Avgasknallar och bänkning

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Vet att det finns otaliga trådar som säger "min hoj smäller snälla hjälp" "nya slipon ska jag bänka" etc etc och jag har läst dem, men kände ändå att det här var så specifikt att det kunde få förtjäna en egen tråd, trots att det är ytterligare en tråd om monterade nya system och följande knallar :tungan

Har en GSXR 1000 K7 som jag har monterat ett Arrow Catreplacement rör på (med original lambda isatt i det röret) och Yoshimura TRC Carbon Oval rör utan decibel-dödare.

Självfallet så blir luftflödet mycket friare vid den här uppsättningen och rekommendationen bör redan här bli - bänka då den säkert går för snålt.


Det jag vill fråga är nämnligen att även vid installation av en PC3a och K&N och sedan efterföljande bänkning så finns ju alltid en risk att hojen knallar ändå, då jag har förstått att vissa aftermarket system helt enkelt knallar, men om det knallar efter en bänkning där man garanterat vet att den efter custom map inte går för snålt, kan knallarna ändå vara farliga eller är det bara att tuta på?

Sedan undrar jag om det är konstigt att den alltid knallar på exakt samma varvtal?

Det jag har lyckats märka efter att knallen kommer ganska exakt vid 6000rpm efter gasavslag. Alltså, jag varvar upp och står på till kanske 10-12k, släpper av gasen och varven minskar. Sedan när nålen paserar 6000rpm på väg ner så låter det PANG KABOM och sedan kommer det inte igen. Håller jag mig över 6k så får jag inga knallar, heller inte under 6000. Lite konstigt tycker jag att det är vid bara ett exakt varvtal och bara på väg ner, men jag är ju inte direkt någon guru, men om den går för snålt/tunt borde den inte knalla oftare då? :va


Mycket tacksam för lite råd/hjälp/funderingar då bänkning trots allt är 3k och vill ju inte kasta pengar i sjön.

/Per
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Jag har nyligen bytt till Akra helsystem och K&N filter, körde bara ett par gånger innan jag mappade+bänkade så hann inte riktigt utvärdera om det small vid vissa varvtal men visst låter det lite extra när man kör helt öppna system!

Jag tycker helt klart att du ska mappa om hojen vare sig det slutar låta eller ej. Då vet att du att luft+bränsleblandningen är optimerad för din hoj + att du kommer få möjlighet till en jämn och fin kurva.
Jag tycker att min hoj gick finare efter justering, att den gick som ett as innan och efter det är inget nytt :) , men det känns som om mellan registret och vridet är helt annat!

Tar dom 3k för mapp+bänk i götet? I stockholm betalar vi 2500:- :D säg åt dom att sänka!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
varför vissa system knallar trotts mappning/bestyckning är helt enkelt att dom har för dålig passform mot toppen dvs tätar ej 100% och läker det lilla minsta där så får man otroliga eldflames. Så vad jag alltid gör är att ha nya packningar och kläggar på packningssilicone på krök (rikligt) och dra åt efterdra något sedan den körts ett tag dra gärna åt när den är varm. min våldstrimmade xr650 har inte ens en liten poff ens trotts ej perfekt bestyckat:tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Som Bost3 säger, det läcker troligtvis in luft i avgasröret.
Vid avslag blir det en väldigt undertyck i avgasröret och nytt friskt syre läcker in och antänder bränsle som slinkit genom förbränningsrummet och fyras av i det heta avgasröret istället.

Mats
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Som Bost3 säger, det läcker troligtvis in luft i avgasröret.
Vid avslag blir det en väldigt undertyck i avgasröret och nytt friskt syre läcker in och antänder bränsle som slinkit genom förbränningsrummet och fyras av i det heta avgasröret istället.

Mats

Blir att inhandla packningssilicone (biltema?) och skruva av allt då antar jag :) har iofs inhandlat K&N och har nya luftinsugskanaler på g också så bör iofs bänka ändå då det börjar bli mycket som är bytt, men bättre om man får tyst på skiten först och bänkar sedan.

Tack så mycket för tipsen
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag hade ett litet hål på röret på en hoj. Då blir det som sagts ovan. Den suger in syre och det tänder igen. Händer alltid när man slår av gasen. Tätade det och sen var det borta.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Jag hade ett litet hål på röret på en hoj. Då blir det som sagts ovan. Den suger in syre och det tänder igen. Händer alltid när man slår av gasen. Tätade det och sen var det borta.

