Hej,
Jag behöver hjälp. Har läst alla andra trådar om detta fenomen och har testat allt men inget hjälper...
Så här är min situation: Har en Dominator från -96 som jag byggt om (ganska kraftigt). Tagit bort luftburken och har ett KN filter direkt på förgasaren. Avgassystemet är specialtillverkat av en kille som gjort system till många cyklar och ljuddämparen är en shorty. Så det är mao ett helt öppet system. Visste ju att jag var tvungen att bestycka om vilket jag har gjort. Började med 165/55 vilket var vad det flesta använde som hade modifierade system. Men den gav ifrån sig ganska kraftiga avgasknallar när jag släpper gasen efter kraftigt gaspådrag. Efter försiktigt gaspådrag så "harklar" den sig efter gassläpp. Försökte justera med pilotskruven men det blev inte bättre. Trodde först att lågfartsmuntstycket var för litet då systemet är totalt öppet så jag bytte till 60. Fortfarande avgasknallar efter 100 justeringar av pilotskruven samt att den gick ännu sämre. Kollade tändstiftet som var svart. Okej... lågfartmunstycket är för stort! Den får för mkt soppa. Bytte återigen lågfartmunstycke men till 52 men ingen förbättring (efter ytterligare 100 småskruvningar på pilotskruven).
Förgasaren är ren. Munstyckena är bytta (så inge skit i dom). Prövat startgas för att se om den tar in tjuvluft någonstans men ingen reaktion på tomgången. Kan den ta in tjuvluft vid grenröret? Ja det är möjligt men har nya packningar och avgassystemet är påskruvat hårt som fan. Och om så vore fallet borde den inte ge avgasknallar då även vid fullt eller mellan gaspådrag?
Det fungerar hur bra som helst när den går på högfartsmunstycket och när den går på nålen. Det är bara när den ska gå ner till tomgång som det knallar.
Detta är vansinnigt irriterande. Hur svårt ska det vara få rätt inställning på EN förgasare. Någon som har några idéer?
//Brad
Jag behöver hjälp. Har läst alla andra trådar om detta fenomen och har testat allt men inget hjälper...
Så här är min situation: Har en Dominator från -96 som jag byggt om (ganska kraftigt). Tagit bort luftburken och har ett KN filter direkt på förgasaren. Avgassystemet är specialtillverkat av en kille som gjort system till många cyklar och ljuddämparen är en shorty. Så det är mao ett helt öppet system. Visste ju att jag var tvungen att bestycka om vilket jag har gjort. Började med 165/55 vilket var vad det flesta använde som hade modifierade system. Men den gav ifrån sig ganska kraftiga avgasknallar när jag släpper gasen efter kraftigt gaspådrag. Efter försiktigt gaspådrag så "harklar" den sig efter gassläpp. Försökte justera med pilotskruven men det blev inte bättre. Trodde först att lågfartsmuntstycket var för litet då systemet är totalt öppet så jag bytte till 60. Fortfarande avgasknallar efter 100 justeringar av pilotskruven samt att den gick ännu sämre. Kollade tändstiftet som var svart. Okej... lågfartmunstycket är för stort! Den får för mkt soppa. Bytte återigen lågfartmunstycke men till 52 men ingen förbättring (efter ytterligare 100 småskruvningar på pilotskruven).
Förgasaren är ren. Munstyckena är bytta (så inge skit i dom). Prövat startgas för att se om den tar in tjuvluft någonstans men ingen reaktion på tomgången. Kan den ta in tjuvluft vid grenröret? Ja det är möjligt men har nya packningar och avgassystemet är påskruvat hårt som fan. Och om så vore fallet borde den inte ge avgasknallar då även vid fullt eller mellan gaspådrag?
Det fungerar hur bra som helst när den går på högfartsmunstycket och när den går på nålen. Det är bara när den ska gå ner till tomgång som det knallar.
Detta är vansinnigt irriterande. Hur svårt ska det vara få rätt inställning på EN förgasare. Någon som har några idéer?
//Brad