Avgasknallar och bänkning

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Varför skulle silocon vara en dödare för O2-sensorer?

Har ingen aning och jag kan inget om kemiska processer. Jag gör bara som de säger att man ska göra. Sök på "silicone poisoning".

(Just Lambda)
Residue from silicone lubricants will rapidly destroy the sensors element.

(Konstruktören av Innovate Motorsports prylar)
Many contact cleaners contain silicone oil, which is a deadly poison to O2 sensors.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
sen är det också så att på sukku sukki hojarna sitter en slang från luftburken som matar avgassystemet med friskluft för att få ner avgasvärdena..

denna slang kan man med fördel täppa igen/klämma igen..
QUOTE]

Undertryck i luftburk, övertryck i avgassystem. Jag tror knappast att slangen "matar" luft åt det hållet, snarare tvärtom.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har ingen aning och jag kan inget om kemiska processer. Jag gör bara som de säger att man ska göra. Sök på "silicone poisoning".

(Just Lambda)
Residue from silicone lubricants will rapidly destroy the sensors element.

(Konstruktören av Innovate Motorsports prylar)
Many contact cleaners contain silicone oil, which is a deadly poison to O2 sensors.

verkar helknasigt?? man ska ju inte klägga silicone på sensorn!! endast på packningsytorna i utblåset och skulle en slimmsa låssna inåt så är den först och främst härdat och åker i över ljudets hastighet
 

Nicotin

Guest
sen är det också så att på sukku sukki hojarna sitter en slang från luftburken som matar avgassystemet med friskluft för att få ner avgasvärdena..

denna slang kan man med fördel täppa igen/klämma igen..
QUOTE]

Undertryck i luftburk, övertryck i avgassystem. Jag tror knappast att slangen "matar" luft åt det hållet, snarare tvärtom.


då kan ju du gärna förklara för mig varför många hojar slutar poppa ink min när denna slang täpps till ?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
verkar helknasigt?? man ska ju inte klägga silicone på sensorn!! endast på packningsytorna i utblåset och skulle en slimmsa låssna inåt så är den först och främst härdat och åker i över ljudets hastighet

Om sensorn residerar i silikonånga och en kemisk process följer som förstör sensorn? Är det också helknasigt?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om sensorn residerar i silikonånga och en kemisk process följer som förstör sensorn? Är det också helknasigt?

Det låter troligare yes.. Ja det är ju en prisfråga om man då törs täta eller ej med något gushlan.. Jag kör ju lamda hela tiden i avgaset för bestyckningen skull och den håller år ut och in och jag plockar av och på rören hela tiden!! men o andra sidan kostar den bara 300 på biltema så det gör ju inget om den lägger av:tummenupp
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
då kan ju du gärna förklara för mig varför många hojar slutar poppa ink min när denna slang täpps till ?

Det påverkar ju naturligtvis blandningsförhållandet oavsett åt vilket håll luften går.
Får du in redan förbrända avgaser i luftburken så innehåller ju dessa en mindre mängd syre än ren luft.

Prova att sätta handen för ljuddämparen och känn på trycket, rent logiskt måste du ha ett högre tryck i luftburken för att luften skall kunna gå från luftburk till avgassystem.
 

Nirre

Ät den gula snön för det KAN vara öl!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
STHLM norrort
Hoj
Ducatis
Hej!

PC:n är lätt att montera bara du läser två gånger innan och tänker på att sätta spridarkontakterna på rätt plats. Har du köpt PC:n från USA? Isåfall gäller inga garantier + att man oftast måste uppdatera Firmware i den nu för tiden.

PAIR systemet kan du lika gärna blocka för det är ändå nödvändigt för kunna mappa hojen i bänk. O2sensorn måste du även koppla ur. Annars justerar hojen om bränslet automatiskt och mappen ger ingen nytta. När du kopplat ur kontakten till O2:sensorn så komer FI lampan att lysa. Ibland finns det "O2sensor-eliminator" at köpa från Motospeed. Det är en kontakt du ersätter lambdakontakten med. Om det ej finns att köpa till hojen måste man dra ur O2sensorsladden i ECU:n.
 

Nicotin

Guest
Det påverkar ju naturligtvis blandningsförhållandet oavsett åt vilket håll luften går.
Får du in redan förbrända avgaser i luftburken så innehåller ju dessa en mindre mängd syre än ren luft.

Prova att sätta handen för ljuddämparen och känn på trycket, rent logiskt måste du ha ett högre tryck i luftburken för att luften skall kunna gå från luftburk till avgassystem.


fast det där om blandningsförhållanden köper inte jag..
dinmc lyckades tex inte mappa bort avgasknallarna på min hoj när jag körde med mitt gp blås om det nu hänger så mycket på blandningsförhållanden..

Men fick tipset av lelle på dinmc att täppa igen friskluftsslangen som kommer under luftburken/ramair intagen då försvann det..

Och enligt honom e den just till för att få ner avgasvärdena..

" Any unburnt fuel that goes out the exhaust would be released to the atmosphere. Since governement requlations and smog control devices were created to reduce smog emissions have come into effect, this is how Suzuki is reducing emissions.

The Pair valve allows cold air to mix with the exhaust as it moves into the headers.
This cold air and and fuel rich exhaust creates a interaction to ignite and burn these excessive fuel vapors.

Dyno Turners want you to do the Pair Mod or the Block Off Plates so that when you hook up your Power Commander your PCIII will be getting actual oxygen readings from the bikes O2 sensor. This way they can program your PCIII more accurately when it comes to how much fuel should be added/subtracted. If bike is left stock, PCIII would read as though the bike is not running as rich because the Pair Valve is assisting in burning off excess fuel. This causes Dyno Tuner to want to add more fuel when in reality they might not have to add as much. With this Pair Mod, you are only letting the PCIII work better because it is getting more accurate data from the bike.
"
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top