Gissar att den kan läcka, men det som är lite mystigt tycker jag är att det alltid är vid exakt samma varvtal det smäller. Slår jag av gasen vid 0-5.800rpm så smäller det inte. Slår jag av vid 6.500-13.500 så smäller det inte, men när nålen paserar 6, 6.200 något sådant då brakar det till som faan.

Blir att täta alla skarvar för säkerhetsskull så får vi se om det slutar panga.


En helt annat fråga, kidnappar min egen tråd med ett snabbt OT hopp :D

Hur svårt är det egentligen att montera en PC3a. Går det så att säga att göra fel. Rekommenderas det ens till någon som inte är van att meka med hoj. Själv vet jag inte ens hur jag lyfter av tanken (då jag aldrig gjort det) så frågan är om det är klokt att jag ger mig på att försöka montera en PC3a själv. Vad tror ni som har gjort det. Hur svårt är det?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Gissar att den kan läcka, men det som är lite mystigt tycker jag är att det alltid är vid exakt samma varvtal det smäller. Slår jag av gasen vid 0-5.800rpm så smäller det inte. Slår jag av vid 6.500-13.500 så smäller det inte, men när nålen paserar 6, 6.200 något sådant då brakar det till som faan.

Blir att täta alla skarvar för säkerhetsskull så får vi se om det slutar panga.


En helt annat fråga, kidnappar min egen tråd med ett snabbt OT hopp :D

Hur svårt är det egentligen att montera en PC3a. Går det så att säga att göra fel. Rekommenderas det ens till någon som inte är van att meka med hoj. Själv vet jag inte ens hur jag lyfter av tanken (då jag aldrig gjort det) så frågan är om det är klokt att jag ger mig på att försöka montera en PC3a själv. Vad tror ni som har gjort det. Hur svårt är det?

Man kan ju vända på steken. Det kanske är helt logiskt att det smäller vid just det varvtalet eftersom bränsle/luftblandningen då blir den rätta för att tända.

Jag säjer inte att det är så utan gissar.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Man kan ju vända på steken. Det kanske är helt logiskt att det smäller vid just det varvtalet eftersom bränsle/luftblandningen då blir den rätta för att tända.

Jag säjer inte att det är så utan gissar.

hehehe, rätt logiskt när man tänker på det iofs :D
 

Nicotin

Guest
sen är det också så att på sukku sukki hojarna sitter en slang från luftburken som matar avgassystemet med friskluft för att få ner avgasvärdena..

denna slang kan man med fördel täppa igen/klämma igen..


attachment.php
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Tjena,Jag går i samma funderingar som du tydligen, Kolla på Motospeeds hemsa där finns installationstips till de flesta hojar
beskrivet i ord o bild, Finns under Powercommander, Jag har oxå en fråga,
gällande mappningen, Det finns ju o tanka ned färdiga mappar på powercommanders hemsida .Är det nåt o rekomendera? skulle va skönt o slippa bänken,,

Beskrivningen är ju en sak, men att faktiskt göra det. Vi pratar ändå demontering av centrala delar av insprutningselektroniken (hehe, kablar) som sedan ska ersättas av PC3an. Det står 15min max på deras anvsiningar, men om man inte vet hur man får av tanken (dessutom full med bensin) hur ska man då göra?

Visst, lite överdrivet, men ni är med på vad jag menar.

Sedan har jag en fundering gällande garanti. Gäller hojgaranti med en pc3a? Om inte, gäller garantin om en verkstad har monterat den? Om inte annat, så bör man ju ha verkstadsgaranti på jobbet vilket skyddar en i alla fall första 6mån vilket talar för en verkstadsinstallation hellre än själv.

Vad säger ni andra mekproffs och som också har era PC3or installerade?
 

Nicotin

Guest
Beskrivningen är ju en sak, men att faktiskt göra det. Vi pratar ändå demontering av centrala delar av insprutningselektroniken (hehe, kablar) som sedan ska ersättas av PC3an. Det står 15min max på deras anvsiningar, men om man inte vet hur man får av tanken (dessutom full med bensin) hur ska man då göra?

Visst, lite överdrivet, men ni är med på vad jag menar.

Sedan har jag en fundering gällande garanti. Gäller hojgaranti med en pc3a? Om inte, gäller garantin om en verkstad har monterat den? Om inte annat, så bör man ju ha verkstadsgaranti på jobbet vilket skyddar en i alla fall första 6mån vilket talar för en verkstadsinstallation hellre än själv.

