avgasrör?????????

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
jag håller på att by´ta avgasrör.. men hur får jag av det ? sitter ju fjädrar drog som fan men lossnade ju inte. eller ska man skruva av den delen som fjädrarna sitter på :confused: kan någon hjälpa mig :Bugar
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
AndersJohansson skrev:
Hojjen - lasse kongo 1-0

Det finns speciella verktyg med krokar för att dra fjädrar. Inget dyrt, men de underlättar en hel del.

Eller prova med att böja till en spik till en krok och dra med polygripen.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Brukar hålla fjädern med en multitång (så du inte får den i ögat, been there done that, dock fjäder från en kamremspännare)och lossa med en skruvmejsel
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
El Garto skrev:
Det finns speciella verktyg med krokar för att dra fjädrar. Inget dyrt, men de underlättar en hel del.

Eller prova med att böja till en spik till en krok och dra med polygripen.


Tyckte också dom var tröga men sen tog jag i med alla 83 kilon så då gick det :)
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
hett tips för fjädrar... använd en kabelstump, vira runt fjädern och dra sen med polygripen på kabeln.. mkt bra när det är trångt att få plats med polygripen.
Minskar även risken att slinta och orsaka blodvite. :mattias
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
AndersJohansson skrev:
Hojjen - lasse kongo 1-0


nix 2-0 till hojjen efter två timmar av svordommar så har jag gett upp :huvet eller jag fick av dom och på med det andra avgassystmet men det gick inte
dom jävla fjädrarna är ju helt stela!!! fans fitta
blir någ att åka in till verkstaden så han kan ta med sin jävla tång... PÅ MÅNDAG :död
 

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
lasse kongo skrev:
nix 2-0 till hojjen efter två timmar av svordommar så har jag gett upp :huvet eller jag fick av dom och på med det andra avgassystmet men det gick inte
dom jävla fjädrarna är ju helt stela!!! fans fitta
blir någ att åka in till verkstaden så han kan ta med sin jävla tång... PÅ MÅNDAG :död

jag satte en mejsel och krokade fast fjädern i ena änden och sen sträckte jag ut den och lät den glida ner till fästet på avgassystemet... gick smidigt som faen, men annars är det ju bara att ta i så in i helvete... :tummenupp
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
lasse kongo skrev:
nix 2-0 till hojjen efter två timmar av svordommar så har jag gett upp :huvet eller jag fick av dom och på med det andra avgassystmet men det gick inte
dom jävla fjädrarna är ju helt stela!!! fans fitta
blir någ att åka in till verkstaden så han kan ta med sin jävla tång... PÅ MÅNDAG :död


Skruva ut fästerna lite, då behöver du inte ta i lika mycjet, dock så är dom ganska bökiga att skruva tillbaka när fjädrarna sitter på plats...
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
lasse kongo skrev:
nix 2-0 till hojjen efter två timmar av svordommar så har jag gett upp :huvet eller jag fick av dom och på med det andra avgassystmet men det gick inte
dom jävla fjädrarna är ju helt stela!!! fans fitta
blir någ att åka in till verkstaden så han kan ta med sin jävla tång... PÅ MÅNDAG :död


Inte fan ska du lämna in till verkstad bara pga detta.

Det går jag lovar.

Har lyckats själv två ggr med skruvmejsel o polygrip. :tummenupp
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
IceY skrev:
jag satte en mejsel och krokade fast fjädern i ena änden och sen sträckte jag ut den och lät den glida ner till fästet på avgassystemet... gick smidigt som faen, men annars är det ju bara att ta i så in i helvete... :tummenupp
Så gjorde jag med.. Tight när fjädrarna till övre pipan skulle på men de gick de med..
Annars lät ju idén med kabelstumpen rätt vettig... :tummenupp
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
Ta en polygrip o dra åta helvete.. fick jag göra med mitt effektsystem.. fast mina kanske va något mer flexibla. så dom var ganska lätta o dra dit. Imed dina kanske har suttigt på ett tag också. Men dock akta när du drar som fan. kan släppa och få sina konsekvenser :lol
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
tack för tippsen men jag snickrar på min bar i stället.. :fyllisar var ju omöligt på höger sida och där kommer man åt så jag har gett upp :(
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
lasse kongo skrev:
tack för tippsen men jag snickrar på min bar i stället.. :fyllisar var ju omöligt på höger sida och där kommer man åt så jag har gett upp :(


Ska du låta en FJÄDER besegra dig bara sådär? :fatta!
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Mek teknik grabbar...
Det är enkelt som fasen jue, ta en avbitartång (för att få ett bra grepp), lämmnar bara små märken efter sig.
ta tag använd eventuellt ramdelen som håller kylaren, eller tummen och tryck som fan.
Hävstångsprincip = enkelt.

när jag menar med tummen så får du fundera på vad jag menar, ta tag i tex ramen och använd tummen att trycka uppåt med. svårt att förklara, samma teknik som när man byter bromsbackar på gammla bilar.
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
skruva ur insexskruvarna helt enkelt=) :) det går att komma åt ta bort lite saker bara
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top