Avgasportstråd nr 98543

brorzan

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
Hornet 600 -99
I need your help guys.

Till min stora sorg upptäckte jag att hojen min inte var utrustad med variabel avgasport. Efter en tids sörjande läste jag igenom varenda jela tråd på 125-forumet för att se om det gick att lösa på något annat sätt. Och ja, det ska tydligen vara möjligt. Men jag är tydligen för dum för att klara av det hela.

Okki. Jag gick ut i garaget å började meka. Har man ingen variabel a-port sitter det en bricka på portens plats precis över utblåset. Bakom denna bricka finns en till pryl som fungerar som en konstant stängd a-port. Om jag har förstått det hela rätt ska man alltså rycka ur denna "plugg", bestycka om å sedan åka runt å vara lycklig. Toppeffekten ska visst höjas, men effekten på mellanvarav ska försämras.

Till höger nedan är en bild på brickan som sitter där avgasporten går in i motorn. Biten till vänster gjorde jag själv för att täppa till hålet i originalbrickan.

avgp3.jpg

Så här ser "pluggen" bakom brickan ut.

avgp2.jpg

avgp1.jpg

Okki. När pluggen va borta bytte jag till ett började jag testa munstycken. Började med 142 (104 var original :3freak). Åkte en sväng, kändes bra på låga varv. Men so fort jag gasade lite så började den bluddra. Jahapp, bara att byta till ett mindre munstycke tänkte jag. Fortsatt nedåt ändå till 112, och nu gick det äntligen att varva lite. Wieee, tänkte jag. Enda problemet var att den gick långsammare än original. Fukking fukker fukk. Pillade lite på blandningsskruven utan resultat, utan att skruva bort för mycket. Provade att ta bort snorkeln i luftnurken, men det enda som påverkades var ljudet. Är inte så jättehajj på motorer, det jag kan har jag läst mig till. Kollade tändstiftet (modell BR8-nånting), och det var en blandning av svart å grått (ja, jag vet att det ska vara brunt å fint).

Så ligger det alltså till, och nu vill jag att nån berättar vad jag gör för fel. Cdin är klippt å trottelstoppet är borta. Snela, säg att det är jag som är dum i huvvet å inte att hojen är knäpp :4skrika

Mi wånts ktm 660

edit: har 28-mm förgasare.

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Serri tu er mest noppi
Stop haXXing and start drajving ffs nobbstar.

Dunno vad problemet är. Lämna in den på verkstan nu föfan. :4skrika

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
PEPPO! skrev:
2327317 Serri tu er mest noppi
Stop haXXing and start drajving ffs nobbstar.

Dunno vad problemet är. Lämna in den på verkstan nu föfan. :4skrika

Skriv som folk!

Jag tror du har tryckt i ett för litet huvudmunstycke. Det går inte bara gasa och känns utan du får göra en fullgasrepa och kolla stiftet (gör rent det från sot innan) som du även kan läsa i bestyckningstråden hur du ska göra.

Sen kan det ju finnas andra strypningar, tex trottelstopp.

Skulle tro du ska ha ett munstycke på ca 125

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Mr Helmut skrev:
2327336 Skriv som folk!

Jag tror du har tryckt i ett för litet huvudmunstycke. Det går inte bara gasa och känns utan du får göra en fullgasrepa och kolla stiftet (gör rent det från sot innan) som du även kan läsa i bestyckningstråden hur du ska göra.

Sen kan det ju finnas andra strypningar, tex trottelstopp.

Skulle tro du ska ha ett munstycke på ca 125

Låter bra, låter bra.
Det var inte meningen att du skulle förstå direkt, internt osv :arsele

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Aprilia RS125 -98
Kolla så inte avgassystemet är strypt.
De var mitt med en välldans massa skrot i, och min är svensksåld med 28mm förgasare.

//Matte

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Hejsan

Du kan ej köra med denna gaffel ur tagen helt. För nu som du har nu så finns det ju ett hålrum där avgaserna går upp i så det bildas turbulens. Det är ju mkt viktigt att göra rätt när det gäller 2 t och avgasmotstånd mm. Detta är var jag tror vad tror ni? Bilden visar hur jag vill att det ska vara :)

Bifogat

• Aprilia RS125 1998+workshp manu(131).jpg
    Aprilia RS125 1998+workshp manu(131).jpg
    26.3 KB · Visningar: 59

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Naahaajs ;D

Låter som en vettig teori, men brorzan ska kanske köra original den lilla tiden han har kvar innan han tjoper en phet_hoj :>

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
2hjul skrev:
2328763 Hejsan

Du kan ej köra med denna gaffel ur tagen helt. För nu som du har nu så finns det ju ett hålrum där avgaserna går upp i så det bildas turbulens. Det är ju mkt viktigt att göra rätt när det gäller 2 t och avgasmotstånd mm. Detta är var jag tror vad tror ni? Bilden visar hur jag vill att det ska vara :)

Precis.

@trådskaparen.
Sätt tillbaka "pluggen/gaffeln" justera den så att den inte sticker ner och inte är ovanför också.(Som på bilden:tungan ) Munstycke 115-130 nånting bordde bli bra!

brorzan

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
Hornet 600 -99
Turbulensteorin låter mycket trolig :yoparty

Tänkte lite grann på det själv, men som sagt så är jag inte alltför skillad på motorer så jag trodde inte att det skulle göra så stor skillnad. Avgassystemet tror jag inte är strypt, det sitter iaf inte någon bricka lr nåt alldeles i början av det.

Får väl gå ut å skruva igen. Eller så går jag å fixar en ny hoj som PEPPO! säger.

Tack för hjälpen gubbar, kanske det här kan hjälpa nån annan n00b också :Bugar

edit: Kanske man borde uppdatera stickyn om strypningar mm med hur man avstryper en Aprilia utan variabel avgasport?

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Aprilia RS125 -98
brorzan skrev:
2329783 Turbulensteorin låter mycket trolig :yoparty

Tänkte lite grann på det själv, men som sagt så är jag inte alltför skillad på motorer så jag trodde inte att det skulle göra så stor skillnad. Avgassystemet tror jag inte är strypt, det sitter iaf inte någon bricka lr nåt alldeles i början av det.

Får väl gå ut å skruva igen. Eller så går jag å fixar en ny hoj som PEPPO! säger.

Tack för hjälpen gubbar, kanske det här kan hjälpa nån annan n00b också :Bugar

edit: Kanske man borde uppdatera stickyn om strypningar mm med hur man avstryper en Aprilia utan variabel avgasport?

Jag hade ingen bricka heller.
Fick dela de på 3 ställen för att få ut allt.

//Matte

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...