Avgasknallar

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är det något tvetydigt menar du?

Kanske är det så att du nån liten läcka nånstans i ditt nya rör som orsakar större flöde? Har du provat mun-testa dina avgassystem, bara blåsa in luft med starkt tryck (åtminstonne så hårt du orkar), då får en en klar uppfattning över motståndet.
- Tvetydigt var ordet.
Det finns en diskussion här på forumet någonstans där det diskuteras om motstånd i utflödet är en nödvändighet eller inte, och om "icke-motstånd" gäller enbart turboladdade variantet.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
på forumet någonstans där det diskuteras om motstånd i utflödet är en nödvändighet eller inte, och om "icke-motstånd" gäller enbart

Jag förstår. Saker kan bli ganska komplicerade ganska fort ibland. Som jag ser det har du egentligen två saker; 1) du får oönskade poppande, och 2) du har ett nytt avgassystem.

Jag hade först kollat flödet som sagt, och så hade jag förvissat mig om att det inte föreligger någon läcka i det nya röret. Sen hade jag eventuellt tagit hojen till nån med en dyno-uppsättning där man kan testa detaljerna kring bränsle-luft förhållandet, och eventuellt mappa. Det fanns inga instruktioner än typ monteringsanvisning med det nya röret? Ibland kräver ju det nya systemet en ommappning.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
- Tack för peppingen men jag vill hellre få till ett mer dovt mullrande än ett skrikigt/poppande om det är möjligt med det här systemet. Det är ju ingen 125:a :wiggle
Dovt muller får du bara med större burk än på bilden du har behövs volym för att ta ner bullret
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag förstår. Saker kan bli ganska komplicerade ganska fort ibland. Som jag ser det har du egentligen två saker; 1) du får oönskade poppande, och 2) du har ett nytt avgassystem.

Jag hade först kollat flödet som sagt, och så hade jag förvissat mig om att det inte föreligger någon läcka i det nya röret. Sen hade jag eventuellt tagit hojen till nån med en dyno-uppsättning där man kan testa detaljerna kring bränsle-luft förhållandet, och eventuellt mappa. Det fanns inga instruktioner än typ monteringsanvisning med det nya röret? Ibland kräver ju det nya systemet en ommappning.
- Visst kan jag mappa hojen med systemet och få det perfekt, men i nuläget - omappad - är jag huvudsakligen intresserad av om motorn kan ta skada av knallandet, och att få ner ljudnivån en aning.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Dovt muller får du bara med större burk än på bilden du har behövs volym för att ta ner bullret
- Ja, det är vad jag får leta efter. Tyvärr var det katalysatorn som stod för den rätta ljudbilden i originalsystemet. Märktes ingen direkt skillnad när jag plockade bort slutdämparen alls.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det som är intressant är ju om den går farligt snålt under belastning,att det smäller lite på avslag spelar ingen roll.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förutom läck in i avgassystemet finns det nån typ av vad som på Triumph kallas "secondary air injection", alltså ett system som öppnar upp och släpper in luft i avgassystemet för som jag förstått det ska göra att avgaserna ska brinna i avgassystemet för att ge värme till katalysatorn?

Plockar man bort kalalysatorn och har öppnare dämpare smäller det friskt, det gjorde det i alla fall på lin Thruxton. Ikeas påsklämma som klämde av luftslangen gjorde att smällarna försvann utan ommappning. Körde så nåt tag innan jag mappade om hojen för öppnare system utan smällar på avslag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
- Interesting..men jag tror inte jag har någon luftslang in i systemet.
På Trajan sitter det en slang från luftburken in i en ventil från vilken det går en slang till varje cylinder som är ansluten till toppen efter avgasventilen. Var slangen från luftburken som jag klämde ihop med påsklämman.

Nu mer är allt detta bortplockat och hålen i toppen är pluggade.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top