Vet att det finns otaliga trådar som säger "min hoj smäller snälla hjälp" "nya slipon ska jag bänka" etc etc och jag har läst dem, men kände ändå att det här var så specifikt att det kunde få förtjäna en egen tråd, trots att det är ytterligare en tråd om monterade nya system och följande knallar
Har en GSXR 1000 K7 som jag har monterat ett Arrow Catreplacement rör på (med original lambda isatt i det röret) och Yoshimura TRC Carbon Oval rör utan decibel-dödare.
Självfallet så blir luftflödet mycket friare vid den här uppsättningen och rekommendationen bör redan här bli - bänka då den säkert går för snålt.
Det jag vill fråga är nämnligen att även vid installation av en PC3a och K&N och sedan efterföljande bänkning så finns ju alltid en risk att hojen knallar ändå, då jag har förstått att vissa aftermarket system helt enkelt knallar, men om det knallar efter en bänkning där man garanterat vet att den efter custom map inte går för snålt, kan knallarna ändå vara farliga eller är det bara att tuta på?
Sedan undrar jag om det är konstigt att den alltid knallar på exakt samma varvtal?
Det jag har lyckats märka efter att knallen kommer ganska exakt vid 6000rpm efter gasavslag. Alltså, jag varvar upp och står på till kanske 10-12k, släpper av gasen och varven minskar. Sedan när nålen paserar 6000rpm på väg ner så låter det PANG KABOM och sedan kommer det inte igen. Håller jag mig över 6k så får jag inga knallar, heller inte under 6000. Lite konstigt tycker jag att det är vid bara ett exakt varvtal och bara på väg ner, men jag är ju inte direkt någon guru, men om den går för snålt/tunt borde den inte knalla oftare då?
Mycket tacksam för lite råd/hjälp/funderingar då bänkning trots allt är 3k och vill ju inte kasta pengar i sjön.
/Per
Har en GSXR 1000 K7 som jag har monterat ett Arrow Catreplacement rör på (med original lambda isatt i det röret) och Yoshimura TRC Carbon Oval rör utan decibel-dödare.
Självfallet så blir luftflödet mycket friare vid den här uppsättningen och rekommendationen bör redan här bli - bänka då den säkert går för snålt.
Det jag vill fråga är nämnligen att även vid installation av en PC3a och K&N och sedan efterföljande bänkning så finns ju alltid en risk att hojen knallar ändå, då jag har förstått att vissa aftermarket system helt enkelt knallar, men om det knallar efter en bänkning där man garanterat vet att den efter custom map inte går för snålt, kan knallarna ändå vara farliga eller är det bara att tuta på?
Sedan undrar jag om det är konstigt att den alltid knallar på exakt samma varvtal?
Det jag har lyckats märka efter att knallen kommer ganska exakt vid 6000rpm efter gasavslag. Alltså, jag varvar upp och står på till kanske 10-12k, släpper av gasen och varven minskar. Sedan när nålen paserar 6000rpm på väg ner så låter det PANG KABOM och sedan kommer det inte igen. Håller jag mig över 6k så får jag inga knallar, heller inte under 6000. Lite konstigt tycker jag att det är vid bara ett exakt varvtal och bara på väg ner, men jag är ju inte direkt någon guru, men om den går för snålt/tunt borde den inte knalla oftare då?
Mycket tacksam för lite råd/hjälp/funderingar då bänkning trots allt är 3k och vill ju inte kasta pengar i sjön.
/Per