Avgaspackning

Casanova

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Suzuki RG 250 Gamma
Hur viktigt är det att det är det att inte avgaspackningen "Mellan cylinder och krök" läcker på en tvåtaktare? Om det är viktigt vilka symptom kan uppstå?

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Suzuki
Du kan få en ganska stor effektförlust.

Om det är skadligt vet jag inte direkt.

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
---
Som sagt, du tappar en del effekt över lag i motorn. Om det är direkt skadligt vet jag inte helt 100 % säkert, men i långa loppet kan det ju inte vara bra. Äh, lägg du en hundring eller så på att köpa packningar. Ingen större investering, men ack så bra att ha! :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ska inte vara skadligt för motorn men du får som sagt en effektförlust och en högre bränsleförbrukning på din nu lägre effekt..
Fråga: läcker den luft(rök) eller rinner de lite oförbrända avgaser bara?

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
philsson skrev:
Ska inte vara skadligt för motorn men du får som sagt en effektförlust och en högre bränsleförbrukning på din nu lägre effekt..

Varför inte det? Den bör ju isåfall också få i sig för mycket luft. Inte mycket men dock.

Casanova

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Suzuki RG 250 Gamma
philsson skrev:

Svar: Kommer mest ut oförbränd tvåtakts olja.

Casanova

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Suzuki RG 250 Gamma
Vi vilka varv tappar jag effekt mest? jag tänkte bara för den känns väldigt slö på lågt varvtal.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Vastrix skrev:
Varför inte det? Den bör ju isåfall också få i sig för mycket luft. Inte mycket men dock.
Du syftar på insuget?.. jaa du det är frågan.. vart begränsningen ligger.. kan den få in mer luft i insuget?.. brukar vara där "problemet" sitter.. alltså där det är smalast.. tror inte den får in mer luft.. (egna spekulationer).. om den får in mer luft blir det ju snålare blandning vilket inte är bra.. men jag tror inte det handlar om några större mängder och ska nog inte vara nån fara om det nu skulle vara så att det kommer mer luft..

Casanova skrev:
Svar: Kommer mest ut oförbränd tvåtakts olja.
Det ska du självklart åtgärda.. kontrollera bestyckningen och oljeblandningen om det kommer mycket olja ur. Det hade vart värre om det kom ur avgaser..

Casanova skrev:
Vi vilka varv tappar jag effekt mest? jag tänkte bara för den känns väldigt slö på lågt varvtal.
Enligt min logik så borde den gå bra på låga varv och sämre på höga eftersom trycket på den dåliga packningen är högre på högre varv.
Å andra sidan kan man tänka sig att eftersom motståndet ska vara högt för att få ut bra effekt på låga varv så kan det försämras och att eftersom det söks lite motstånd på höga varv så går den dåligt på låga men bra på höga..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
För att göra slut på en del av spekulationerna i denna tråd.....

Läckande avgaspackning är inte skadligt för motorn så länge det inte läcker nått enormt. Om en del av gaserna läcker ut fungerar inte pipans avstämmning helt korrekt och man tappar en del effekt, var detta inträffar beror på när läckaget orsakar dysfunktion i avgasystemet.
Det skall dock läcka rätt mycket innan man märker av det effektmässigt, ser du lite rök som läcker ut när du står och varmkör är det inget du behöver fixa såvida du inte är RR nerd som behöver varje 1/10 häst eller putsbög som inte vill ha olja på cylindern.

Casanova

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Suzuki RG 250 Gamma
Byte avgaspackningarna igår, måste säga att hojen blev mycket bättre att köra framförallt på låga vara. Så nu går den fint och jämt över hela registret. Glömde ju att nämna förut att det var en två cylindrig cykel som jag hade.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept