kvar i pipan. Tryck kan man nå genom att öka tempen eller täppa igen pipan. Men varför öka gasernas volym i onödan liksom?

Jo, det borde väll stämma, är väll därför man använder 3-stegs expansionskammare.. ?
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
#Olsson# skrev:
Vet inte, o möjligen är det du skriver är riktigt. Men lindning på 2t är främst för att undvika att pipan kyls ned av farvinden. Du ser det främst i dragracing o snöskoter. Tajmingen av pulserna ändras av ändrad temp. Pulserna rör sig med ljudhastigheten som i sin tur är beroende av pipans temp.

Jag tror inte flödet på tvåtakt är målet riktigt. Javist, vill man bli av med skiten fortast möjligt liksom. Men då tappar man trycket o därmed pulserna. Därför är utloppet så litet. Man brukar göra tvärt om att minska flödet(volym) för att pulserna skall bli kraftigare.

(definitivt ute på hal is nu)

Borde inte avgastempen i pipan vara så låg som möjligt för att avgasernas volym skall bli mindre och därmed kan tömmas lättare genom det lilla hålet där bak? Som sagt, man vill ju ha tryck kvar i pipan. Tryck kan man nå genom att öka tempen eller täppa igen pipan. Men varför öka gasernas volym i onödan liksom?

Angående flödet så tänkte jag främst ut ur cylindern och om den tömms fortare/lättare borde det väl vara lättare för de oförbrännda gaserna att komma fram = större gasmängd, och det kommer väl då förmodligen ut mer oförbrännda gaser i pipan som trycks tillbaka av den starkare tryckvågen (högre kenetiskenergi => starkare tryckvåg, sades väl?). Sedan är det kanske så att pipan tömsfortare också. Det borde vara så men jag vet inte. Det kanske kompenseras av något annat.

Större gasmängd + högretryck i pipan = mer effekt

Fast sedan är det ju också annan timing på tryckvågen eller kompenseras detta av den större gasmängden som ska tillbaka in i cylinder ?

ps.Menade du att du eller jag var ute på hal is?
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
#Olsson# skrev:
Borde inte avgastempen i pipan vara så låg som möjligt för att avgasernas volym skall bli mindre och därmed kan tömmas lättare genom det lilla hålet där bak? Som sagt, man vill ju ha tryck kvar i pipan. Tryck kan man nå genom att öka tempen eller täppa igen pipan. Men varför öka gasernas volym i onödan liksom?

Men om man gaserna töms lättare (kalla gaser) borde man väl få lägre tryck?
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Larco skrev:
Men om man gaserna töms lättare (kalla gaser) borde man väl få lägre tryck?

Ja visst, men det kan man kompensera genom att stänga pipen något därbak. Målet var egentligen att överdrivet frysa ned en hel cykels avgaser till storleken av en tändsticksask. Den borde kunnas "smugglas" ut genom ett väldigt litet hål i en väldigt liten pipa och således behålla trycket för pulsernas skull.

(Bara en tanke)
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
En teori:

Vid nerkylning av avgasröret "läcker" värmeenergi ut genom självaste röret vilket ger lägre gastemperatur samt därmed även lägre rörelseenergi (eftersom energi strävar åt jämnvikt: försvinner värmeenergi så tas energi från rörelsen till att fylla ut "tomrummet" som blev av den försvunna värmeenergin s.a.s.)
Således: -avgaserna saktar ner inuti röret. -vilket innebär att nästa puls med avgaser som kommer ur cylindern måste knuffa de "gamla avgaserna" framför sig -vilket ger motstånd, vilket ger lägre effekt
Eller?

Således skulle värmebandage motverka nerkylningen av röret och därmed skulle effekten upprätthållas.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Larco skrev:
Angående flödet så tänkte jag främst ut ur cylindern och om den tömms fortare/lättare borde det väl vara lättare för de oförbrännda gaserna att komma fram = större gasmängd, och det kommer väl då förmodligen ut mer oförbrännda gaser i pipan som trycks tillbaka av den starkare tryckvågen (högre kenetiskenergi => starkare tryckvåg, sades väl?). Sedan är det kanske så att pipan tömsfortare också. Det borde vara så men jag vet inte. Det kanske kompenseras av något annat.

Större gasmängd + högretryck i pipan = mer effekt

Fast sedan är det ju också annan timing på tryckvågen eller kompenseras detta av den större gasmängden som ska tillbaka in i cylinder ?

ps.Menade du att du eller jag var ute på hal is?

Jag har aldrig riktigt fattat varför den totala mängden avgaser från förbränningen (molykylerna oavsett temp/volym) skulle tömmas effektivare om de var varmare.(någon som kan förklara kanske?) Att farten ökar med minskad area och ökar med trycket kan jag tänka mig. Också, att pulserna rör sig fortare pga tempen är jag med på. Men sedan är det stopp i kontoret.
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
#Olsson# skrev:
Jag har aldrig riktigt fattat varför den totala mängden avgaser från förbränningen (molykylerna oavsett temp/volym) skulle tömmas effektivare om de var varmare.(någon som kan förklara kanske?) Att farten ökar med minskad area och ökar med trycket kan jag tänka mig. Också, att pulserna rör sig fortare pga tempen är jag med på. Men sedan är det stopp i kontoret.

Molekyler/atomer studsar mot en yta med hög hastighet (ca 1200km/h vid 25*C). Detta ger ett/är tryck, om man ökar rörelseenergin ökar man hastighet för partikeln och ju högre hastighet desto fler gång hinner partikeln stutsa vilket ger den fler tillfällen för den att hamna rätt (pricka avgasporten). "Gasen kan anta en annan form snabbare/lättare", det är lättare att trycka en vätska genom ett hål än att trycka igenom en degklump.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Larco skrev:
Molekyler/atomer studsar mot en yta med hög hastighet (ca 1200km/h vid 25*C). Detta ger ett/är tryck, om man ökar rörelseenergin ökar man hastighet för partikeln och ju högre hastighet desto fler gång hinner partikeln stutsa vilket ger den fler tillfällen för den att hamna rätt (pricka avgasporten). "Gasen kan anta en annan form snabbare/lättare", det är lättare att trycka en vätska genom ett hål än att trycka igenom en degklump.

Verkar logiskt men kanske något mycket "finlir". Ovetande gissar jag att tesen "most bang for the buck" gäller i högsta grad här. Det finns ju så mycket på 2t-pipor att göra på mer traditionell nivå som är effektivt. Typ, konlängder vs porttider etc. Inget argument mot gastemp-teorier dock.

/h
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top