Vad säger ni andra mekproffs och som också har era PC3or installerade?

vad det gäller garantin så är jag osäker men att montera är busenkelt..

tog mig max 15 min att koppla på och dra kablaget rätt från kutsen..och fästa fast pc3 i kutsen så den inte ligger och skramlar..

Ang powercommanders egna mappar testade jag en mapp till min innan jag bänkade och den gick som en påse nötter..:mad:

gick som en våt dröm efter bänkningen..
mycket märkbar skillnad med andra ord..

men det beror ju på vad man e ute efter, en hoj som går optimalt el en hoj som bara ser bra ut med pipa och ljud...?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Är blandningen för mager antänds inte allt i förbränningsrummet, utan åker ut i det heta avgasröret istället. och det förbränns där istället.

Mats
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Beskrivningen är ju en sak, men att faktiskt göra det. Vi pratar ändå demontering av centrala delar av insprutningselektroniken (hehe, kablar) som sedan ska ersättas av PC3an. Det står 15min max på deras anvsiningar, men om man inte vet hur man får av tanken (dessutom full med bensin) hur ska man då göra?

Visst, lite överdrivet, men ni är med på vad jag menar.

Sedan har jag en fundering gällande garanti. Gäller hojgaranti med en pc3a? Om inte, gäller garantin om en verkstad har monterat den? Om inte annat, så bör man ju ha verkstadsgaranti på jobbet vilket skyddar en i alla fall första 6mån vilket talar för en verkstadsinstallation hellre än själv.

Vad säger ni andra mekproffs och som också har era PC3or installerade?

Monterade på polarns K5:a och det var inte alls svårt! Kan dock säga att det är ännu enklare på en R1:a :tungan ... bara 2 kablar istället för gsxr:ens 4-5 tror jag! Men tanken behöver du bara lyfta upp inte montera av hela så det fixar du, och om du monterat på ditt system så tycker jag att du redan har meckat svårare grejjer.. tog mycket längre tid att montera på systemet än pc3:an för mig!

Det där med garanti har jag ingen koll på vad som gäller för yama ens, men om man är orolig kopplar man bara ur den innan man lämnar in hojen för garanti ärende. Det är ju det som är så fint med Pc3:an att du gör aldrig ändringar i original ECU utan allt sker i Pc3:an vilket innebär att när du demonterar den är hojen originale!

:yoparty
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Strålande svar allihopa. Tackar så mycket för hjälpen att stilla en ängslig liten pöjk som jag :tummenupp

Angående att bänka eller inte så anser jag det som en självklarhet. Lägga 110-130 loppar på en hoj, sedan ytterligare kanske 15-20k på lull lull som system, pc3a, luftfilter, luftinsug, top etc och sedan snåla med sista 2.500-3000 som gör hela skillnaden, nä det förstår jag inte. :va

Då är det ju bättre att köra original eller bara byta till slipon så man slipper bänka, men det kanske bara är jag som tänker så
 

Larre

Medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Vellinge
Hoj
Kawasaki Z1000SX-11
Monterare aluminium brickor på toppen där puls air ventilerna/slangarna sitter då försvann mina avgasknallar. Kostar c:a 300 sek.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Blir att inhandla packningssilicone..

Silikon är döden för O2-sensorer. Antingen kör du sönder din egen eller så kör du sönder någon annans O2-sensor under bromsning (vilket man iofs kan skita i)

För vissa sensorer med andra material är det ok tror jag. Kolla vad du har och vad som gäller.
 

Dark_Messenger

Guest
Min hoj smattrar som värsta :kulspruta vid lite motorbroms. Hur fräckt som helst ju! :yoparty
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Silikon är döden för O2-sensorer. Antingen kör du sönder din egen eller så kör du sönder någon annans O2-sensor under bromsning (vilket man iofs kan skita i)

För vissa sensorer med andra material är det ok tror jag. Kolla vad du har och vad som gäller.

Gha, tillbaka på ruta ett. Blir till att bänka och hoppas det slutar knalla annars får jag väl klura ut något. Tack för svaret dock, hade varit surt att köra sönder min 02 sensor :näsblod
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Silikon är döden för O2-sensorer. Antingen kör du sönder din egen eller så kör du sönder någon annans O2-sensor under bromsning (vilket man iofs kan skita i)

För vissa sensorer med andra material är det ok tror jag. Kolla vad du har och vad som gäller.

Varför skulle silocon vara en dödare för O2-sensorer?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top